شناسهٔ خبر: 178174 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ضرورت ایجاد قرارگاه ملی مسکن و کار شبانه روزی/دولت هنوز در مرحله تهیه زمین برای اجرای طرح ملی مسکن مانده است

ارکانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در زمینه رفع مشکل مسکن، ایجاد قرارگاه ملی مسکن که شبانه روز مشکلات ساخت مسکن را بررسی و برای این مهم تصمیم گیری کند، ضروری است.

به گزارش «نماینده»، احسان ارکانی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حل مشکل مسکن مردم در دیدار با اعضای دولت، گفت: معضل گرانی مسکن بیش از هر زمان دیگری در جامعه بروز و ظهور پیدا کرده است چراکه اکنون مردم در روستاها نیز مشکل تهیه مسکن و پرداخت اجاره بها را دارند.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس نیز طی 2 سال گذشته تلاش کرده قوانینی در راستای ارتقاء وضعیت مسکن مانند قانون "مالیات بر خانه‌های خالی"، "مالیات بر خانه‌های لوکس" و "جهش تولید مسکن" را وضع کند این در حالی است که تمامی این قوانین می‌توانند ریل‌گذار و بسترسازهای مناسبی برای هر دولتی باشند که با تکیه بر آن‌ها مشکلات حوزه مسکن را کاهش دهند.

وی با بیان مثالی ادامه داد: اگرچه افزایش ظرفیت‌های مالیاتی، اختصاص تسهیلات برای ساخت واحدهای ساختمانی و بهبود کمبود شدید ساخت و ساز و عرضه مسکن ارزان قیمت از طریق قوانین فوق امکان‌پذیر است اما این در حالی است که یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم ساخت 4 میلیون مسکن طی 4 سال بود که باید در سال اول دولت حداقل یک چهارم این قول محقق می‌شد لذا به نظر می‌رسد دولتمردان باید در ساخت مسکن تحرک بیشتری داشته باشند.

ارکانی افزود: به‌یقین ساخت مسکن پارامترهای متعددی همچون تهیه مسکن، ارائه تسهیلات بانکی با بهره بانکی پایین، تهیه فولاد و مصالح ساختمانی و... دارد اما دولت هنوز در گام نخست آن یعنی تهیه زمین مناسب مانده است، به طورمثال در حوزه انتخابیه فقط برای 4 هزار نفر زمین تهیه شده است در حالی که 20 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند.

این نماینده مجلس با اعتقاد به اینکه ایجاد کارگروهی ویژه متشکل از دولت و مجلس با هدف پیگیری کارها به صورت مستمر ضروری است، اظهار کرد: معتقدم با کارهای جزیره‌ای راه به جایی نخواهیم برد، ضمن آنکه وزرای مربوطه باید معضل مسکن را جدی‌تر بگیرند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به مسئله مسکن، ایجاد قرارگاه ملی مسکن که شبانه روز و جزو به جز مشکلات ساخت مسکن را بررسی و برای این مهم تصمیمی‌گیری کند ضروری است چراکه در شرایط فعلی و با وجود بروکراسی‌های فراوان موجود راه به جایی نخواهیم برد.

نظر شما