شناسهٔ خبر: 178396 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

برندهای مطرح بازار فولاد نیز در نوسانات اخیر قیمت، دچار افت فروش شدند

برندهای مطرح بازار فولاد نیز در نوسانات اخیر قیمت، دچار افت فروش شدند؟

متا: باتوجه به نوسانات قیمت در بازار آهن علی الخصوص در چندماه اخیر، در این متن میزان فروش برندهای مطرح بازار فولاد در حوزه تولید انواع مقاطع فولادی را بررسی کردیم.

 برندهای مطرح بازار فولاد نیز در نوسانات اخیر قیمت، دچار افت فروش شدند

تگ alt: برندهای مطرح تولید مقاطع فولادی نیز به دلیل نوسانات قیمت در بازار آهن، دچار افت فروش شده اند.

سال ۱۴۰۱ برای محصولات فولادی پرنوسان بود؛ این نوسان‌ها در ماه‌های ابتدایی سال محدود بود، اما با نزدیک شدن به تابستان، مسائل مختلفی رخ داد که باعث شدت‌گرفتن شیب‌های صعودی و نزولی در نمودار مقاطع فولادی مختلف شد. در ابتدای سال، میزان تقاضا برای محصولات فولادی در حد معمول بود، اما در تیر و مرداد، تقاضا در بازار کاهش پیدا کرد و میزان فروش کارخانه‌های مختلف کم شد؛ در این گزارش، علت این موضوع و میزان فروش برندهای مطرح بازار را بررسی می‌کنیم.

دلایل نوسانات اخیر بازار فولاد

در ماه‌های اخیر، نمودار همه محصولات فولادی نوسان‌های بسیاری را تجربه کرده است؛ از قیمت میلگرد گرفته تا تیرآهن و حتی مقاطع تخت فولادی، در این مدت روندهای افزایشی و کاهشی بسیاری داشته‌اند.

با توجه به نظر کارشناسان گرفت:

"انواع میلگرد، بر اساس برآمدگی‌های روی آن تشخیص داده می‌شود، با قیمت‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شود. از آن‌جایی که حجم میلگرد خریداری شده برای پروژه‌های ساخت‌وساز معمولاً زیاد است، پس اطلاع از بهترین و مناسب‌ترین قیمت روز میلگرد موجود در بازار برای مشتریان این محصول از ارزش بالایی برخوردار است. تعیین قیمت میلگرد برای سایزهای 14، 16، 18 و ... انجام می‌شود و وزن آن‌ها نقش زیادی در افزایش یا کاهش آن‌ها دارد."

این موضوع علت‌های مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • رکود اقتصادی جهانی و کم‌شدن تقاضا برای محصولات فولادی در سطح بین‌الملل
  • مذاکرات برجام و احتمال توافق ایران و آمریکا (ازآنجایی‌که هنوز نتیجه مذاکرات مشخص نیست، بسیاری از خریداران ترجیح داده‌اند تا زمان توافق صبر کنند تا بتوانند محصولات مورد نیازشان را با هزینه مناسب‌تر بخرند.)
  • نوسان‌های دلار

نوسان در فروش برندهای بزرگ

روندهای پرشیب بازار فولاد، هم برندهای کوچک و هم برندهای بزرگ بازار فولاد را تحت تأثیر قرار داده است. همانطورکه می‌دانید، برندهای شناخته‌شده، براساس تقاضای موجود در بازار برای محصولاتشان نرخ تعیین می‌کنند؛ نمودارهای نزولی قیمت این برندها نشان از کاهش تقاضای بازار و میزان فروش آن‌ها دارد. در ادامه به‌صورت دقیق‌تر این موضوع را بررسی خواهیم کرد:

برند مطرح تیرآهن

اولین برندهای ایرانی تولیدکننده تیرآهن در ایران عبارتنداز:

  • اصفهان
  • اهواز
  • فایکو

با بررسی روند قیمت تیرآهن برندهای مختلف، می‌توانیم میزان افزایش یا کاهش فروش آن‌ها را بررسی کنیم. تیرآهن ۱۴ اصفهان، از اردیبهشت تا هفته سوم تیرماه روند صعودی داشت و بین ۲۴ تا ۲۷ هزارتومان معامله می‌شد؛ اما از بیستم تیرماه سیر نزولی نمودارها و کاهش فروش آن آغاز شد. در این بازه، نرخ این محصول مجدد اصلاح شد و به بیش از ۲۴ هزار تومان برگشت.

طبق نظر کارشناسان گرفت:

"قیمت تیرآهن، همواره به خاطر حجم تقاضای زیاد برای خرید آن، دارای نوسان بوده است و کمتر دیده شده که نرخ تیرآهن به ثبات برسد. شما می‌توانید با در نظر گرفتن عواملی مانند: فصل خرید، نرخ تیرآهن در بازار داخلی و داخلی کارخانه مورد نظر، میانگین حجم تقاضا تیرآهن در بورس کالا، به طور تقریبی قیمت این محصول فولادی را پیش‌بینی کنید؛ اما در اکثر اوقات به خاطر دخالت عوامل جانبی مانند: نرخ دلار و تحریم‌ها در قیمت گذاری تیرآهن، نمی‌توان نرخ درستی را برای آن در نظر گرفت."

میزان فروش تیرآهن اهواز هم از اواخر تیر تا انتهای مرداد کاهش پیدا کرد، اما نوسان‌های قیمت محصولات این برند، زیاد نبود. در خرداد و تیرماه بین ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان خرید و فروش می‌شد، اما در مردادماه بهایی کم‌تر از ۲۱ هزار تومان را هم تجربه کرد. تیرآهن فایکو هم روندی مشابه ارزش تیرآهن اهواز داشت و علی‌رغم کاهش فروش، نوسان‌های آن در سطح یک تا دو هزارتومان باقی ماند.

 برندهای مطرح بازار فولاد نیز در نوسانات اخیر قیمت، دچار افت فروش شدند

تگ alt: نمودار نوسانات قیمت تیرآهن فایکو، اصفهان و اهواز در 5 ماه ابتدایی سال 1401 را در تصویر مشاهده می کنید.

برندهای مطرح میلگرد

بهترین تولیدکنندگان میلگرد کشور، کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان، فولاد میانه و بناب هستند که میزان فروش در این مجتمعات فولادی هم روند کاهشی را تجربه می‌کند و ارزش ریالی مقاطع آنان نیز سیر نزولی دارد.

حجم فروش در ماه‌های اخیر، تأثیر بسیاری روی قیمت میلگرد برندهای مختلف داشت. روند نزولی نمودار میلگرد اصفهان از روزهای آخر خرداد شروع شد و تا انتهای مرداد ادامه داشت؛ این نوسان‌ها شدید بود و بهای سایز ۱۴ آن را از بیش از ۱۷ هزار تومان در ۳۰ خرداد، به کم‌تر از ۱۴۵۰۰ تومان در آخر مرداد رساند.

سیر نزولی قیمت میلگرد بناب به اندازه برند اصفهان شدید نبود، هزینه میلگرد ۱۴ این برند حتی در روند نزولی هم به کم‌تر از ۱۴۵۰۰ تومان نرسید و در اکثر روزها هم با هزینه‌ای بالاتر از ۱۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شد.

روند کاهشی میلگرد برند میانه هم مانند اصفهان بود و از ۳۰ خرداد آغاز شد؛ در بازه خرداد تا ابتدای شهریور، هم حجم فروش محصولات این مجتمع کاهش پیدا کرد و هم قیمت سایز ۱۴ این مقطع، از ۱۷ هزار تومان به ۱۳۸۰۰ تومان رسید.

 برندهای مطرح بازار فولاد نیز در نوسانات اخیر قیمت، دچار افت فروش شدند

تگ alt: در تصویر نمودار قیمت میلگرد میانه، بناب و اصفهان را از فروردین 1401 مشاهده می کنید.

برندهای مطرح لوله فولادی

کارخانه‌ حداد گستر اصفهان، تهران شرق و کیان پرشیا در تهران، بهترین تولیدکننده‌های لوله فولادی هستند. روند نزولی قیمت لوله از اواسط تیرماه آغاز شد؛ هزینه لوله داربست اصفهان، تا نیمه تیرماه با بیشتر از ۲۱ هزار تومان خرید و فروش می‌شد، اما از اواسط تیر به کم‌تر از ۲۱ هزار تومان رسید و به سیر نزولی خود تا رسیدن به ۱۷۸۰۰ تومان ادامه داد.

طبق نظر کارشـناسـان باتجربه گرفت:

"در بازار نوسانی امروز، دسترسی به قیمت به‌روز مقاطع فولادی از جمله قیمت انواع لوله، یکی از نیازهای اصلی فعالیت در این عرصه خواهد بود. قیمت لوله همواره به خاطر نوسانات بازار ارز و فولاد دست‌خوش تغییر شده است. کاربرد زیاد لوله‌ها در پروژه‌های انتقال سیالات از جمله نفت و گاز، باعث اهمیت بالای قیمت روز لوله گردیده است."

میزان فروش لوله داربستی تهران هم از خردادماه کاهش پیدا کرد، اما نمودار این محصولات در بازه خرداد تا ۲۰ تیر روندهای صعودی و نزولی جزئی و پشت‌سرهم داشت؛ به‌همین‌دلیل در این بازه، قیمت به کم‌تر از ۲۱ هزار تومان نرسید. اما سیر نزولی از ۲۰ تیر آغاز شد و تا آخر مرداد هم ادامه داشت و بهای تولیدات این برند را به ۱۸۷۰۰ تومان رساند.

 برندهای مطرح بازار فولاد نیز در نوسانات اخیر قیمت، دچار افت فروش شدند

تگ alt: نمودار قیمت برندهای شناخته شده لوله در 5 ماه نخست سال 1401 در تصویر موجود است.

سیاست تولیدکنندگان اصلی بازار آهن در زمان افت فروش

بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده، تعداد خطوط تولید فعالشان را کاهش می‌دهند و فقط متناسب با تقاضای موجود در بازار، تولید انجام می‌دهند. زمانی‌که میزان تقاضای بازار به حالت عادی برگردد، آن‌ها نیز خطوط متوقف شده را از نو راه‌اندازی می‌کنند و به روال سابق ادامه می‌دهند.

برخی از صنایع فولادی نیز به روند تولید مطابق با رویه سابق خود ادامه می‌دهند، اما همه خروجی‌ها را به بازار عرضه نمی‌کنند تا تقاضا به حالت معمول برگردد. تولیدات این کارخانه‌ها در انبارهایشان باقی می‌ماند تا زمان مناسب برای عرضه در بازار فرا برسد.

سخن پایانی

اینکه روند نزولی بازار چه زمانی پایان می‌یابد و بازار از رکود خارج می‌شود، قابل پیش‌بینی نیست؛ زیرا بازار فولاد ایران با دو رویداد مذاکرات برجام و رکود جهانی روبه‌روست که نتیجه نهایی هیچ‌کدام هنوز مشخص نشده است.

مجموعه گرفت (gereft.com)، قیمت آهن آلات و محصولات صنعتی فروشندگان مختلف بازار را در وب‌سایت خود درج می‌کند تا با مقایسه آن بتوانید مناسب‌ترین فروشنده را برای انواع کالاهای فولادی انتخاب کنید و چنانچه قصد خرید دارید، بتوانید حداکثر سود ممکن را کسب نمایید.

نظر شما