شناسهٔ خبر: 180073 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

پیام سفر رییس جمهور به چین، توانایی ایران برای حضور در بلوک‌بندی آسیا است

رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، پیام سفر رییس جمهور به چین را توانایی ایران در بلوک بندی آسیا توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی از توسعه روابط با غرب هم استقبال می‌کند.

به گزارش «نماینده»، جلیل رحیمی جهان آبادی درباره سفر آیت الله سیدابراهیم رییسی به چین گفت: چین به لحاظ قدرت سیاسی، نظام وامنیتی بسیار مقتدر است و عضویت دائم در شورای امنیت و اثرگذاری زیاد آن در تحولات آینده جهان سبب شده که این کشور برای کشورهای مستقلی مانند ایران که علاقمند به توسعه روابط با همه جهان هستند، از جایگاه ویژه‌ای در توسعه روابط برخوردار باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس افزود: کشور چین علاوه بر اینکه خریدار سوخت جمهوری اسلامی است در روابط اقتصادی قرارداد ۲۵ ساله با ایران امضاء کرده و عضو موثر همکاری‌های شانگهای محسوب شده که اخیرا هم ایران عضو این سازمان شده است.

جزییات اجرای قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین در سفر رییس جمهور بررسی می‌شود

نماینده مردم تربت جام و باخرز در مجلس سفر رییس جمهور به چین را ارزشمند و بسیار مهم عنوان کرد و یادآور شد: این سفر می‌تواند سبب ورود به جزییات اجرای قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین شود تا توافقات ارزشمندی در حوزه اقتصادی، توسعه زیرساخت‌ها و فعالیت در مناطق مختلف تجاری و اقتصادی ایران را فراهم کند.

وی با اشاره به چالش‌هایی که در قرارداد برجام بین طرفین ایجاد شده بود، اظهارداشت: در این شرایط ایران نیاز دارد که روابط خود را با کشورهایی نظیر روسیه، چین و کشورهای مستقل جهان توسعه دهد. چرا که کشورهای اروپایی مدعی هستند همه مشکلات سیاسی، اقتصادی و امنیتی ایران به غرب مربوط است و جمهوری اسلامی مجبور به پذیرش همه خواسته‌های آنها در برجام است.

رحیمی جهان آبادی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی از همه ظرفیت‌های جهانی و منطقه‌ای خود استفاده می‌کند، گفت: پیام سفر رییس جمهور به چین برای کشورهای غربی این است که ایران توانمندی ایجاد بلوک بندی آسیایی را دارد و می‌تواند به عنوان کشور اثرگذار آسیا در کنار روسیه و چین و سایر کشورها را بخشی از این بلوک قدرتمند باشد. چرا که بدون شک آسیا قدرتمندترین قاره در آینده جهان خواهد بود.

وی در ادامه گفت: همه تحلیل گران پذیرفتند که اقتصاد و سیاست آینده جهان به قاره آسیا گره خورده و امنیت جهان در گرو اثرگذاری کشورهای آسیایی است و ایران بخشی از این بلوک‌بندی قدرتمند است.

ایران و چین ظرفیت سه برابر کردن ۱۲ میلیارد دلار رقم تراز تجاری فی‌مابین را دارند

عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تاثیر این سفر در افزایش تراز تجاری بین دو کشور یادآور شد: رقم ۱۲ میلیارد دلار تراز تجاری بین دو کشور ناچیز است. چرا که اقتصاد ایران و پویایی اقتصاد چین این ظرفیت را دارد که این رقم را به بیش از سه برابر افزایش یابد.

رحیمی جهان‌آبادی ادامه داد: تعاملات اقتصادی چین با کشورهای آفریقایی، منطقه و جهان اگر رصد شود، متوجه عدد بسیار بالای این مراودات تجاری نسبت به جمهوری اسلامی ایران خواهید شد. بر همین اساس این ظرفیت وجود دارد که رقم تعاملات تجاری بین ایران و چین به سه برابر و حتی بیشتر رقم یاد شدهر برسد.

وی با تاکید بر اینکه کشور روسیه هم ظرفیت افزایش تراز تجاری و اقتصادی خود با ایران را دارد، گفت: تراز تجاری ایران با کشورهای همسایه بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش یافته و به نظر می‌رسد سفر رییس جمهور به چین و اجرای قرارداد ۲۵ ساله می‌تواند چشم‌انداز وسیعی برای سرمایه‌گذاری‌های دراز مدت بین دو کشور ایجاد کند.

جمهوری اسلامی با سیاست متوازن به دنبال جنگ با بلوک شرق و غرب نیست

نماینده مردم تربت جام و باخرز در مجلس با تاکید بر لزوم تشریح اقدامات دولت توسط دستگاه دیپلماسی و رسانه‌های کشور اظهارداشت: جمهوری اسلامی به دنبال این نیست که در بلوک شرق باشد و با بلوک غرب بجنگد یا در ردیف بلوک غرب با کشورهای شرقی وارد نزاع شود. بلکه ایران کشوری مستقل با سیاست متوازن و متعادل در منطقه و جهان است. به عبارتی ایران همانطور که با کشورهای روسیه، چین و کشورهای آسیای مرکزی روابط خود را توسعه می‌دهد،‌ به همین میزان هم از توسعه روابط با کشورهای غربی استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: اما متاسفانه کشورهای غربی در فضای رسانه‌ای به گونه‌ای خبر رسانی می‌کنند که گویی ایران در دامن شرق قرار گرفته که این نگاه در رسانه‌های کشور و غربی باید اصلاح شود.

رحیمی جهان آبادی خاطرنشان کرد: افزایش روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای شرقی به دلیل رفتار اروپا و آمریکا است و همچنین درک نادرست غربی‌ها و تلاش آنها برای صدمه زدن به اقتصاد و جایگاه ایران در خاورمیانه است که جایگاه فعلی روابط آنها با ایران را ترسیم کرده است

آیت‌الله رئیسی در دهمین سفر خارجی خود به دعوت همتای چینی خود به پکن سفر کرده است؛ در جریان این سفر 20 تفاهمنامه اقتصادی در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی، ترانزیت، حمل و نقل ، ارتباطات و انرژی به امضای مسئولان دو کشور رسید.

نظر شما