شناسهٔ خبر: 177086 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

پیشرفت گروه بریکس در دستیابی به اهداف تجاری با عضویت ایران به‌عنوان شاهراه ترانزیتی

کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است عضویت ایران در گروه بریکس با توجه به ظرفیت‌ها و جایگاه ویژه و دستیابی ما به فناوری‌های نو می‌تواند نقطه قوتی برای دستیابی این گروه به اهداف تجاری خود باشد.

به گزارش «نماینده»، جواد کریمی قدوسی ، با اشاره به درخواست رسمی ایران برای پیوستن به گروه بریکس با بیان اینکه آسیا بزرگ ترین قاره جهان است، گفت: امروز کشورهای آسیایی جزء قدرت های نوظهوری هستند که بعد از سلطه نظام غرب بر دنیا، توانسته اند با افزایش توانمندی های خود تأثیرگذار شده و تعدیلی در نظام سلطه ایجاد کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: تشکیل اتحادیه ها و گروه های اقتصادی همچون بریکس و ایجاد پیمان هایی همچون شانگهای و اوراسیا، می تواند ارتباطات تعریف شده ای را بین کشورها ایجاد کرده و قدرت کشورهای مسلط و موثر این حوزه را برای نظام معادلاتی و اقتصادی دنیا مسجل کند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه راهبردی جمهوری اسلامی در در نقطه اتصال شرق و غرب دنیا و اهمیت عضویت کشورمان در بریکس برای دستیابی گروه به اهداف تجاری، عنوان کرد: ایران مهم ترین گلوگاه ترانزیتی دنیا از شمال به جنوب و شرق به غرب آن است. کشور پهناور ما با جمعیت 80 میلیون نفری، دارای نظامی مستقل و با قدرتی تأثیرگذار در معادلات سیاسی، نظامی، امنیتی، اقتصادی و تجاری در غرب آسیا است.

کریمی قدوسی ادامه داد: ایران با ذخایر راهبردی که در حوزه معادن، علم و فناوری و قدرت های «های تک» و سرّی دنیا مثل هسته ای، دیجتال، هوافضا، نانو و غیره داشته و توانسته به یک قدرت نوظهور علمی تبدیل شود، قطعا می تواند در میان کشورهای بریکس نیز یک کشور تأثیرگذار و حتی پیشران حرکت اقتصادی باشد به خصوص که این گروه در کنار جنبه اقتصادی، جنبه سیاسی نیز دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: تحولاتی که اخیرا جمهوری اسلامی در آنها نقش دارد، نشان می دهد، ایران از تأثیرگذاری بالایی برخوردار شده و همچنین این حضور خواهد توانست نقش مهمی در ارتقای جایگاه سیاسی، اقتصادی و امنیتی ما داشته باشد و در زندگی مردم نیز تأثیر آن ملموس شود./

نظر شما