شناسهٔ خبر: 180542 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

باید بهانه‌هایی مانند قاچاق مانع اصلاح قیمت کالاهای پایه‌ای شود

حجت الله فیروزی فسا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید مواد اولیه تولید کالاهای پایه‌ای مانند فولاد، پتروشیمی و مس به صورت ریالی و بعضا با نرخ‌های یارانه‌ای در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.نباید با بهانه‌هایی مانند قاچاق، فضایی فراهم شود که محصولی که مواد اولیه آن به صورت ریالی تامین می‌شود، دلاری به دست مصرف کننده برسد.

به گزارش «نماینده»، حجت اله فیروزی درباره رویکرد برخی شرکت‌های دولتی بزرگ که از مواد اولیه داخلی استفاده کرده اما قیمت محصولات خود را با دلار تلگرامی و قیمت‌های جعلی مطابقت می‌دهند، گفت: مواد اولیه تولید کالاهای پایه‌ای مانند فولاد، پتروشیمی، مس و... به صورت ریالی و بعضا با نرخ‌های یارانه‌ای در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد از سوی دیگر هزینه انرژی و دستمزد کارگر نیز با ریال پرداخت می‌شود اما محصول نهایی آن با نرخ ارز آزاد محاسبه و به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی روش مذکور را نادرست دانست و افزود: بخشی از نارضایتی‌ها در حوزه افزایش قیمت‌ها ناشی از عدم اصلاح این روند است.

وی اضافه کرد: قیمت کالاهای پایه‌ای به بازنگری نیاز دارد؛ هر محصول تولید شده در داخل که مواد اولیه موردنیاز آن با قیمت ریال تامین می‌شود باید با نرخ ریالی به دست مصرف‌کننده یا زنجیره‌های بعدی تولید برسد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه اگر قیمت کالاهای پایه‌ای با نرخ ریال محاسبه شود، قاچاق این محصولات افزایش می‌یابد، تصریح کرد: محصولاتی مانند فولاد، پتروشیمی، مس و... کالاهایی نیستند که بتوان آن را به صورت چمدانی و عادی قاچاق کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: سازمان‌ها و دستگاه‌های بسیاری مسئول و متولی مبارزه با قاچاق هستند بنابراین نباید با بهانه‌هایی مانند قاچاق، فضایی فراهم شود که محصولی که مواد اولیه آن به صورت ریالی تامین می‌شود، دلاری به دست مصرف کننده برسد.


نظر شما