شناسهٔ خبر: 178917 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

سهم ۳ درصدی مناطق نفت خیز از بودجه‌های نفتی کجا می‌رود؟

حسین حسین زاده عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: ایران بیش از ۲۰ شهر نفت‌خیز و گازخیز دارد اما ممکن است تنها محصول چند استان صادر شود لذا این قانون که سهم ۳ درصد مناطق نفت‌خیز از بودجه‌های نفتی صرفا به شهرهایی -که گاز و نفت آن‌ها صادر می‌شود- تعلق بگیرد، نیازمند اصلاح است.

به گزارش «نماینده» حسین حسین زاده درباره وضعیت تعهد وزارت نفت نسبت به انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود در مناطق نفت‌خیز، گفت: اگرچه وزارت نفت نسبت به قبل بیشتر به مسئولیت های اجتماعی خود عمل می‌کند اما تحقق کامل قانون در این حوزه هنوز جای کار دارد.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق قانون باید 3 درصد از منابع نفت و گاز به موضوع مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت تعلق بگیرد اما این قانون به درستی اجرا نشده است. درواقع باید یک سوم از این 3 درصد به مناطق نفت خیز و دو سوم آن به مناطق کم‌برخوردار برسد اما در قانون آمده سهم یک سوم سهم مناطق نفت‌خیز صرفا به مناطقی -که نفت و گاز آن‌ها صادر می‌شود- تعلق بگیرد این در حالی است که گاز و نفت بسیاری از مناطق صادر نشده و در داخل صرف خوراک پتروشیمی‌ها می‌شود لذا این دلیل درستی برای محروم کردن بخشی از مناطق نفت‌خیز از سهم‌شان از بودجه مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت نیست.

وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه نیز به وظایف خود در این حوزه به درستی عمل نمی‌کند، اضافه کرد: مجلس درصدد اصلاح این قانون در بودجه سال 1402 است چراکه ایران بیش از 20 شهر نفت‌خیز و گاز خیز دارد و ممکن است تنها محصول چند استان صادر شود لذا این قانون نیازمند اصلاح است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با این اوصاف قدم‌های بسیار خوبی در حوزه‌های عمرانی، بهداشتی، درمانی و آموزشی توسط وزارت نفت با انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود برداشته شده است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد

نظر شما