شناسهٔ خبر: 179807 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ایجاد دیوار بی‌اعتمادی بین ایران و اتحادیه اروپا با دخالت غربی‌ها در مسائل داخلی

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به افزایش تنش بین ایران و اتحادیه اروپا، گفت: بی‌تعهدی اروپایی‌ها در برجام و افزایش دخالت آنها در موضوعات و مسائل داخلی ایران سبب ایجاد دیوار بی‌اعتمادی بین ما و اتحادیه اروپا شده است.

به گزارش «نماینده»، فدا حسین مالکی با اشاره به دخالت‌ غربی‌ها در مسائل داخلی کشورمان و افزایش تنش بین ایران و اتحادیه اروپا، گفت: جمهوری اسلامی ایران چارچوب سیاست خارجی خود را بر اساس منافع ملی کشور مشخص کرده و بر همین اساس هم با کشورهای مختلف ارتباط دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: ما نسبت به کشورهای همسایه و منطقه استراتژی و روابط سیاسی خاصی داریم و با غربی‌ها و کشورهای حوزه امریکای لاتین هم بر اساس منافع ملی روابطی را تعریف کردیم اما مدت‌هاست دیوار بی‌اعتمادی بین ما و اتحادیه اروپا به وجود آمده است.

وی در ادامه اظهار کرد: بی‌اعتمادی بین ایران و اتحادیه اروپا به خصوص بعد از موضوع برجام و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بی‌توجهی اروپایی‌ها به تعهدات برجام افزایش پیدا کرد. غربی‌ها در روند مذاکرات برجام و موضع گیری آنها یک سیاست واحد و منسجمی نداشتند لذا ایران اعتماد خود را نسبت به غربی‌ها از دست داد.

مالکی یادآور شد: در سه ماه اخیر علی رغم اینکه معادلات سیاسی اروپا از جهات مختلف تحت تاثیر جنگ اوکراین قرار گرفت، آنها به خصوص فرانسه و آلمان با افزایش دخالت در مسائل داخلی کشورمان تلاش کردند تا اهداف خود را پیش ببرند که این موضوع به هیچ عنوان برای ما قابل قبول نیست و اتحادیه اروپا به جای دامن زدن به این تنش‌ها باید دست از دخالت‌های نا به جای خود بردارد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی معتقد است: البته بر اساس اصول دیپلماسی روزنه‌هایی در جهت ترمیم روابط وجود دارد اما جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه این دخالت‌ها را فراموش نمی‌کند و در تصمیم‌گیری‌ها و مذاکرات به این نکته توجه دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: موقعیت سوق الجیشی ایران، حضور پررنگ جمهوری اسلامی در سازمان همکاری شانگ‌های و توسعه روابط ایران با چین و روسیه و مبادلات تجاری مبین این واقعیت است که ایران به کشور قدرتمندی تبدیل شده و اروپایی‌ها را نگران کرده است لذا آنها با افزایش دخالت و دامن زدن به تنش‌ها می‌خواهند از قدرت ایران بکاهند.

نظر شما