شناسهٔ خبر: 176791 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

خاموش کردن دوربین های فرابرجام اقدام طبیعی است/ گروسی نگران حافظه دوربین ها نباشد

رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: همکاری ایران با آژانس بین المللی در چارچوب قوانین پذیرفته شده ادامه دارد و فقط دوربین های فرابرجامی که داوطلبانه نصب شده بود خاموش شده است.

به گزارش «نماینده» جلیل رحیمی جهان ابادی ، در واکنش به ابراز نگرانی رافائل گروسی دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره حذف ۲۷ دوربین نظارتی در تاسیسات هسته ای ایران، گفت: ایران حداکثر همکاری را با طرف های غربی و آژانس داشته ونه تنها به تعهدات خود در برجام و NPT عمل کرد بلکه فراتر از این تعهدات و به صورت داوطلبانه در قالب پروتکل الحاقی همچنین نظارت های داوطلبانه بخشی از نظارت ها و خواسته های آژانس را رعایت کرد.

وی بیان کرد: متاسفانه نهایتا دیدیم که چنین همکاری منجر به صدور قطعنامه شد و براساس اطلاعات نادرست و شیطنت های رژیم صهیونیستی روال سابق در قبال ایران ادامه پیدا کرد و قطعنامه صادر شد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: طبیعی است وقتی علیه ایران قطعنامه صادر می شود، به همکاری های ما اهمیت داده نمی شود و تعهداتی که اجرایی شده مورد توجه آژانس قرار نمی گیرد، تهران هم بخشی از تعهدات فرابرجامی و داوطلبانه را لغو کند که این کار را هم انجام داده ایم.

این نمایند ادامه داد: البته همکاری ایران با آژانس بین المللی در چارچوب قوانین پذیرفته شده ادامه دارد و فقط دوربین های فرابرجامی که داوطلبانه نصب شده بود خاموش شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به نگرانی گروسی گفت: دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره در خصوص فیلم های ضبط شده است، این فیلم ها نزد ایران محفوظ می ماند و بدانند حافظه دوربین ها پاک نمی شود اما زمانی در اختیار آژانس قرار می گیرد که این نهاد بین المللی به تعهدات خود در قبال ایران عمل کند.

وی تاکید کرد: غرب باید نگاه ابزاری خود نسبت به آژانس را برای فشار به ایران تغییر دهد. ایران عضو آژانس است که دارای حقوق و تکالیفی بوده و زمانی که به تکالیف خود عمل می کند طبیعی است که حقوق خود را مانند همه کشورهای در حال توسعه مطالبه کند.

نظر شما