شناسهٔ خبر: 178148 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

امنیت ایران و عراق به یکدیگر گره خورده است

رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه امنیت دو کشور به یکدیگر گره خورده است، گفت: به هر میزان در عراق وحدت فراگیر و انسجام و آرامش برقرار باشد و دولت مرکزی عراق تقویت شود و بتواند از حاکمیت و امنیت عراق در مقابل دخالت‌های خارجی جلوگیری کند، به نفع همسایگان این کشور هم خواهد بود.

به گزارش «نماینده»، جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به تحولات روزهای اخیر عراق، گفت: عراق وضعیت شکننده‌ای دارد، با توجه به دموکراسی نوپای این کشور وزن کِشی گروه های سیاسی در پارلمان، دولت یا میان مردم چالش برانگیز شده است. بی‌تجربگی سیاسی و برخی شیطنت‌های خاص سیاسی در این وضعیت وزن کِشی‌های کف خیابان و اشغال ادارات دولتی را ایجاد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: ایران و عراق دو کشور همسایه دارای پیوند عمیق تاریخی، مذهبی و فرهنگی هستند و امنیت دو کشور به یکدیگر گره خورده است. به هر میزان در عراق وحدت فراگیر و انسجام و آرامش برقرار باشد و دولت مرکزی عراق تقویت شود و بتواند از حاکمیت و امنیت عراق در مقابل دخالت‌های خارجی جلوگیری کند، به نفع همسایگان و جمهوری اسلامی ایران هم خواهد بود.

رحیمی جهان آبادی معتقد است: در درون عراق ظرفیت‌های عظیمی وجود دارد مراجع تقلید و بزرگان قومی و مذهبی در طیف شیعه، سنی و کرد در این کشور حضور دارند، با توجه به تجربه عراقی ها بعد از سقوط صدام حسین، این گروه ها قطعا می توانند شرایط را به گونه ای مدیریت کنند که به سمت چالش و وزن کشی خیابانی و اشغال نرود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عراق با توجه به شکنندگی بالایی که دارد اگر به این سمت و سوها حرکت کند، ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرد؛ داعش فعالیت خود را مجدد آغاز کند که همه به زیان مردم کشور عراق و همسایگان آن خواهد بود.

نظر شما