شناسهٔ خبر: 180523 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

الهیان به صورت مشروط از پاسخ‌های وزیر اقتصاد قانع شد

الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به صورت مشروط از پاسخ های وزیر اقتصاد قانع شد.

به گزارش «نماینده»، در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۸ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی، سوال زهره الهیان از سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره دلایل عدم توجه به آماده سازی زیرساخت‌ها قبل از حذف ارز ترجیحی و آشفتگی مدیریت و نظارت و کنترل قیمت کالاها و خدمات در دستور کار قرار گرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پس از استماع توضیحات وزیر اقتصاد گفت: ما منتظر می‌مانیم تا وزیر اقتصاد بسته اقتصادی خود را ارائه کند و لازم است جلسه‌ای هم با نخبگان برای تحول اقتصادی برگزار شود.

قالیباف خطاب به الهیان گفت: وزیر اقتصاد وعده داده است که تا ۱۵ اردیبهشت ماه این بسته را ارائه کند. بر این اساس، الهیان پاسخ‌های وزیر اقتصاد را به رأی نگذاشت و به صورت مشروط از پاسخ‌های خاندوزی قانع شد.

به برخی از شروط حذف ارز ترجیحی عمل نشده است

زهره الهیان در تشریح سوال خود از وزیر اقتصاد، گفت: از تلاش‌های دولت و وزارت اقتصاد تشکر می‌کنیم و این سوال نافی زحمات آن‌ها نیست اما برای استیفای حقوق ملت باید به وظیفه نظارتی خود عمل کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه به برخی از شروط حذف ارز ترجیحی عمل نشده و فشار زیادی به مردم به ویژه قشر مستضعف جامعه وارد شده و در زمان حذف ارز ترجیحی تاکید کردند که تنها ۶ تا ۷ درصد تورم خواهیم داشت و مجلس نیز تاکید کرد که قیمت کالاهای اساسی نباید نسبت به شهریور ۱۴۰۰ بالاتر برود و همچنین بحث کالابرگ الکترونیکی یکی از شروط بود اما این زیرساخت فراهم نشد و همچنان برنامه دولت در این رابطه نامشخص است.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم یادآور شد: کمیسیون اقتصادی مجلس اردیبهشت سال گذشته با حضور مسئولان مربوطه نشستی را برگزار کرد که در آن مطرح شد ۶۰ درصد دستگاه‌ها به سامانه متصل نیستند و اطلاعات صحیحی هم نداشتند. یارانه ۵ میلیون نفر حذف شد که اعتراض مردم را به دنبال داشت و در حال حاضر با بحث آشفتگی بازار و عدم کنترل قیمت کالا و خدمات مواجه هستیم و مهار تورم از وظایف وزیر اقتصاد طبق قانون تشکیل وزارت اقتصاد است.

الهیان خطاب به وزیر اقتصاد، گفت: بسته پیشنهادی شما برای مهار تورم و آشفتگی قیمت کالا و خدمات چیست؟ شما از اعضای اصلی شورای پول و اعتبار هستید و تصمیم اصلی در رابطه با نحوه ارز ترجیحی و همچنین اثر آن بر پایه پولی را شما مشخص می‌کنید، همچنین اطلاعات مالیاتی و تشخیص افراد در حیطه وظایف شماست، بنابراین باید به وظایف خود عمل کنید.

نظر شما