شناسهٔ خبر: 180559 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

یوسفی: همفکری و هم افزایی بین سه قوه باید در تصمیم‌سازی‌ها خود را نشان دهد

مجتبی یوسفی یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: باید با تلاش مضاعف و همفکری بین سه قوه سعی کرد تا مشکلات زندگی مردم به ویژه مسائل اقتصادی انباشت شده در حوزه اقتصادی مرتفع گردد.

به گزارش «نماینده»، مجتبی یوسفی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر هم افزایی و همدلی بین سه قوه در مسیر خدمت رسانی به مردم در نماز روز عید فطر، بیان کرد: بیانات راهگشا و ژرف اندیش مقام معظم رهبری چه در موضوعات داخلی و چه در موضوعات بین المللی، فرهنگی، اجتماعی و اجرایی همیشه دقیق، کاربردی و راهگشا است. یکی از اشکالات این است که ما این فرمایشات را به صورت سطحی نگاه می ‌کنیم در حالی که لازم است ابعاد مختلف فرمایشات حکیمانه مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: یکی از ژرف اندیشی های مقام معظم رهبری که راهگشا هم هست بحث وحدت، همدلی و همکاری قوا با توجه به شرایط حساس کشور پیرامون موضوعات اقتصادی و عقب افتادگی 10 ساله در موضوعات مرتبط با مسائل اقتصادی است. باید با تلاش مضاعف و همفکری بین سه قوه تلاش کرد تا این عقب افتادگی ها جبران شود. وحدت صرفا با سخنرانی و موضع گیری نتیجه‌بخش نیست. بلکه باید در تصمیم گیری‌ها این وحدت و هم افزایی مد نظر قرار گیرد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: به عنوان مثال مقام معظم رهبری تاکید داشتند در موضوعات مهم کشور ذیل قوه مقننه و قوه مجریه در مواردی که نیاز به قانون‌گذاری یا اصلاح قانون است باید از سوی دولت لایحه ارائه شود. به عنوان مثال در موضوعی مانند مالیات بر سرمایه که نیاز اصلی کشور برای جلوگیری از سوداگری است لازم بود که دولت لایحه ارائه کند اما اکنون مجلس در این زمینه طرح ارائه کرده است اما اگر دولت لایحه ارائه کند خروجی آن بهتر خواهد بود.

وی در ادامه تاکید کرد: در بحث برنامه هفتم اکنون شاهد هستیم که دولت در حال نهایی کردن این موضوع برای ارسال به مجلس است. در عین اینکه باید سیاست های کلی که حضرت آقا ابلاغ کرده مد نظر باشد، بهتر است قبل از تدوین نهایی همفکری با صاحب نظران، نخبگان دانشگاهی و کمیسیون های تخصصی مجلس صورت گیرد. این همفکری و هم افزایی در قانوگذاری کمک می‌کند تا قوانینی جامع و مشکل گشا به تصویب برسد.

وی افزود: در تصمیم سازی ها است که این همفکری و هم افزایی باید شکل بگیرد. به عنوان مثال مجلس، دولت و قوه قضاییه باید در کنترل تورم با یکدیگر هم افزایی و همکاری داشته باشند. مجلس نباید هزینه هایی را بر دولت تحمیل کند. اما نباید بی توجهی به موضوعات اصلی مردم در سبد خانوار صورت گیرد. دستگاه قضایی نیز می تواند با کاهش اطاله دادرسی یا موضوعاتی که گله به حق مردم است همفکری و هم افزایی داشته باشد. شاید در برخی جاها نیاز باشد با همفکری با دولت آئین نامه ها اصلاح شود که مردم مجبور نشوند برای گرفتن حق خود از ابزار آلات نظارتی مانند شکایت استفاده کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: با همدلی و همفکری بین سه قوه می توان خیلی از مشکلات و مسائل مردم را حل کرد. اگر این همفکری و هم افزایی صرفا در حد سخنرانی بماند نتیجه بخش نخواهد بود. امروز قطعا حوزه معیشت و اشتغال از مطالبات اصلی مردم است.به نظر می رسد همدلی و همراهی این است که ما باید مشکلات مردم را مساله محور پیگیری کنیم.

یوسفی با بیان این اعتقاد که حتی استیضاح و طرح سوال از وزرا نیز کمک می کند تا تصمیمات آتی پخته تر شود، افزود: البته منظور بنده موافقت یا مخالفت با استیضاح هایی که مطرح است، نمی باشد. بحث بنده این است که قانون گذار برای پیگیری مشکلات مردم ابزارهای نظارتی را پیش‌بینی کرده است. باید همدلی فرای سه قوه شکل بگیرد. وضعیت بازار خودرو امروز گله مردم است. مجلس تلاش کرد برای جبران فاصله ایجاد شده برای واردات و صادرات خودرو در چند سال گذشته به سراغ واردات خودرو برود. مجلس برای دغدغه به حق مردم سه سال وقت گذاشت. اما مجمع در برخی از موضوعات ورود کرد و کار را بی نتیجه گذاشت. همدلی و همفکری باید اینجا خود را نشان دهد. بحث واردات خودروهای کار کرده نیز تدبیری بود اما مجمع آن را حذف کرد. همه باید برای حل مشکلات مردم مسئله محور با وحدت و همفکری گام برداریم.

نظر شما