شناسهٔ خبر: 176559 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

علیپور: مهندسان ناظر نباید تحت تاثیر زیاده خواهی مالکان پروژه قرار گیرندق

مترو پل یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: مهم ترین درس از حادثه ریزش ساختمان متروپل این است که مهندسان ساختمانی باید به قسمی که در بحث کنترل و نظارت یاد کرده اند پایبند باشند و به صورت مستمر در محل اجرای پروژه حضور داشته باشند.

به گزارش «نماینده»، کمال علیپور خنکداری با اشاره به درس هایی که باید از ریزش ساختمان متروپل آموخت، بیان کرد: در مهندسی ساخت‌وسازها آئین نامه ها و ضوابط کاملا مشخص است. مسئولیت های مهندس ناظر نیز در فرآیند ساخت یک ساختمان کاملا مشخص است. اولین عاملی که سبب وقوع حوادثی نظیر متروپل می شود، زیاده خواهی مالکان ساختمان است. مهندس ناظر نباید تحت تاثیر زیاده خواهی مالکان پروژه قرار بگیرند.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر مهندس ناظر باید مرحله به مرحله بر اجرای مراحل ساخت نظارت داشته باشد و گزارش دقیق تهیه کند. متاسفانه در کشور ما مهندسان ناظر، در پروژه در حال ساخت مقیم نیستند. این یکی از بزرگ ترین ایرادات نظام مهندسی ساختمان در کشور است. معمولا این مهندسان از یک مرحله نظیر مرحله فوندانسیون بازدید کرده و می روند تا مرحله بعدی و سپس مجددا می آیند یک گزارش تهیه می کنند. ما در قانون نظام مهندسی بندهای مختلفی داریم که مهندس ناظر و مهندس اجرا باید در پروژه مقیم بوده و نظارت دقیق داشته باشند.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر مهندس ناظر حضور پیوسته نداشته باشد و نظارت مستمر صورت نگیرد ممکن است تخلفات متعددی در مراحل ساخت و به کارگیری مصالح صورت گیرد، که نتیجه آن ریزش یک ساختمان و جان باختن بیش از ۲۰ نفر در شهر کوچکی نظیر آبادان می شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس گفت:‌ مهم ترین درس از حادثه ریزش متروپل این است که مهندسان ساختمانی ما به قسمی که  در بحث کنترل و نظارت یاد کرده اند پایبند باشند و به صورت مستمر در پروژه حضور داشته باشند. مهندسان ناظر نباید تحت تاثیر زیاده خواهی ها قرار بگیرند. اگر عین آئین نامه و ضوابط عمل شود، شاهد اتفاق های تلخ این چنینی نخواهیم بود.

وی در ادامه تاکید کرد: موضوع بعدی نقش شهرداری ها است، مسئولیت سنگین تر بر عهده شهرداری ها است. شهرداری باید همپای مهندس ناظر بر اجرای یک پروژه ساختمانی نظارت داشته باشد. یک نسخه از کل پروژه در اختیار شهرداری است و شهرداری باید نظارت دقیق داشته باشد. درست است که در وهله اول مهندس ناظر باید ایرادات ساختمانی را متذکر شود اما این موضوع نافی مسئولیت و نقش شهرداری در کنترل و نظارت نیست.

علیپور افزود: شهرداری باید به محض اینکه احساس کرد تخلفی در حال وقوع است گزارش آن را تهیه و با توقف اجرای پروژه پرونده را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال کند. در ریزش ساختمان متروپل ابادان نیز بنظر می رسد حداقل ها در گزارشات مهندسان ناظر رعایت نشده است. کمیسیون عمران تیمی را به محل حادثه فرستاده و به زودی گزارش دقیق ارائه خواهد شد.

نظر شما