شناسهٔ خبر: 176557 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مهمترین کار در اصلاح ساختار بودجه، کم کردن کسری است

حسین رئیسی نماینده میناب در مجلس گفت: مهمترین کار در اصلاح ساختار بودجه، کم کردن کسری بودجه است، به این معنا که ما هزینه‌هایی را برای کشور ایجاد نکنیم که منابع آن تأمین نشده و یا منابع درنظر گرفته شده برای آن واقعی نیست.

به گزارش «نماینده»، حسین رئیسی نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر نمایندگان گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار و در بحث اصلاح ساختار بودجه معتقد بودند که این اصلاح ساختار به درستی انجام نشده است و این کار باید تا رسیدن به مطلوب ادامه پیدا کند.

وی افزود: مهمترین کار در اصلاح ساختار بودجه، کم کردن کسری بودجه است، به این معنا که ما هزینه‌هایی را برای کشور ایجاد نکنیم که منابع آن تأمین نشده و یا منابع در نظر گرفته شده برای آن واقعی نیست و امکان تحقق برای آن وجود ندارد.

نماینده مردم میناب در مجلس اظهار داشت: یکی از مؤلفه‌های مهم و ریشه‌های اصلی تورم در کشور، بحث کسری بودجه است که با کم کردن هزینه‌ها و واقعی کردن منابع درآمدی بودجه، این مشکل قابل رفع است.

رئیسی خاطرنشان کرد: در مجلس یازدهم اقداماتی در حوزه اصلاح ساختار بودجه انجام شده، اما همچنان این کار ناتمام است و باید به آن پرداخته شود. هم در دولت که وظیفه تهیه بودجه را دارد و هم در مجلس که وظیفه تصویب بودجه را دارد باید اصلاح ساختار بودجه مورد توجه باشد.

وی افزود: باید کارگروهی مشترک از مجلس و دولت تشکیل شود و راهکارهای عملیاتی‌سازی فرمایش مقام معظم رهبری در اصلاح ساختار بودجه را مشخص و تعیین کند. 

نماینده مردم میناب در مجلس اظهار داشت: عملیاتی بودن و اجرایی بودن بودجه یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه شود؛ یعنی تکالیفی در بودجه نباشد که امکان و تحقق آن با توجه به منابع و امکانات کشور وجود نداشته باشد. 

رئیسی خاطرنشان کرد: توجه به رویکرد رفع محرومیت در مناطق کمتر توسعه‌یافته، کم کردن اتکای بودجه به نفت، ایجاد و خلق درآمدهای پایدار از مسائلی است که باید در اصلاح ساختار بودجه به آن توجه کرد.

وی افزود: لغو معافیت‌های مالیاتی غیر ضرور، مقابله با فرارهای مالیاتی باید در اصلاح ساختار بودجه مورد توجه قرار گیرد و البته در این کنار کسانی که توان مالی پرداخت مالیاتها را ندارند باید از معافیت در این زمینه برخوردار شوند.

وی اظهار داشت: اینکه ما از محل درآمد نفتی هزینه‌های جاری کشور را تأمین کنیم یکی از آفت‌هاست چرا که منابع درآمدی نفت باید در جهت سرمایه‌گذاری هزینه شود.

نظر شما