شناسهٔ خبر: 179820 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

منابع و مصارف بودجه هم‌تراز هستند/ رعایت عدالت، ویژگی اصلی بودجه ۱۴۰۲

علی حدادی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی پرهیز از ایجاد کسری بودجه را از ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده برشمرد و گفت: منابع و مصارف در لایحه بودجه ۱۴۰۲ همتراز شده‌اند تا دولت در اجرای قانون بودجه در سال آینده دچار مشکل نشود.

به گزارش «نماینده»، علی حدادی درباره ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور اظهار داشت: یکی از ویژگی های مهم لایحه بودجه دولت، اولویت بخشیدن به معیشت مردم است تا سال آینده شاهد بهبود شرایط زندگی و کسب و کار مردم باشیم.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها رعایت عدالت و کمک به افزایش تولید را ویژگی دیگر لایحه بودجه برشمرد و گفت: در این رابطه منابع لازم برای توسعه زیرساخت های آموزشی و بهداشتی در استان‌ها دیده شده است تا سرانه سلامت و آموزش در سایر نقاط کشور ارتقا یابد.

نماینده مردم ساوجبلاغ و طالقان در مجلس شورای اسلامی «تولید محور بودن» را سومین نقطه مثبت این لایحه دانست و اظهار داشت: اشتغال دانش بنیان یکی از مسائل اساسی کشور است که در بودجه ۱۴۰۲ به آن توجه شده و با تحقق آن آثار مثبتی در بهبود شرایط اقتصادی و اشتغال کشور را شاهد خواهیم بود.

حدادی با تاکید بر اینکه سلامت جامعه از نکات محوری بودجه سال آینده است، یادآور شد: دولت بودجه مناسبی را در بخش های بهداشت و درمان، جوانی جمعیت و ارتقای معیشت خانواده ها در نظر گرفته که نشان می دهد سازمان برنامه و بودجه با نگاه دقیق و کارشناسی آن را تدوین کرده است.

وی با یادآوری این نکته که مهار رشد نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید یکی از سیاست های بودجه سال آینده کل کشور است، گفت: اگر دولت در اجرای این سیاست موفق عمل و نقدینگی به سمت تولید و ایجاد اشتغال حرکت کند، بهبود اقتصاد و صنعت را به دنبال خواهد داشت.

این نماینده مجلس به این نکته نیز اشاره کرد که منابع صندوق توسعه ملی، سال آینده به طرح هایی اختصاص خواهد یافت که نیاز اساسی کشور بوده و زیرساخت های کشور بخصوص در حوزه حمل و نقل ریلی و ترانزیت را تکمیل کند.

حدادی، بهبود زیرساخت‌های آب شرب و آب کشاورزی، جلوگیری از هدر رفت آب‌های سطحی و مرزی را از دیگر نکات مهم در بودجه سال آینده کل کشور دانست.

این نماینده مجلس به سهم آموزش و پرورش از منابع بودجه سال آینده کل کشور نیز اشاره کرد و گفت: توسعه فضاهای آموزشی و ارتقای آموزش های مجازی و توسعه نرم افزاری بخش آموزش در این سرفصل مورد تاکید قرار گرفته است.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با اشاره به تاکید دولت به توسعه صنعت گردشگری با رویکرد افزایش درآمدهای غیرنفتی کشور، اظهار داشت: در این بخش هم دولت در سال آینده منابعی را در نظر گرفته است که در صورت تحقق و حمایت همه جانبه از توسعه این صنعت، می توان به درآمدهای ناشی از آن نیز اتکا کرد.

نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس به افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اشاره کرد و آن را زمینه ای برای بهبود سطح درآمدی خانوارهای حقوق بگیر دانست.

حدادی همچنین گفت: در این لایحه افزایش ۵۰ درصدی بودجه انرژی‌های تجدید پذیر مورد توجه قرار گرفته است تا بخشی از انرژی مورد نیاز کشور از این بخش تامین شود و کمتر شاهد مشکلاتی نظیر تامین انرژی گرمایشی در فصل زمستان و انرژی برق در فصل تابستان خواهیم بود.

وی در ادامه به اقدام دولت در تفکیک بودجه شرکت های دولتی و ارائه جداگانه آن به مجلس اشاره کرد و گفت: در بودجه سال آینده سود شرکت های دولتی ۶۱ درصد رشد خواهد داشت.

به گفته این نماینده، رشد حدود ۲۵ درصدی بودجه عمرانی از نکات مهم و قابل قبول در بودجه است زیرا پروژه های نیمه تمام بسیاری در کشور وجود دارد که تکمیل آنها نیازمند تامین اعتبار است.

نماینده مردم ساوجبلاغ و طالقان در مجلس، کاهش تعرفه گمرکی نهاده‌های دامی از ۱۴ درصد به یک درصد را موضوع دیگری در لایحه بودجه سال آینده عنوان کرد که با هدف حمایت از دامداران و کشاورزان صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس به تصویب رسید و دوم بهمن ماه برای رای گیری به صحن مجلس ارائه خواهد شد

نظر شما