شناسهٔ خبر: 176419 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

شفافیت آرا با موافقت ۸۵ درصدی نمایندگان تصویب شد / ساختار دستگاه‌ها و تمامی معاملات بزرگ باید شفاف شوند

نجابت سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: شفافیت آراء نمایندگان نیز در ذیل ماده ۳ طرح شفافیت قوای سه گانه قرار داشت که با بیش از ۸۵ درصد آراء نمایندگان مجلس تصویب شد.

به گزارش «نماینده»، روح الله نجابت سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به جزئیات طرح «شفافیت قوای سه گانه» اظهارکرد: در جلسه روز چهارشنبه مجلس، اصل ماده 2 و 3 این طرح به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید. در ماده 2 ذکر شده است که اطلاعاتی از قبیل ساختار و تشکیلات دستگاه‌ها، معاملات بزرگ، فرصت‌های اشتغال و سرمایه گذاری و... باید شفاف شوند.

وی افزود: در ماده 3 نیز آمده است آن دسته از مجموعه‌هایی که به صورت شورایی اداره می‌شوند، آرای مخالف، موافق، ممتنع و بدون رای به صورتی که قابلیت خوانش رایانه‌ای داشته باشد، منتشر شود. شفافیت آراء نمایندگان مجلس نیز در ذیل همین ماده قرار داشت که در جلسه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی، با بیش از 85 درصد آراء نمایندگان مجلس تصویب شد. در صورت تایید شورای نگهبان، قانون شفافیت آراء نمایندگان قابلیت اجرا خواهد داشت.

نجابت درباره استثنائات طرح شفافیت قوای سه گانه گفت: در حوزه استثنائات چندین موضوع در این طرح ذکر شده که اولا دستگاه‌های امنیتی و همچنین حفظ حریم خصوصی افراد مورد توجه قرار گرفته است. برخی استثنائات دیگر نیز وجود دارد که براساس قانون اساسی، مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید به قوانین خودشان عمل کنند. بررسی صلاحیت افراد از سوی شورای نگهبان نیز جزء مصادیق حفظ حریم خصوصی است که از این جهت، استثنا شده است.  

نظر شما