شناسهٔ خبر: 178149 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بدون پیوست فرهنگی در هیچ حوزه ای موفقیت حاصل نمی‌شود

غلامرضا منتظری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم پیوست فرهنگی در مسائل مختلف کشور گفت: شدت گیری مشکلات اقتصادی نشات گرفته از عدم تقویت فرهنگ ملی است.

به گزارش «نماینده» غلامرضا منتظری در مورد چگونگی امکان مهیا شدن اولویت اقتصاد با فرهنگ گفت: پیوست فرهنگی از جمله موضوعاتی است که طی چند سال اخیر مقام معظم رهبری به آن تاکید ویژه‌ای داشتند، باید از واژه پیوست فرهنگی که در بسیاری از امور حتی مسائل اقتصادی به کرات شنیده می‌شود، تعریفی داشته باشیم.

نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی که باور داریم فرهنگ اساس، نیاز و مبنای کشور است یعنی شکل دهنده سبک و سیاق زندگی ایرانیان، هویت ایرانی و اسلامی و همچنین شروع حرکت ما ایرانیان و سازنده اندیشه‌ها است، با تمام این تعاریف و تفاسیر باید بپذیریم که ایران اسلامی برای تحول نیازمند پیوست فرهنگی در تمام حوزه‌ها است.

مسیر رسیدن به مدینه فاضله را با پیوست فرهنگی طی کنیم

وی با اشاره به اهداف پیوست فرهنگی تصریح کرد: پیوست فرهنگی در ایران اسلامی چند هدف را دنبال می‌کند، نخست حفظ هویت ایرانی و اسلامی و حفاظت از ارزش‌های اخلاقی و اعتقادی و همچنین پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تقویت ارزش‌های فرهنگی جامعه؛ با وجود چنین پیوستگی‌هایی می‌توان مسیر رسیدن به مدینه فاضله را طی کرد؛ تمام این شاخص‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی تعریف شده‌اند.

معماری منازل ایرانیان از نبود پیوست فرهنگی رنج می‌برد

منتظری ادامه داد: براساس این شاخص‌های تعریفی، هر حوزه‌ای نیازمند پیوستگی است که باید تبیین شود، به فرض مثال؛ در حوزه اقتصاد که مهمترین مسئله این روزهای کشور محسوب می‌شود پیوست فرهنگی وجود ندارد، موضوعات اقتصادی باید تابع پیوست‌های فرهنگی باشند تا مسائل اخلاقی، اعتقادی و فرهنگی را تحت الشعاع قرار ندهند برای مثال مبحث مسکن که عام‌ترین و پرکاربردترین مسئله در راستای موضوعات اقتصادی روز است، فارغ از قیمت نجومی آن نحوه ساخت و معماری منازل باید مد نظر قرار گرفته شود، تا زمانی که سخن از فرهنگ ایرانی می‌شود منظور همان آرامشی باشد که محیط خانه به تمام اعضای خانواده می‌دهد. شاید به دلیل مسائل اقتصادی و فرهنگی نتوانیم همچون گذشته منازل ویلایی بسازیم و بیشتر به سمت انبوه سازی پیش رفته‌ایم، اما می‌توانیم در معماری منازل مسکونی پیوست فرهنگی ایجاد کنیم که همین معماری ساخت منازل، به نوعی آرامش را به انسان مدرن و درگیر هزاران دغدغه فکری می‌دهد.

عدم وجود پیوست فرهنگی در مسائل اقتصادی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم ادامه داد: چرا در یک مجتمع آپارتمانی حریم‌ها و استانداردها رعایت نمی‌شود؟ چرا پیوست فرهنگی که زیر مجموعه آن آموزش است مورد بی مهری واقع می‌شود؟ تمام این مباحث نشات گرفته از مسائل اقتصادی است، در مجتمع‌های آپارتمانی چرا کتابخانه، مجموعه ورزشی، تفریحی و حتی یک باغچه کوچک وجود ندارد. ما در مسائل اقتصادی با مباحثی همچون صرفه جویی، قناعت، فرهنگ کار، تلاش، کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی روبرو هستیم که باید مورد توجه قرار بگیرند و زمانی که هر کدام را بررسی می‌کنیم باید موضوعات فرهنگی را در آنها بگنجانیم.

در تقویت اقتصاد مقاومتی نگاه درونی را پررنگ کنید

عضو شورای فرهنگ عمومی کشور تاکید کرد: باید نگاه و اندیشه نسل جوان امروزی تقویت شود، چرا جوانان این سرزمین تنها متقاضی مشاغل پشت میز نشینی و مدیریتی هستند؟! امروز کشور نیازمند دانش و مهارت‌هایی برای تقویت و بهبود اقتصاد بیمار کشور است. در تقویت اقتصاد مقاومتی باید نگاه به درون کشور باشد زمانی که در موضوعات اقتصادی، فرهنگ ما فرهنگ بیرونی باشد بی تردید بهبودی حاصل نمی‌شود. شدت گیری مشکلات اقتصادی نشات گرفته از عدم تقویت فرهنگ ملی است.

منتظری با بیان تقویت پیوست فرهنگی در مباحث اقتصادی تاکید کرد: باید تعدادی از کارشناسان حوزه اقتصاد در حوزه‌های مختلف فرهنگی از خودرو گرفته تا پوشاک و مصرف کالاهای اساسی با کارشناسان فرهنگی جلساتی گذاشته تا یک مدل مفهومی در مسائل اقتصادی همچون مسکن، تولید، صنعت و… را مورد توجه قرار دهند تا دستگاه های مربوطه براساس آن یک پیوست فرهنگی ایجاد کنند.

وی با انتقاد از عدم وجود پیوست فرهنگی مناسب در سازمان‌ها و نهادهای مختلف، تصریح کرد: باید قبل از هر شروعی یک تعریف از پیوست فرهنگی داشته باشیم، طی جلسه‌ای که با شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد از سازمان‌ها و نهادهای مختلف درخواست ارسال یک پیوست فرهنگی داشتیم، بر همین اساس سازمان‌ها و نهادهای مربوطه اقدامات مناسبی در قالب اردوها را ارسال کرده‌اند، اگر جزئی‌تر به موضوع نگاه کنیم پیوست فرهنگی مسکن، برنامه رفتن به اردو نیست، این موارد عدم آگاهی سازمان‌ها و نهادها از پیوست فرهنگی را می‌رساند.

منتظری یادآور شد: تمام وزارتخانه‌ها از وزارت مسکن و راه و شهرسازی تا وزارت نیرو باید تعریفی از پیوست فرهنگی داشته باشند که متناسب با ماهیت سازمان باشد، باید برای هر وزارتخانه‌ای تیم‌های تخصصی داشته باشیم تا با الهام از سازمان‌های بالا دستی شاخص‌هایی را برای آنها تعریف کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم تاکید کرد: اگر پیوست فرهنگی در مسائل اقتصادی به صورت جدی رخ بدهد، نگرش‌ها تغییر خواهد کرد، بی شک شاهد افزایش همکاری بین نهادها و سازمان‌ها خواهیم بود، مشارکت گروهی و جمعی در جهان نشان از پیشروی و توسعه یافتگی جوامع را می‌دهد که به تبع آن شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی و کاهش بیماری روحی و روانی خواهیم بود، دیگر خواهی از مسائل مهم فرهنگی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، تا در بررسی و برنامه ریزی پیوست فرهنگی، تمام سازمان‌ها مد نظر داشته باشند.

نظر شما