شناسهٔ خبر: 177432 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

بررسی سطوح فولادهای ضد زنگ

بررسی سطوح فولادهای ضد زنگ

شماره ۲۱

ورق استیل براق

ورق استیل براق چیست؟ در این مقاله قصد داریم تا به بررسی ورق استیل براق و همچنین بررسی سطوح فولادهای ضد زنگ بپردازیم و بدانیم که چه چیزی سبب می شود تا سطح یک استیل به طور کامل نسبت به زنگ زدگی مقاومت پیدا کند. این موضوع به ما کمک می کند تا هرچه بهتر و ساده تر بتوانیم در خصوص این مسئله که چه نوع ورقه استیلی برای چه نوع محیط و کاربری مناسب است، درک بهتری پیدا کنیم.

انواع سطوح ورق استیل

اولین کاری که باید انجام دهیم این است که ورقه های استیل چند نوع سطح مختلف دارند؟ زمانی که سطوح مختلف این ورقه ها را بشناسید، کار در تمام زمینه ها و حوزه ها راحت تر خواهد شد. به طور کلی ورقه های استیل را با سه نوع سطح ورق استیل مات، ورق استیل خشدار و ورق استیل براق می شناسند. هر کدام از این ورقه ها را در ادامه معرفی کرده ایم.

یکی از نکاتی که لازم است بدانید این است که فینیش به پردازشی گفته می شود که در مراحل آخر بر روی سطوح ورقه های استیل اجرا شده و سبب می شود تا این ورقه ها به یکی از سه شکل مات، خشدار و براق تبدیل شوند.

  • ورق استیل براق

ورقه های استیل به دلیل متریال هایی که دارند و همچنین پروسه های تولیدی که پشت سر می گذراند، از همان ابتدا به شکل براق تولید می شوند. تولید این ورقه ها به شکل براق در حقیقت سبب می شود تا استفاده از آن ها در محیط ها و شرایط مختلف و گوناگون اهمیت بسیار پیدا کند. ورق استیل براق می تواند به صورت گسترده ای در تجهیزات و قطعات مختلف که نیاز به مقاومت بالا در برابر خوردگی دارند استفاده شود. معمولا این نوع از ورقه ها در محدوده دمایی بین منفی ۲۰۰ تا بالای هزار نیز به خوبی دوام آورده و دچار تغییر حالت نمی شوند.

فینیش آینه ای که سبب می شود در نهایت تمامی ناهمواری ها و حتی خطوط ریز و درشت نیز از روی سطح فلز از بین بروند، باعث ایجاد سطح براق خواهد شد و می تواند انعکاس و بازتاب نور خوبی را به سطح فلز دهد. استفاده از ورق استیل براق می تواند مزیت های خاص خودش را داشته باشد. این مزیت ها را می توانیم شامل داشتن جلوه خاص و براق، عملکرد بهتر در محیط های بهداشتی همچون بیمارستان ها، انعکاس نور و تصویر و قابلیت استفاده آن به جای آینه و... بدانیم.

برای آن که بتوانیم سطح ورق استیل براق را بسازیم لازم است تا این مراحل و موارد طی شود. اولین مورد در خصوص حذف کردن اثرات جوشکاری ها و یا همچنین دیگر ناخالصی هایی است که بر روی سطح ورقه وجود دارند. این موارد را می توان با استفاده از سمباده های ریزی ایجاد کرد. زمانی که این نقاط و ناخالصی ها حذف شدند، با سمباده ای مخصوص به دنبال حذف خطوط و خط و خش ها از روی ورق خواهیم بود. مرحله آخر نیز شامل پولیش کردن می شود که با استفاده از پولیش می توانیم به یک سطح صاف، صیقلی و براق برسیم.

ورقه های استیل براق دارای انواع مختلفی هستند. این انواع مختلف را می توانیم با نام های آینه ای، سوپر آینه ای، آینه دریایی، آینه ای کامل و همچنین دو رو که یک طرف مات و طرف دیگر براق است، بشناسیم.

حال که با بیشتر ویژگی های ورق استیل براق آشنا شدید، بهتر است بدانید که کاربردهای این نوع از ورق ها چیست و در چه مواردی از این ورقه ها استفاده می کنند. به طور کلی ورقه های براق در دکوراسیون داخلی و خارجی خانه ها، ساختن وسایل و تجهیزات آشپزخانه ای، ساخت شیر آلات، نرده های راه پله ها، استفاده در قسمت داخلی کابین آسانسور، استفاده در ساخت آینه های دندان پزشکی و دیگر تجهیزات پزشکی، استفاده در صنایع پتروشیمی، استفاده در قنادی ها و آشپزخانه های صنعتی، استفاده در کارخانه های تولید لبنیات و...می تواند استفاده شود.

  • ورق استیل خشدار

مورد دوم در خصوص انواع ورق استیل خشدار است. ورقه های خشدار در واقع به همان ورقه های براقی گفته می شود که به دلیل استفاده از سمباده های خاص بر روی آن ها شاهد پرداخت هایی هستیم که روی سطح فلز انجام شده و آن ها را خشدار کرده است. از لحاظ داشتن جلوه و همچنین زیبایی هایی که وجود دارد، باید بدانیم که ورق استیل خشدار نسبت به ورقه های مات و همچنین براق ساده می تواند جلوه بهتر و بیشتری داشته باشد، اما به دلیل خش هایی که بر روی سطوح آن افتاده است، گاهی اوقات تمیز کردن آن سخت تر شده و همین موضوع سبب می شود تا برای هر نوع محیطی مناسب نباشد.

  • ورق استیل مات

نوع سوم ورقه های استیل که با نام ورق استیل مات شناخته می شود، نسبت به دو مدل قبلی پردازش کمتری را بر روی خودش داشته است. شاید با خودتان فکر کنید که به دلایل زیبایی، ورق استیل مات طرفداران کمتری داشته و میزان تقاضا برای آن پایین تر است، اما به هیچ وجه اینگونه نیست. در بسیاری از موارد نباید هیچگونه انعکاس نوری از سطح ورق استیل وجود داشته باشد. مسلما در چنین مواقعی نمی توان از ورقه های براق و یا حتی ورقه های خشدار استفاده کرد و صرفا بهترین گزینه و انتخاب همان ورقه های استیل با سطح مات است.

جمع بندی

با توجه به مواردی که در خصوص ویژگی های ورق استیل براق و همچنین دو نوع دیگر این ورقه ها یعنی ورق استیل خشدار و مات مطرح کردیم، بهتر است بدانید که خرید هر کدام از آن ها نیازمند آن است که بتوانید به سادگی و به راحتی نوع این ورقه ها را از یکدیگر تشخیص داده و موردی که بیشتر برای شما کارایی دارد را انتخاب کنید. شرکتی که خرید فلز خود را از آنجا انجام می دهید نیز اهمیت بسیار زیادی دارد؛ به همین دلیل است که پیشنهاد می کنیم پیش از خرید حتما شرکت های مناسب را شناسایی کنید. فلز کالا که با آدرس اینترنتی www.felez.org در فضای اینترنت شناخته می شود یکی از بهترین شرکت ها در این زمینه بوده و می توانید هر نوع ورقه استیلی که می خواهید را از آن ها خریداری کنید.

نظر شما