شناسهٔ خبر: 180526 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مبلغ عوارض شهرداری بیشتر از قانون است

احمد صادقی عضو شورای شهر تهران گفت:بارها به اثبات رسیده که مبلغ عوارضی که شهرداری مشخص می‌کند بیشتر از قانون است.

به گزارش «نماینده»، احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در نشست خبری صبح امروز خود با اشاره به شعار سال جاری گفت: امسال سال مهار تورم و افزایش تولید مشخص شده است و مسله اقتصاد به عنوان مهمترین مسئله کشور مطرح شده است.

وی ادامه داد: طی سالیان گذشته نیز توجه به معیشت مردم مورد توجه مقام معظم رهبری قرار داشته است و از نظر بنده جامعه ۱۲۶ هزار نفری شورایی شهر باید نقش خود را در محقق شعار سال انجام دهد و یکی از مهمترین دستگاه‌های اجرایی شهرداری‌ها و شورا هستند که باید سهم خود را در تحقق شعار سال انجام دهند.

رئیس دبیرخانه شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه مدیریت شهری خدماتی را به شهروندان ارائه می‌دهد گفت: این خدمات گاهی منجر به افزایش تورم می‌شود و کاهش هزینه‌های حمل و نقل، تهیه مایحتاج زندگی مردم و عوارض ساختمانی و در مجموع هزینه‌های گردشگری نقش بسیاری در کاهش تورم دارد.

صادقی افزود: البته دولت نیز باید توجه ویژه‌ای برای تحقق شعار سال داشته باشد و برای انجام این کار راهی جز پذیرش حکمرانی محلی ندارد زیرا تصدی گری دولت مانع افزایش تولید و ایجاد تورم است.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با بیان اینکه حکمرانی محلی در قانون اساسی مطرح شده است گفت: متأسفانه قانون اساسی با خوب اجرایی نشده یا اصلاً اجرایی نشده است طی ۲۲ سال تا تأسیس شوراها نهادهایی ایجاد شدند که متأسفانه هنوز درحال فعالیت موازی با شورا هستند.

وی ادامه داد: برای مثال سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها زمانی تشکیل شد که هنوز شوراها وجود نداشتند اما بیش از ده‌ها اصل وجود دارد که می‌گوید کشور باید به دست مردم اداره شود.

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: طرح الزام شهرداری تهران به برنامه عملیاتی و اجرایی کاهش تورم و افزایش تولید را به تصویب رساندیم تا بتوانیم الگویی برای مدیریت شهری ایجاد شود.

صادقی با اشاره به اقدامات کمیته شفافیت و هوشمندسازی گفت: این کمیته دو هدف هوشمندسازی و یکپارچه سازی شهر و تضمین حق شهروندی برای دسترسی آزاد به اطلاعات را دنبال می‌کند و امیدواریم بتوانیم در این بستر شهرداری را غیر حضوری کنیم.

وی ادامه داد: در دوره ششم پذیرفتیم که کمیته شفافیت و هوشمندسازی تنها به شفافیت و افشای اطلاعات توجه نداشته باشد و اقداماتی را برای غیر حضوری شدن شهر را بیش از پیش ببریم.

رئیس دبیرخانه شورای عالی استان‌ها گفت: فرایندهایی مانند شهرسازی باید حتماً سیستماتیک شود و باید مراحل صدور پروانه‌ها سیستمی شود تا به جایی برسیم که شخص بدون مراجعه به دفاتر فنی حق خود برای گرفتن حداکثری امکانات شهرسازی را دریافت کند.

صادقی گفت: به کرات دیده می‌شود که پرداخت عوارض بیش از آن است که قانون مشخص کرده است و بارها به اثبات رسیده که مبلغ عوارضی که شهرداری مشخص می‌کند بیشتر از قانون است.

شهرداری غیرحضوری راه حل کاهش رانت و فساد

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با بیان اینکه با شهرداری غیرحضوری شاهد کاهش فساد خواهیم بود: وقتی شهروندان مراجعه‌ای نداشته‌باشد رانت‌ها و امضاهای طلایی به حداقل خود می‌رسد.

وی ادامه داد: همچنین با تحقق شهرداری غیرحضوری شاهد کاهش ترددها در شهر خواهیم بود سالیانه ۶۰ هزار پایان کار ساختمانی صادر می‌شود و همین موضوع منجر به ۱۲۰ هزار سفر شهری می‌شود.

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا پایان سال تمامی اطلاعات در سامانه شفافیت بارگذاری شود بر اساس قانون شهرداری تهران هر ملکی را که واگذارد می‌کند را باید در سامانه بارگذاری کند اما متأسفانه این اتفاق رخ نداده است و مردم باید بدانند که شهرداری تهران بر چه اساسی این املاک را واگذار کرده است.

صادقی درباره پیگیری مصوبه تعارض منافع گفت: در حوزه شهرسازی تعارض منافع مهندس ناظر اجرایی شده است.

وی درباره برنامه ۴ ساله شهرداری تهران گفت: در این برنامه بخ‌ش هوشمندسازی و بهبود مدیریت اضافه شد که تأثیر نود را در بودجه گذاشت.

درحال تکمیل...

نظر شما