شناسهٔ خبر: 180555 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نماینده مجلس: طرح حمایت از سوت‌زنی فرصت خوبی برای مبارزه با فساد شد

محمد وحیدی نماینده بجنورد نماینده بجنورد در مجلس بابیان اینکه برای حمایت از افشاگران فساد قانونی نداشتیم تا هم مشوقی باشد و افشا کننده مورد حمایت قضایی و قانونی قرار گیرد، گفت: طرح مجلس برای حمایت از سوت‌زنی فرصت خوبی برای مبارزه با فساد شد.

به گزارش «نماینده»، محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت اهتمام تمام دستگاه ها برای مبارزه با فساد، گفت: یکی از نکات مهمی که مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام و قوای سه گانه تاکید کردند بحث مبارزه با فساد بود. قبلا هم اشاره داشتند زمانی که فساد در سیستم های اداری وارد می شود مانند اژدهای هفت سر بوده و باید برای مقابله با آن راهکارهای جدی تری دنبال شود.

وی افزود: طرح مجلس برای حمایت مالی از افشاگران فساد یا همان حمایت از سوت‌زنی فرصت خوبی برای مبارزه با فساد شد. از طرف دیگر ما در حوزه فساد باید به دنبال ریشه یابی علل ایجاد کننده فساد باشیم و ریشه جرم شناسایی و کنترل شود.

وحیدی یادآور شد: در سیستم اداری، شرکت های دولتی، مجموعه های تولیدی و خصولتی ها برخی افراد در لایه های مختلفی نفوذ کرده که میزان پیچیدگی فساد را گسترده تر کرده است. بخشی از این موضوع به ضعف قانونی باز می گردد که ما برای حمایت از افشاگران فساد قانونی نداشتیم تا هم مشوقی باشد و افشا کننده مورد حمایت قضایی و هم مورد حمایت قانونی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اهمیت بحث شفافیت مالی تصریح کرد: باید در سیستم مالی به شفافیتی برسیم که مشخص شود درآمدهای واریزی به حساب افراد، از کجا آمده و مالیات آن پرداخت شده باشد. در کنار این موارد برخورد جدی با کسانی که فساد آنها آشکار می‌شود، ضروری است. در سیستم اداری و دولتی باید برخورد عبرت آمیز با افراد فاسد صورت گیرد. اینکه کسی را گرفتند که مبلغ بالایی اختلاس کرده و صرفا مشمول مجازات حبس ۱۰ ساله می شوند، کافی نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اقدام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیرعامل صندوق بازنشستگی در راستای ممانعت از پرداخت پاداش‌های کلان به مدیران، اظهار کرد: همان طور که این اقدام صندوق بازنشستگی در راه اندازی سامانه نظارت مردمی انجام شده، باید به صورت کلی هزینه های سالانه دستگاه ها و حوزه های مدیریتی و پرداختی های دستگاه، رصد و ثبت شود. خوشبختانه وزارت اقتصاد نیز برای شفاف سازی مالی شرکت های دولتی ورود کرد و این قبیل اقدامات در مبارزه با فساد موثر است.

وحیدی تاکید کرد: ما مخالف پرداخت حق و حقوق قانونی افراد نیستیم اما پرداخت های غیر متعارف و اینکه این حق و حقوق قانونی، برای عده ای تبدیل به مصالحه بین پست های اداری و ساختارهای پولی شود، مهم‌ترین خطر است.

نماینده مردم بجنورد یادآور شد: باید در حوزه کشف جرم فساد به ویژه فسادهای مالی و اقتصادی از شبکه بازرسان قوی استفاده شود تا مو را از ماست بیرون کشیده و خودشان به‌صورت مستقیم وارد این فرآیندها نشوند. همچنین با طراحی مکانیزم‌هایی، کنترل نظارتی بر این افراد نیز وجود داشته باشد.

نظر شما