شناسهٔ خبر: 179758 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

نگاه ما در ذخیره سازی گاز باید اقتصاد پروژه باشد نه تامین امنیت انرژی کشور

رحیمی مظفری یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تا زمانی که حدود ۴۰ الی ۴۵ درصد انرژی کشور قبل از مصرف مردم هدر رفته و ذخیره سازی گاز را صرفا در راستای تامین امنیت انرژی کشور نه با هدف اقتصاد پروژه دنبال می کنیم، ذخیره سازی گاز نیز محکوم به شکست است.

به گزارش «نماینده»، عبدالعلی رحیمی مظفری با اشاره به سیاست های ذخیره سازی گاز در سطح کشور، بیان کرد: در حوزه ذخیره سازی گاز ما روشی را در کشور دنبال می کنیم که اصل کار درست بوده اما روش آن غلط است. در کشورهایی مانند آمریکا زمانی که بحث ذخیره سازی گاز در میان است، در فصولی که گاز خریدار ندارد آن را ذخیره می کنند. یک بار هزینه می کنند گاز را به زیرزمین برده و یک بار دیگر هزینه کرده و گاز را از زمین استخراج می کنند به خاطر اینکه بتوانند در فصلی که نیاز است گاز را به قیمت بالاتر بفروشند.

ذخیره سازی گاز با نگاه تامین امنیت انرژی کشور غلط است

وی در ادامه اظهار کرد: اما متاسفانه ما با مسابقه غلط مصرف در کشور در یک فصل گاز را زیر زمین ذخیره کرده تا در فصلی که نیاز داریم آن را استخراج کرده تا دوباره خودمان استفاده کنیم. تا زمانی که حدود ۴۰ الی ۴۵ درصد انرژی کشور قبل از مصرف مردم هدر رفته و ذخیره سازی گاز را صرفا در راستای تامین امنیت انرژی کشور نه با هدف اقتصاد پروژه دنبال می کنیم، ذخیره سازی گاز نیز محکوم به شکست است.

سایر کشورها با نگاه اقتصاد پروژه گاز را ذخیره می کنند

نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما گاز را از یک طرف ذخیره کرده و از طرف دیگر آن را استخراج می کنیم تا خودمان مصرف کنیم. در حالی که سایر کشورها گاز را ذخیره می کنند که یا گران تر نخرند و یا گران تر بفروشند. نگاه آنها در ذخیره سازی گاز اقتصاد پروژه است اما نگاه ما صرفا امنیت انرژی کشور است. برای تامین امنیت انرژی کشور به جای اینکه رویکردهای خود را اصلاح کرده تا کمتر از انرژی استفاده کنیم، داریم از گوشت خود انرژی کشور خرج انرژی کشور می کنیم. آن هم نه در راستای ارتقا بلکه در راستای سیر کردن آن و حفظ وضعیت موجود.

قطعا باید به سمت ذخیره سازی گاز برویم

وی در ادامه با اشاره به دلیل انحلال شرکت ذخیره سازی گاز، بیان کرد: این امر رویکرد غلط مسئولین بوده و کمیسیون انرژی به شدت دنبال احیای این شرکت است. قطعا ما باید به سمت ذخیره سازی گاز باید برویم ولی در راستای درآمدسازی از ذخیره گاز باید این کار صورت گیرد.

نظر شما