شناسهٔ خبر: 180415 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

​​​​مرغ در چند ماهگی تخم می‌گذارد؟  تورنگ طلایی

مرغ در چند ماهگی تخم می‌گذارد؟ تورنگ طلایی

اگر قصد پرورش مرغ تخم گذار را دارید و نمی‌دانید جوجه‌های شما چه زمانی شروع به تخمگذاری می‌کنند، این مطلب را بخوانید تا علائمی را که نشان می‌دهد تخم‌مرغ‌ها در راه هستند، یاد بگیرید.

ما در مورد میانگین سنی که جوجه‌ها شروع به تخم‌گذاری می‌کنند، نقش نژاد و چند علامت که نشان می‌دهد که تخم‌ها در راه هستند صحبت خواهیم کرد. به خاطر داشته باشید که هر مرغ متفاوت است و برای زود بزرگ شدن آن‌ها هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید؛ تنها باید صبور باشید و از مراحل پرورش لذت ببرید.

​​​​مرغ در چند ماهگی تخم می‌گذارد؟  تورنگ طلایی

اگر قصد خرید انواع مرغ تخمگذار ۵ ماهه را دارید، با کارشناسان ما در نغمه تورنگ طلایی تماس بگیرید. شماره‌های تماس:

۰۹۱۲۶۰۷۰۹۵۹ - ۰۹۱۲۸۸۹۰۸۰۰

مرغ معمولاً از چه سنی شروع به تخم گذاری می‌کند؟

به طور متوسط جوجه‌های ماده در حدود ۶ ماهگی شروع به تخم گذاری می‌کنند. برخی از مرغ‌ها ممکن است از ۱۶ تا ۱۸ هفتگی شروع به تخم گذاری کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است ۲۸ تا ۳۲ هفته (نزدیک به ۸ ماهگی) طول بکشد! به هر حال با تحقیقات انجام شده در این زمینه، متوجه شدیم که حدود ۲۰ تا ۲۲ هفتگی رایج‌ترین سن برای شروع تخم‌گذاری مرغ است.

نژاد مرغ و تخم گذاری

مرغ تخمگذار علاوه بر سن، نژاد خاص جوجه‌های شما نیز بر روی شروع فصل تخم گذاری تاثیر می‌گذارد. برخی از نژادهای مرغ زودتر از سایرین شروع به تخم گذاری می‌کنند و هر نژاد محدوده سنی متوسط خود را برای رشد تخم دارد. جوجه‌هایی که در طول تاریخ به منظور تولید تخم پرورش داده شده اند، اغلب زودتر (از ۱۷ یا ۱۸ هفتگی) شروع به تخم گذاری می‌کنند، این نژادها شامل Leghorns، Golden Comets، Sex Links، Rhode Island Reds و Australorps هستند. از سوی دیگر، نژادهای سنگین‌تر مانند Wyandottes، Orpingtons و Barred Rocks کمی دیرتر فرآیند تخم گذاری را آغاز می‌کنند.

زمان سال و تخم گذاری

قیمت جوجه یک روزه گوشتی اکثر جوجه‌های جوان از اولین سالی که شما آن‌ها را خریداری می‌کنید شروع به تخم‌گذاری می‌کنند. با این حال، اگر مرغ خود را در اواخر سال (تابستان یا پاییز) خریده‌اید و در روزهای سردتر و تاریک‌تر پاییز یا زمستان به بلوغ برسند، ممکن است لازم باشد تا بهار آینده منتظر بمانند تا تخم‌گذاری را آغاز کنند!

کاهش ساعات نور روز در فصل زمستان معمولاً به مرغ‌های بالغ این سیگنال را می‌دهد که از تخم‌گذاری طبیعی خودداری کرده و انرژی و مواد مغذی خود را حفظ کنند تا برای زمستان سرد پیش رو آماده شوند. در طی توقف تخمگذاری در زمستان، متوجه خواهید شد که شانه‌ها و کاسه‌های مرغ کوچک‌تر و رنگ پریده‌تر می‌شوند و با هورمون‌هایشان نوسان پیدا می‌کنند. با این حال، برای مرغ‌های جوان غیرمعمول نیست که تا اولین زمستان خود به تخم‌گذاری ادامه دهند! سپس، احتمالاً در زمستان بعدی استراحت خواهند کرد.

فروش مرغ تخمگذار صنعتی؛ کلیک کنید.

​​​​مرغ در چند ماهگی تخم می‌گذارد؟  تورنگ طلایی

۵ علامت که نشان می‌دهد مرغ به زودی شروع به تخم گذاری می‌کند.

اگر مرغ شما هر یک از علائم زیر را داشت، احتمالاً به زودی تخم می‌گذارد:

۱) شانه‌ها و واتل‌های قرمز رنگ بزرگ شده

همانطور که یک جوجه جوان بالغ می‌شود، شانه‌های آن‌ها به طور فزاینده ای بزرگ می‌شود. اگر این خیلی زود اتفاق بیفتد (زیر ۸ هفتگی) می‌تواند نشانه این باشد که مرغ یک خروس است! جوجه مرغ معمولاً این فرآیند را پشت سر گذاشته و شانه‌های آن‌ها کندتر رشد می‌کند. همانطور که هورمون‌های مرغ تخمگذار تغییر می‌کند و آماده تخم‌گذاری می‌شود، رنگ شانه‌ها، قیچی‌ها و صورتش از صورتی روشن به قرمز روشن‌تر تغییر می‌کند. آن‌ها همچنین قبل از تخمگذاری متورم و بزرگتر می‌شوند.

۲) شروع به کاوش در لانه می‌کند.

در هفته‌های منتهی به اولین تخم گذاری، معمولاً مرغ تخمگذار نسبت به قبل علاقه بیشتری به قسمت جعبه لانه نشان می‌دهد. او حتی ممکن است نحوه تخم گذاری را امتحان کرده و داخل لانه بنشیند، حتی اگر هنوز کاملاً آماده دراز کشیدن نباشد. یکی از راه‌های عالی برای تشویق جوجه‌های جوان به تخم‌گذاری در جعبه‌های لانه‌گذاری تعیین‌شده‌شان (برخلاف تخم‌گذاری در کف قفس، یا پنهان کردن آنها در حیاط!) این است که تخم‌های دروغین را در داخل جعبه لانه قرار دهید. جوجه‌ها تمایل دارند تخم گذاری را در یک کلاچ یا جایی که تخم‌های دیگر قرار دارند، بگذارند. می‌توانید از تخم مرغ‌های چوبی تقلبی یا کاری که ما در گذشته انجام داده ایم، از توپ‌های گلف استفاده کنید!

۳) صدای مرغ ممکن است بلندتر شود!

آیا تا به حال به آوای مرغ در هنگام تخم گذاری گوش داده‌اید؟ جوجه‌های اغلب قبل و بعد از تخم گذاری ساعت‌ها آواز می‌خوانند و جیغ می‌زنند. بنابراین، قبل از اینکه جوجه‌های جوان شما شروع به تخم گذاری کنند، ممکن است به طور فزاینده ای پرحرف و پر سرو صدا شوند.

۴) افزایش اشتها

همانطور که یک مرغ جوان برای شروع تخمگذاری آماده می‌شود، بدن او دچار تغییرات متعددی در داخل و خارج می‌شود. فرآیند تشکیل و تخم گذاری انرژی زیادی می‌گیرد! بنابراین، ممکن است متوجه شوید که مرغ‌های در حال بلوغ شما بیش از حد معمول شروع به خوردن می‌کنند. مرغ‌های تخمگذار نیازهای تغذیه ای متفاوتی نسبت به پولک‌ها یا جوجه‌های جوان‌تر دارند. پرندگان جوان‌تر برای حمایت از رشد سریع، خوراک‌های استارتر و رشدکننده را مصرف کرده که حاوی سطوح بالاتر پروتئین هستند. خوراک لایه ای پروتئین ‌کمتر و مقدار کمی کلسیم اضافی برای تشکیل پوسته تخم مرغ دارد؛ بنابراین، زمانی که جوجه‌های شما به سن ۱۸ هفتگی رسیدند یا وقتی اولین تخم را گذاشتند، به تدریج شروع به دادن خوراک لایه‌ای نمایید.

همچنین پیشنهاد می‌کنم به محض اینکه یکی از مرغ‌ها شروع به تخم‌گذاری کرد یا زمانی که متوجه علائم دیگر شدید که تخم‌ها به زودی می‌رسند، منبعی از کلسیم آزاد (مانند پوسته صدف یا پوسته تخم‌مرغ له‌شده) را به عنوان تغذیه به آن‌ها بدهید. پیشنهاد می‌کنیم حتماً در مورد تامین کلسیم ضروری برای مرغ‌های تخمگذار از قبل به خوبی تحقیق کنید.

۵) چمباتمه زدن

از بین همه نشانه‌هایی که نشان می‌دهد مرغ به زودی شروع به تخم گذاری می‌کند، رفتار چمباتمه زدن به نظر گویاتر است! همانطور که از کنار مرغ تخمگذار خود عبور می‌کنید یا دستی را برای نوازش او دراز می‌کنید، ممکن است بایستد، چمباتمه بزند و بال‌هایش را کمی به پهلوهایش باز کند. ما این رفتار را «چمباتمه زدن» می‌نامیم. اما به خاطر داشته باشید که دلیل بیولوژیکی رفتار چمباتمه زدن او مربوط به در آغوش گرفتن انسان‌ها نیست! او نشان می‌دهد که آماده بوده و مایل است که توسط خروس نطفه دار شود تا تخم‌های آینده خود را بارور کند. اگر خروسی در اطراف نباشد، در عوض تسلیم انسان‌ها خواهد شد.

به زودی متوجه خواهید شد که همه جوجه‌ها چمباتمه نمی‌زنند، بلکه تنها جوجه‌های ماده این کار را انجام می‌دهند و در عرض یک یا دو هفته بعد شروع به تخم گذاری می‌کنند.

لحظه ای که منتظرش بودید: اولین تخم‌ها از راه رسیدند!

وقتی مرغ‌ها شروع به تخم‌گذاری می‌کنند، اولین تخم‌های آن‌ها به طور قابل توجهی کوچک‌تر از تخم مرغ‌هایی است که معمولاً مرغ‌های کاملا بالغ می‌گذارند. قبل از اینکه متوجه شوید، سبدهایی پر از تخم مرغ‌های زیبا و بزرگ تازه، درست در محل پرورش مرغ‌های خود خواهید داشت.

برچسب‌ها:

نظر شما