شناسهٔ خبر: 180127 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری حکمرانی دلار را تحت الشعاع قرار می‌دهد

جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس گفت: استفاده از ارزهای ملی در فعالیت های مشترک اقتصادی و بازرگانی میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا می تواند حکمرانی دلار را تحت الشعاع قرار دهد.

به گزارش «نماینده»، جعفر قادری در خصوص اهمیت استفاده از ارزهای ملی در میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، گفت: امروزه مبادلات میان تهران و مسکو به عنوان دو عضو مهم پیمان های بین المللی یاد شده از طریق ارزهای ملی صورت می گیرد که موجب شده در عرصه صادرات شاهد تسهیل گری باشیم.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه طی دهه های گذشته دلار در معادلات اقتصادی و تجاری حکمرانی کرده است، اظهار کرد: بر این اساس مشاهده می شود که ایالات متحده با استفاده از این ابزار، کشورها را تحت فشار اقتصادی قرار می دهد.

وی در این راستا، ادامه داد: بنابراین می توان اذعان کرد استفاده از ارزهای ملی در فعالیت های مشترک اقتصادی و بازرگانی میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا می تواند حکمرانی یاد شده را تحت الشعاع قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در واقع ایران، روسیه و حتی چین که عضو این مجموعه های بین المللی هستند هم اکنون با تحریم های یکجانبه واشنگتن مقابله می کنند از این رو تسری یافتن استفاده از ارزهای ملی در همکاری مشترک با دیگر کشورها می تواند خنثی کننده تحریم ها نیز باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حذف دلار از فعالیت های تجاری سبب کاهش تلاطم های اقتصادی ناشی از افزایش قیمت دلار می شود، خاطرنشان کرد: به عبارتی صادرکنندگان و فعالان بخش خصوصی برای توسعه صادرات کالاهای ایرانی نیاز به تسهیل گری دارند که حذف موانعی مانند استفاده از دلار می تواند بستر خوبی برای فعالیت بیشتر آنها به حساب بیاید.

نظر شما