شناسهٔ خبر: 177357 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: برنا

سخنگوی کمیسیون عمران: اجرای قانون جهش تولید مسکن نیازمند سرمایه گزاری بانک‌هاست

ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به قانون ساخت ۴ میلیون مسکن در طول ۴ سال عمر دولت سیزدهم گفت: اجرای کند این قانون قطعا به ضرر مردم است؛ چون زمین لازم برای ساخت ۲ میلیون مسکن تامین شده نظام بانکی باید هر چه سریع تر سرمایه لازم را برای ساخت و ساز تامین کند.

به گزارش «نماینده»؛ عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت اجرای قانون نهضت ملی تولید و ساخت مسکن اظهار داشت: اجرای نهضت ملی مسکن با توجه به قانون جهش تولید مسکن و قولی که ریاست محترم جمهور دادند از اهمیت بالایی برخوردار است این در حالی است که در سال ۹۲ سالی ۶۰۰ هزار مسکن ساخته می شد ولی در اواخر دولت سابق به ۲۰۰ هزار رسیدیم لذا ساخت مسکن به صورت انبوه برای جبران عقب ماندگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: در مرحله اول اجرای قانون نهضت ملی مسکن ثبت نام ها انجام و زمین برای ساخت بیش از ۲ میلیون مسکن آماده شد اما با این حال مجلس نظارت های قانونی خود را در این باره انجام می دهد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: در زمینه تامین زمین برای ساخت مسکن مشکل خاصی نداریم اما در زمینه تامین سرمایه برای ساخت و ساز مشکلاتی را احساس می کنیم این در حالی است که برخی اظهار نظر ها از درون وزارتخانه ها حکایت از آن دارد که تامین سرمایه لازم برای ساخت و ساز انبوه مسکن می تواند تورم زا باشد شنیده می شود ولی با این حال باید برای رفع مشکل اقدامات لازم انجام شود.

ایری گفت: متاسفانه در ماه های اخیر قیمت مصالح ساختمانی افزایش چشمگیری پیدا کرده است؛ این در حالی است که قیمت مصالح برای ساخت هر متر مسکن در روزی که قانون نهضت ملی مسکن در حال تدوین و تصویب بود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود اما هم اکنون به متری ۶ میلیون تومان رسیده است؛ این در حالی است که بر اساس برخی برآوردها هم اکنون قیمت ساخت مسکن به متری ۸ میلیون تومان رسیده است و عملا با این ارقام ساخت مسکن طبق قانون جهش تولید و ساخت مسکن با نرخ نهایی ۴۰۰ میلیون تومان زیر سوال رفته است. هر چند در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر قرار است مسکن با قیمت نهایی ۲۰۰ میلیون تومان تحویل مردم شود.

وی افزود: اجرای کند قانون ساخت ۴ میلیون مسکن در طول ۴ سال دولت سیزدهم به ضرر مردم است ضمن اینکه کندی کار در ارائه تسهیلات و تامین مصالح و فرآیندهای مختلف اتفاق خوب و خوشایندی نیست.

سخنگوی کمیسیون عمران با تاکید بر اینکه مجلس اجرای قانون جهش تولید و ساخت مسکن را رصد می کند اظهار داشت: امیدوارم هر چه سریع تر این کندی فرآیند تسهیل و تسریع شده و بانک مرکزی هم در زمینه تامین سرمایه ساخت پای کار بیاید.

ایری گفت: بستر کار برای اجرا و سرعت دهی به عملیاتی شدن قانون جهش تولید مسکن آماده است ولی برای اجرا قطعا نیازمند سرمایه گذاری نظام بانکی باید هر چه سریعتر اتفاق بیفتد.

نظر شما