شناسهٔ خبر: 178008 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بستن پرونده پادمانی ایران اراده سیاسی لازم دارد

عباسی دوانی عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه بستن پرونده موضوعات باقی مانده پادمان علیه ایران اراده سیاسی لازم دارد، گفت: در جریان امضای برجام و پس از مذاکراتی که با دبیران سابق آژانس داشتیم، در سال ۲۰۱۵ این پرونده تعیین تکلیف شد لذا آنچه منجر به توافق برجام شده باید مجددا انجام شود.

به گزارش «نماینده»، فریدون عباسی دوانی ، در خصوص اظهارات دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه شرط بستن پرونده موضوعات باقی مانده پادمانی، ایراد توضیحاتی از سوی ایران است، گفت: مسئولان ایران حُسن نیت خود را نشان دادند، پرونده ابعاد احتمالی نظامی در حوزه هسته‌ای ایران با مذاکراتی که انجام شده، بسته شده است. اگر ما به برجام رسیدیم هم به دلیل تعیین تکلیف مباحث PMD بود، ما با آقایان البرادعی و آمانو مذاکراتی داشتیم که منجر به بستن این پرونده شد. متاسفانه رژیم صهیونیستی و امریکا هر چند وقت یکبار موضوع جدیدی را مطرح می‌کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: مذاکره کنندگان با پیروی از نظریه‌های مقاومت باید مسیر را دنبال کنند در این صورت موفق و پرونده برای همیشه بسته خواهد شد.

عباسی یادآور شد: تشکیلات آژانس بروکرات است، آنها بازرس فرستادند و آنالیز کردند اما این موضوع اراده سیاسی می‌خواهد، آژانس تحت تاثیر کشورهای غربی است و امریکایی‌ها در تامین منابع مالی آژانس سهیم است لذا آژانس نمی‌تواند مستقل باشد، بسیاری از کارکنان و بازرسان آژانس هم مردمان همین کشورها هستند، جامعه بشری هم هنوز آنقدر رشد نکرده که ملیت‌ها و سرویس‌های امنیتی حاکم بر افکار افرادی که خارج از کشور خود کار می‌کنند، نباشد لذا این واقعیت را باید بپذیریم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم معتقد است: آژانس وظایفی که حاکمان استکبار به عهده‌اش گذاشتند را انجام می‌دهد و بر اساس فشارهای سیاسی و اراداه سیاسی تصمیم می‌گیرد بنابراین ما باید در مواضع سیاسی مسئله را حل کنیم. لذا انگلیس، فرانسه، آلمان و امریکا باید تحت فشار قرار گیرند. در این صورت و با استفاده از ابزار قدرت ایران، آنها مجبور به عقب نشینی خواهند شد.

وی با بیان اینکه اراده سیاسی در عملکرد آژانس تاثیر دارد، گفت: با اراده سیاسی پرونده‌ موضوعات باقی مانده پادمان ایران بسته می‌شود. ایران در مذاکرات تاکید کرده آنچه منجر به توافق برجام شده باید انجام شود که یکی از موضوعات مهم بستن پرونده پادمانی ایران در آژانس است. همانطور که در بالا توضیح داده شد آژانس سال 2015 نظر خود را درباره پرونده هسته‌ای ایران داده است.

عباسی همچنین اظهار کرد: در همان سال‌ها ایراداتی به انجام مطالعات امکان سنجی و علمی ایران گرفته شد اما جمهوری اسلامی ایران باید برای پدافند در مقابل خصم و دشمن این کار را انجام می‌داد تا بتوانیم در مقابل تهدیدات رفع آلودگی کنیم اما همانطور که بارها تاکید کردیم در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران سلاح هسته‌ای وجود ندارد و مقام معظم رهبری ساخت، نگهداری و استفاده از سلاح اتمی را حرام دانستند و ما اعلام کردیم که آن را دنبال نخواهیم کرد. دشمن ما باید بداند که اگر ما را تهدید کند، پاسخ ما را دریافت می‌کند.

وی ادامه داد: هر آنچه آژانس درباره مسائل پادمانی ادعا کرده، کذب است. هیچ کدام از مدارک آژانس قابل استناد نیست، ما محکم از کشور خودمان دفاع می‌کنیم و طبق نظر آنها رفتار نخواهیم کرد.

نظر شما