شناسهٔ خبر: 178142 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تشریح تنها مورد باقی مانده بین مجلس و شورای نگهبان برای تایید طرح شفافیت قوای سه‌گانه

پیرهادی نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس از تایید تمام بندها و موضوعات طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها توسط شورای نگهبان خبر داد و گفت: تنها جزء مربوط به شفافیت جلسات مجمع تشخیص در خصوص مسائلی که موارد اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان را بررسی می‌کند، مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته و با توجه به اصرار مجلس، این موضوع به مجمع تشخیص برای تصمیم گیری ارسال شده است.

به گزارش «نمانیده»، محسن پیرهادی در توضیح آخرین وضعیت طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها، گفت: یک جزء این طرح که مربوط به شفافیت مجمع تشخیص مصلحت نظام است، مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت و با توجه به اصرار مجلس بر مصوبه خود، این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصمیم‌گیری نهایی ارسال شده است، البته گفت‌وگویی با اعضای مجمع تشخیص داشتیم و استدلال‌های خود را برای اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کردیم.

نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی، افزود: در طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرائی و سایر نهادها آمده است که جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مسائلی که موارد اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان است، باید شفاف باشد و این موضوع، حق مردم و مجلس است که بدانند مجمع چه نظری درباره موارد اختلافی دارد.

وی افزود: شورای نگهبان به این جزء از طرح ایراد گرفت و اعلام کرد با توجه به اینکه مجمع تشخیص از آیین نامه اجرائی مجزایی برخوردار است، خودش باید تصمیم گیری کند، لذا با توجه به اصرار مجلس بر این موضوع و مخالفت شورای نگهبان، موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تصمیم گیری ارسال شده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه جز مطلب مذکور باقی موارد طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است، گفت: جلسات مستمری در این مدت با شورای نگهبان درباره طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها داشتیم و سعی کردیم آن چه آماده می‌شود مورد تایید شورای نگهبان هم باشد، در این رفت و برگشت ها به نقاط خوبی رسیدیم.

پیرهادی یادآور شد: به نظر طی چند ماه آینده این طرح که قطعا یک قانون کامل و جامعی خواهد بود، نهایی می‌شود. روزی که از مجلس مطالبه شفافیت شد، مطالبه حداقلی مطرح بود اما نگاه ما این بود که شفافیت باید جامع باشد، لذا سعی کردیم این قانون را جامع ببینیم، شورای نگهبان هم با مجلس همراهی لازم را داشته است.

رئیس کارگروه شفافیت کمیسیون امور داخلی کشور مجلس یازدهم، تصریح کرد: امیدواریم دولت و سایر ارکان و مجلس در اجرای این قانون اهتمام داشته باشند، این قانون از قانون‌های مترقی خواهد بود که بسیاری از ابهامات و نکات مورد نظر مردم درباره شیوه حکمرانی را مرتفع خواهد کرد.

نظر شما