شناسهٔ خبر: 177166 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

دست برتر ایران در ترانزیت کشورهای حاشیه خزر/ کریدور شمال به جنوب راهکار توسعه منطقه

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دست برتر ایران در ترانزیت کشورهای حاشیه خزر، گفت:ایران با توجه به موقعیت استراتژیک اتصال کریدور شمال به جنوب، می‌تواند کشورهای آسیای میانه و اوراسیا را به خلیج فارس متصل کند

به گزارش «نماینده»، شهریار حیدری در مورد نشست اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزرگفت: دریای خزر موقعیت ژئوپولتیکی  بعد از خلیج فارس برای جمهوری اسلامی دارد.

عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: رژیم حقوقی دریای خزر با آب‌های آزاد متفاوت است، اما معمولا برای دریاچه‌ها از این قانون الگو برداری می‌کنند و حقوق ایران هم در این دریا بر اساس کنوانسیون ۱۹۸۲ مشخص شده است که در این نشست مورد تاکید مجدد قرار گرفت.

نماینده مردم قصرشیرین با بیان اینکه دولت آیت الله رییسی بر حفظ رژیم حقوقی دریای خزر تاکید دارند،گفت: «حفظ رژیم حقوقی دریای خزر» سیاست مطلوبی در راستای تامین منافع ملی و حفاظت از حریم مرزهای ایران است.

وی با اشاره به نقش روسیه در این اجلاس اظهار داشت: روسیه از نظر تحولات بین المللی و منطقه‌ای کشوری مهم در منطقه و جهان است، اگر کشورهای حاشیه خزر بتوانند بر اساس تعیین رژیم حقوقی دریاهای آزاد از ظرفیت دریای خزر استفاده کنند به تولید قدرت جدید منطقه‌ای منجر خواهد شد و بر معادلات بین المللی اثر گذار خواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نقش ایران در حوزه تزانزیت و خنثی‌سازی تحریم‌ها تصریح کرد: اگر همه کشورهای منطقه‌ای حوزه خزر با هم تعامل خوبی داشته باشند بسیاری از این مسائل تحریمی خنثی و یا بی اثر می‌شود.

حیدری در مورد موضوع سوآپ گازی ایران و ترکمنستان با اشاره به اهمیت تسهیل حوزه  حمل و نقل  گفت: راه دریایی یکی از باصرفه ترین حوزه حمل و نقل بین المللی است و ظرفیت بسیار بالایی برای صادرات و واردات کالاها دارد با توجه به ظرفیت کشورهای نوپای منطقه‌ای برای توسعه و خودکفایی، فرصت خوبی برای ایران در بحث توسعه کشورهای آسیای میانه فراهم شده است.

وی ادامه داد: ایران از طریق خلیج فارس به آب‌های آزاد راه دارد لذا در حوزه مبادلات تجاری حوزه خزر دست برتر را در منطقه دارد، دریاچه خزر محدود و منحصر به کشورهای محدودی است، ایران با توجه به موقعیت استراتژیک اتصال کریدور شمال به جنوب، می‌تواند کشورهای آسیای میانه و اوراسیا را به خلیج فارس متصل کند.

نظر شما