شناسهٔ خبر: 175600 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

«کشاورزی سنتی و دست‌های پشت پرده» مانع خودکفایی در تولید کالاهای استراتژیک

محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کشاورزی پرهزینه سنتی و وجود رانت و دست‌های پشت پرده در واردات محصولات کشاورزی از موانع مهم برای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی است.

به گزارش «نماینده»، محسن علیزاده  با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی اظهار کرد: کشاورزی سنتی و پرهزینه از یک سو و رانت و دست‌های پشت پرده در واردات محصولات کشاورزی از سوی دیگر دو مانع اساسی برای خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: در سال‌های گذشته نیز خودکفایی در تولید گندم در دستور کار دولت‌ها قرار گرفت، اگرچه این هدف محقق شد اما  کشاورزی سنتی و پرهزینه،حفر چاه‌های عمیق، استفاده از آب فراوان برای کشت این محصول و افزایش سطح زیرکشت، هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل کرد.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در کنار این کشاورزی سنتی و پرهزینه، شاهد واردات گسترده محصولات کشاورزی از جمله گندم به کشور بودیم که عملاً  خودکفایی در تولید را تحت‌الشعاع قرار داد.این مشکلات در تولید سایر محصولات کشاورزی استراتژیک نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در نامگذاری امسال به نام اقتصاد دانش‌بنیان، بر توجه به بخش کشاورزی و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه تاکید کردند، اظهار داشت:  با استفاده از توانمندی های شرکت‌های دانش بنیان می‌توان به جای افزایش سطح زیر کشت و کشت پرهزینه، سطح زیر کشت فعلی را حفظ کرده و با کمترین هزینه و بیشترین بهره‌وری در راستای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی گام‌های اساسی برداشت.

علیزاده بیان کرد: علاوه بر این وزارت جهاد کشاورزی باید با جدیت با رانتخواران در حوزه واردات محصولات کشاورزی برخورد کرده و دست آنها را کوتاه کند.

وی خاطرنشان کرد: مجلس در مصوبه خود در جریان بررسی طرح امنیت غذایی تولید محصولات کشاورزی را محور قرار داده و پیش‌بینی‌های لازم برای جلوگیری از واردات و ایجاد رانت را مدنظر قرار داد.

نظر شما