شناسهٔ خبر: 177944 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

معرفی ورق استیل نگیر یا ورق استیل 304 و کاربردهای آن در خشک کن های صنعتی

معرفی ورق استیل نگیر یا ورق استیل 304 و کاربردهای آن در خشک کن های صنعتی

ورق استیل یکی از پر استفاده ترین آلیاژ های مورد در اکثر صنایع است و به دلیل ویژگی های بسیار خوبی که دارد بسیار پر استفاده است. مقاومت در برابر حرارت بالا و ضد زنگ بودن این محصول باعث شده است که هیچ جایگزین دیگری نداشته باشد و همین امر ارزش این آلیاژ را تا این حد بالا برده است. یکی از انواع پر کاربرد ورق استیل، ورق استیل نگیر است. دلیل این نامگذاری این است این نوع ورق استیل تحت تاثیر جریان مغناطیسی قرار نمی گیرد.

این نوع ورق که از 50 سال پیش مورد استفاده قرار می گیرد دارای یک سری ویژگی ها و مولفه های خاص خودش می باشد. میزان کروم در این نوع ورق 12 درصد بوده که تا حدود زیادی موجب ضد زنگ بودن ورق استیل نگیر نیز می شود. این نوع ورق همانطور که از اسمش مشخص است، جذب آهن ربا نمی شود. از دیگر ویژگی های این ورق میزان کربن به کار رفته در آن است که باعث ضد زنگ بودن این نوع استیل می شود.

معرفی ورق استیل نگیر یا ورق استیل 304 و کاربردهای آن در خشک کن های صنعتی

یکی از انواع ورق استیل نگیر

انواع مختلفی از ورق استیل نگیر وجود دارد و هرکدام ویژگی های خاص خود را داشته و هر کدام نقش خاصی را در صنعت ایفا می کنند. تفاوت بین انواع مختلف ورق استیل نگیر نیز به دلیل تفاوت در میزان آلیاژ های به کار رفته در آنهاست که می توان به ورق استیل 304، ورق استیل 316، ورق استیل 321، ورق استیل 309S، ورق استیل 310S را می توان نام برد.

ورق استیل 304

ورق استیل 304 یک نوع از ورق های استیل نگیر است که میزان کروم به کار رفته در آن 18 درصد و میزان نیکل به کار رفته در آن 8 درصد می باشد. این ترکیب باعث میشود که ورق استیل 304 در مقابل خوردگی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهد. این نوع ورق استیل این قابلیت را دارد که بلافاصله بعد از عمل جوشکاری سریعا مورد استفاده قرار بگیرد.

نوعی از این نوع ورق را با نام ورق استیل 304L در صنعت شناسانده می شود که دارای مقدار کمتری عنصر کربن بوده و در هنگام جوشکاری رسوب کاربید در آن رخ نخواهد داد. بنابراین برای استفاده در محیط های تهاجمی بسیار مناسب بوده و دچار خوردگی نمی شود. ورق استیل 304L نیاز به عمل حرارتی آنیل بعد از جوشکاری نداشته و ضد تنش می باشد. اما استحکام، سختی و کشش آن کمتر از ورق استیل 304 می باشد.

عنصر اصلی در ورق استیل 304، عنصر کربن است و از آنجایی که وجود بیش از حد کروم باعث می شود این نوع ورق استیل سخت تر شکل بگیرد و برای شکل پذیری بیشتر این ورق به آن آلیاژ های دیگری را اضافه می کنند تا این قابلیت را پیدا کند. این آلیاژ ها شامل نیکل و منگنز و چند آلیاژ دیگر می باشد.

معرفی ورق استیل نگیر یا ورق استیل 304 و کاربردهای آن در خشک کن های صنعتی

استاندارد های اجرایی در ورق استیل 304

ASTM A240 : این استاندارد مربوط به تست مواد بوده و شامل آلیاژ هایی بده که در برابر خوردگی و حرارت از خود مقاومت نشان می دهند. و برای ساخت مخازن تحت فشار مورد استفاده قرار می گیرد.تولید کنندگان محصولات ضد زنگ و مقاوم در برابر حرارت موظف هستند که این استاندارد را حتما در کار خود لحاظ کنند.

AMS 5513/AMS 5511 : این استاندارد شامل یه مجموعه ای از دستورالعمل هایی است که مهندسین صنعت خودرو در مورد آلیاژ های هوا و فضا گردآوری کرده اند.

خواص ورق استیل 304

همانگونه که در بالاتر گفته شد این نوع ورق استیل از ورق های نگیر است و در میدان های مغناطیسی از خود حساسیت نشان نمی دهد البته انجام برخی عملیات مانند سرد کاری باعث می شود تا حدودی این خاصیت نگیر بودن کم بشود.

این ورق دارای ضریب حرارتی زیادی است که این امر باعث می شود در هنگام جوشکاری، مشکلاتی در آن ایجاد شده و کار با آن کمی دشوار شود. این آلیاژ تا حد بالایی در مقابل اسید شدن از خود مقاومت نشان می دهد و می توان آنها را در محیط های اکسید کننده مانند اسید نیتریک به راحتی استفاده کرد. میزان ضد خوردگی در ورق استیل 304L بیشتر از ورق استیل 304 بیشتر است و رای محیط هایی که احتمال خوردگی بالایی وجود دارد، بهتر است از نوع 304L استفاده شود.

جوشکاری ورق استیل 304

ورق استیل 304 و 304L به عنوان جوش پذیرترین فولادهای پر آلیاژ در نظر گرفته می شوند و می توان آنها را به راحتی و با تمام تکنیک های ذوبی و مقاومتی تحت جوشکاری قرار داد. در عملیات جوشکاری ورق استیل نوع 304، حفظ مقاومت در برابر خوردگی نکته مهمی است که باید به شدت به آنها توجه کرد.

هر چه عنصر کربن در آلیاژ بیشتر باشد، احتمال رسوب کاربید که در اثر حرارت جوشکاری افزایش می یابد که این مسئله مقاومت به خوردگی را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل، ورق استیل 304 و 304L طوری ساخته و پرداخته شده اند که اگر پس از عملیات جوش با مقدار کمی فریت سرد شوند احتمال ترک خوردن آن به حداقل برسد.

قیمت ورق استیل 304

قیمت ورق استیل 304 متغیر بوده و تعیین آن به مولفه های بسیار زیادی از جمله ضخامت، ابعاد، سطح و حجم تقاضا بستگی دارد. این ورق در ضخامت های 0.5 تا 65 میلی متر ارائه می شود. قیمت ورق استیل 304 نگیر اگر به صورت مات و صیقلی با ضخامت 1.5 میلی متر باشد، کاملاً متفاوت از قیمت ورق استیل 304 نگیر دانه گندمی است.

کاربرد ورق استیل 304

این آلیاژ به طور گسترده در ساخت تجهیزات و مخازن تولید و حمل مواد غذایی، نوشیدنی و محصولات لبنی و شیمیایی استفاده می شود. مبدل های حرارتی، خشک کن های صنعتی، سیستم لوله کشی، مخازن و سایر تجهیزات مرتبط با آب آشامیدنی نیز معمولاً از این آلیاژ ساخته می شوند.

خشک کن های صنعتی دستگاه هایی هستند که برای خشک کردن میوه ها و انواع مواد غذایی استفاده می شود. این ماشین به دستگاه تولید چیپس میوه مشهور است که در خط تولید چیپس میوه هم کاربرد دارد. به دلیل خاصیت مقاومت در برابر خوردگی و حرارت که در ورق استیل 304 موجود است برای ساخت بدنه این دستگاه از ورق استیل 304 استفاده می شود.
برای شناخت بیشتر این نوع آلیاژ و همچنین مشاهده انواع ورق استیل شما میتوانید از گروه فلز کالا ارائه دهنده انواع ورق استیل به سایت https://felez.org/ و یا با شماره تماس 02122011620 ارتباط برقرار کنید.

نظر شما