شناسهٔ خبر: 180143 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

شناسایی و اعلام شدت و زمان زلزله با هیچ دستگاهی در جهان امکان پذیر نیست/راهکارهایی برای کاهش خسارت وجود دارد

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در رابطه با شایعه‌ احتمال وقوع زلزله در تهران گفت: شناسایی و اعلام شدت و زمان زلزله با هیچ دستگاهی در جهان امکان پذیر نبوده و علم بشر تاکنون به این مهم دست پیدا نکرده است اما برای راهکارهایی برای کاهش خسارت وجود دارد.

به گزارش «نماینده»، عبدالجلال ایری در رابطه با شایعه‌ احتمال وقوع زلزله در تهران گفت: اخیرا شایعه‌هایی در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه پایتخت در آستانه زلزله قرار دارد و این امر موجب نگرانی هموطنمان شده است در حالی که تاکنون علی‌رغم پیشرفت علم امکان پیش بینی زلزله وجود نداشته و تنها می‌توان مکانهای در معرض خطر زلزله را شناسایی ، و در حد چند ثانیه پیش از وقوع لرزش در سطح زمین هشدار داد که البته حساسیت و پیچیدگی‌های فراوانی نیز دارد.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز، گمیشان در مجلس با تاکید بر اینکه پیش بینی زلزله نه تنها در ایران بلکه در هیچ کشوری امکان پذیر نیست، عنوان کرد: شناسایی و اعلام شدت و زمان زلزله با هیچ دستگاهی در جهان امکان پذیر نبوده و علم بشر تاکنون به این مهم دست پیدا نکرده است اما برای مقابله با هر گونه حادثه طبیعی مانند سیل، طوفان، آتش سوزی و ... سه راهکار برنامه‎‌ریزی پیش از وقوع، حین و پس از رخداد حادثه وجود دارد.

وی برنامه‌ریزی پیش از وقوع زلزله را در کاهش اثرات مخرب زلزله بسیار موثر دانست و افزود: از جمله راه‌های کاهش اثرات زلزله، شناسایی گسل‌ها و جلوگیری از ساخت و ساز در حریم گسل‌ها و شناسایی مکان‌های مقاوم در برابر زلزله مانند فضاهای سبز، جنگل‌ها و پارک‌ها در سطح شهر و ارائه آموزش‌های لازم به مردم است.

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: مهمترین مناطق پر خطر هنگام زلزله نیز محدوده های درونی شهرها، بافت‌های فرسوده و پرتراکم در سطوح شهری و روستایی و محدوده های ما بین سکونتگاه‌های شهری و شریان‌های حیاتی است که تحت تاثیر زلزله قرار می‌گیرند که باید در برنامه ریزی‌ها برای کاهش اثرات زلزله مورد توجه قرار گرفته و با شناسایی محدوده گسلها در طرح جامع شهری و تفصیلی با تدوین ضوابط شهرسازی اقدامات مقابله ایی را شهرداریهای کشور برنامه ریزی نمایند .

وی تاکید کرد: برای تهران به دلیل تراکم بالای جمعیت حتما باید از هم اکنون تدابیری جدی در جهت مقاوم سازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار به ویژه در محدوده بازار بزرگ، جنوب و پیرامون شهر صورت بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنابراین زلزله به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست. البته وقوع زلزله در تهران و شهرهای کشور به دلیل قرار گرفتن در پهنه خطر و کمربند زلزله اجتناب ناپذیر بوده اما زمان و شدت دقیق آن غیر قابل پیش بینی است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه گسل‌های مجاور همدیگر امکان اثر گذاری بر روی یک دیگر را دارند ، اما گسل‌هایی با فاصله چند هزار کیلومتری و محدوده‌های زمین شناسایی متفاوت بر یکدیگر اثری ندارند، عنوان کرد: از این رو اثرگذاری زلزله ترکیه بر گسل‌های تهران و شهرهای ایران امکان پذیر نیست. البته برخی تاریخ نگاران با توجه وقوع زلزله در هر منطقه و در بازه زمانی تاریخی مشخص، احتمال تکرار آن رویداد را اعلام می‌کنند که البته سندیت علمی ندارد.

نظر شما