شناسهٔ خبر: 176924 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مجلس عملکرد وزرا را بررسی میکند/از ابزار نظارتی استفاد خواهیم کرد

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: استیضاح، تذکری به وزیران است تا در عملکرد خود دقت بیشتری داشته باشند؛ آنها باید خواسته‌های مردم را محقق کنند اما برخی وزارتخانه‌ها هنوز به این مرحله نرسیده‌اند.

به گزارش «نماینده»، اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، درباره تغییر و اصلاح کابینه دولت سیزدهم پس از یک سال و موضوع استیضاح وزیر صنعت معدن و تجارت، گفت: نمایندگان مجلس کار نظارت عالیه خود را انجام می‌دهند و از ابزارهای خود در این زمینه استفاده می کنند. تلاش مجلس در این موضوع بر این است که به دولت در پیشبرد اهداف و تحقق برنامه‌هایی که دارد کمک کند و کابینه را به موفقیت و کارآمدی نزدیک‌تر سازد.

وی تصریح کرد: وقتی مجلس شورای اسلامی به این نقطه‌ و نتیجه برسد که وزیر یا مسئولی کاری از پیش نمی‌برد و از انجام وظایف یا پیشبرد برنامه‌های خود وامانده است، از ابزار نظارتی استفاده می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرد: استیضاح و استفاده از تمام این ابزارهای نظارتی و اقدامات مجلس، تذکری به وزیران است تا حواسشان جمع باشد و در عملکرد خود دقت و تلاش بیشتری داشته باشند. وزرا باید خواسته‌های مردمی را که به آن تعهد دارند و مجلس نیز بر اجرای آنها تاکید و نظارت دارد، عملیاتی کنند. اما متاسفانه در برخی وزارتخانه‌ها هنوز به چنین مرحله‌ای نرسیده‌ایم.

شاکری با اشاره به اینکه جلسات گوناگون در رابطه با عملکرد وزیر صنعت معدن و تجارت و استیضاح او صورت گرفته بود، تاکید کرد: در هر حال استیضاح ابزار نظارتی است که نمایندگان همیشه از آن برای تحقق برنامه‌ها استفاده می‌کند. نمایندگان در این زمینه کاملا صادقانه اقدام می‌کنند. ما کاری با افراد نداریم، اگر در شرایطی ادامه فعالیت وزیر یا مسئولی به علت عدم هماهنگی، عدم موفقیت، پیش نرفتن برنامه‌ها یا هر دلیل دیگری ممکن نباشد، بهتر است کار را به دیگران واگذار کند و نمایندگان در این زمینه با صداقت ورود می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به همسویی مجلس و دولت، آیا مجلس به جای استیضاح وزرا آنها را به استعفا توصیه می‌کند؟ گفت: خیر! مجلس کار خود را در هر دو زمینه تقنینی و نظارتی به صورت مستقل انجام می‌دهد؛ کسی که کار خود را به درستی انجام دهد فعالیتش را ادامه می‌دهد و برای کسی که نتواند برنامه‌ها را اجرایی کند از ابزارها نظارتی خود استفاده خواهد کرد.

نظر شما