شناسهٔ خبر: 180448 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

راهکارهای تحقق شعار سال در کمیسیون‌های مجلس بررسی می‌شود

کمیسیونهای تحصصی مجلس بررسی راهکارهای تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب برای مهار تورم و رشد تولید در دستور کار این هفته بیشتر کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

به گزارش «نماینده»، کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی این هفته بررسی برخی طرح‌ها و لوایح و همچنین سوال از برخی وزرای دولت را در دستور کار دارند.

ادامه بررسی طرح ممنوعیت انتخاب یا انتصاب مدیران دارای تابعیت مضاعف و مرتبط با کشورهای خارجی در دستور کار این هفته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است.

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای در این هفته از وزیر ورزش و جوانان برای ارائه گزارش در خصوص اتفاقات اخیر در حوزه ورزش و جوانان دعوت کرده است تا حمیدرضا سجادی درباره عملکرد فدراسیون‌ها، باشگاه‌های ورزشی و برنامه‌های وزارتخانه در مسابقات آسیایی هانگژو گزارش دهد.

بررسی مبحث شرکت‌های تعاونی کتاب شرکت‌های لایحه تجارت که اعاده شده از شورای نگهبان است و بررسی مواد ارجاعی طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد در دستور کار این هفتهکمیسیون حقوقی و قضایی مجلس است.

کمیسیون اجتماعی مجلس در این هفته بررسی طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی، بررسی درخواست تحقیق و تفحص از سازمان اداری و استخدامی کشور با حضور رییس این سازمان و بررسی طرح اصلاح ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری را در برنامه کاری خود گنجانده است.

بررسی آخرین وضعیت بودجه و ارز تخصیصی به تجهیزات پزشکی و ارائه برنامه‌های سال جاری در راستای تحقق شعار سال با حضور وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی برای کمیسیون بهداشت و آموزش پزشکی پیش بینی شده است.

کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل جلسه خواهد داد تا آخرین وضعیت افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی، اخذ مابه التفاوت از اعضای زنجیره تولید و توزیع در طرح دارویار و عملکرد وزارت بهداشت در اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بررسی کند.

همچنین جلسه کمیسیون اصل نود مجلس با حضور رییس سازمان انرژی اتمی برای بررسی نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران برگزار می شود.

کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در این هفته طرح تامین مالی و جهش تولید را در راستای تحقق شعار سال بررسی خواهد کرد.

در این هفته تقاضای اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس به درخواست تعدادی از نمایندگان در خصوص عدم پرداخت به موقع حقوق و مطالبات فرهنگیان کشور در اواخر سال گذشته در کمیسیون آموزش و تحقیقات بررسی می شود.

کمیسیون اقتصادی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت بررسی راهکارهای تحقق فرمان مقام معظم رهبری برای مهار تورم و روش تولید را در برنامه دارد.

طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه و افزایش تعداد نمایندگان مجلس، طرح ساماندهی تجمعات و راهپیمایی‌ها و گزارش هیات تحقیق و تفحص از عملکرد استانداری کرمانشاه در کمیسیون امورداخلی کشور و شوارها بررسی خواهد شد.

دلایل عدم اجرای بازار بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست و صدور گواهی صرفه جویی انرژی همچنین بررسی طرح ساماندهی و جمع آوری گازهای مشعل در کمیسیون انرژی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اقدامات به عمل آمده در تدوین برنامه هفتم توسعه با حضور رئیس و معاونین سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بررسی می‌شوند.

کمیسیون صنایع و معادن هم در این هفته بررسی لایحه تصویب معاهده سازمان ملل متحد درباره استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بین المللی و بررسی لایحه دوفوریتی تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار را پیش‌بینی کرده است. همچنین وزیر صمت در این هفته برای ارائه گزارش درباره عملکرد سال ۱۴۰۱ این وزارتخانه و برنامه‌های سال ۱۴۰۲ به کمیسیون صنایع و معادن خواهد رفت.

کمیسیون عمران در این هفته از وزیر راه و شهرسازی برای پاسخ به سوال تعدادی از نمایندگان دعوت کرده است. همچنین برخی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی جهت ارائه گزارش درباره ارزیابی عملکرد و سفرهای نوروزی ۱۴۰۲ به کمیسیون دعوت شده‌اند.

در این هفته گزارش رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در خصوص پژوهش‌های کاربردی آموزش شرکت‌های دانش بنیان، بررسی مسائل و مشکلات و موانع تولید صنایع غذایی کشاورزی و نشست مشترک کمیسیون با وزیرجهاد کشاورزی در دستور کار کمیسیون کشاورزی مجلس است.

نظر شما