شناسهٔ خبر: 177474 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

افزایش تعداد نمایندگان مجلس با لایحه دولت به نتیجه می رسد

علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس معتقد است بسیاری از شهرستان‌ها به دلیل افزایش جمعیت و یا وسعت سرزمینی نیازمند افزایش تعداد نمایندگان هستند که با توجه به بار مالی برای آن، لازم است دولت هرچه سریع‌تر لایحه آن را به مجلس ارائه کند تا به انتخابات بعدی مجلس برسد.

به گزارش «نماینده»، علیرضا سلیمی با اشاره به اهمیت موضوع افزایش تعداد نمایندگان مجلس، گفت: امروز برخی نقاط کشور نیازمند افزایش تعداد نمایندگان هستند چرا که برای مثال برخی شهرستان ها با وجود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت تنها یک نماینده مجلس دارند و یا استانی با ۳ میلیون نفر جمعیت دارد تعداد کمی نماینده دارد.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه مردم برخی شهرستان ها نیز به علت وسعت زیاد و تعداد کم نمایندگان با مشکلاتی مواجه هستند، عنوان کرد: شهرستان هایی هستند که شمال تا جنوب و یا شرق تا غرب آن ۵۰۰ کیلومتر است و تنها با یک نفر نماینده اداره می شود که این شخص نمی تواند به همه مناطق که بعضا کوهستانی یا صعب العبور نیز هستند، رسیدگی کند.

وی در ادامه با بیان اینکه مجلس به علت بار مالی داشتن افزایش تعداد نمایندگان نمی تواند در این خصوص طرح ارائه کند، یادآور شد: البته موضوع افزایش تعداد نمایندگان نیز موضوع الزام آور قانونی نیست و یک اجازه است که امروز به آن نیاز داریم از این رو دولت باید در این خصوص لایحه ارائه کند تا مشکل قانونی به لحاظ شورای نگهبان پیش نیاید.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه دولت باید روی لایحه خود کار کارشناسی دقیق انجام دهد، عنوان کرد: ملاحظات دولت نباید صرفا جمعیتی باشد بلکه ملاحظات جغرافیایی، امنیتی و غیره نیز باید در نظر گرفته شود همچنین نباید خدشه ای به انسجام ملی وارد شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه لایحه دولت باید زمانی به مجلس برسد که تا انتخابات بعدی مجلس قابل اجرا باشد، خاطرنشان کرد: مجلس آمادگی دارد در این زمینه به دولت کمک کند و البته طرحی در این خصوص در کمیسیون امور داخلی کشور نیز مطرح است اما به دلیل مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی به نتیجه نمی رسد که با هماهنگی دولت و ارائه لایحه می توان این کشتی را به سلاح رساند.

نظر شما