شناسهٔ خبر: 175590 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

تاکنون استفاده مطلوبی از ظرفیت دانش‌بنیان مراکز تحقیقات کشاورزی صورت نگرفته است

علیرضا نظری نماینده خمین نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه مجلس در حمایت از تولیدات دانش‌بنیان گفت: ریل‌گذاری قانونی مجلس شورای اسلامی موجب تقویت و رشد تولیدات دانش بنیان و نوآورانه در کشور می‌شود.

به گزارش «نماینده»، علیرضا نظری به تشریح وضعیت استان مرکزی در حوزه تولید دانش بنیان پرداخت و اظهار کرد: تولید دانش بنیان مطالبه رهبر معظم انقلاب در سال ۱۴۰۱ است که خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی در کشور و استان مرکزی در این حوزه وجود دارد، اما همچنان مغفول مانده و کمتر کسی متوجه مشکلات و موانع پیش روی شرکت‌های دانش بنیان این استان بوده است که انتظار می‌رود با انتخاب شعار امسال و جهت گیری کشور به سمت تولیدات دانش بنیان و تقویت شرکت‌های نوآور، شاهد تحولات خوبی در این حوزه باشیم.

وی با اشاره به وجود برخی زیرساخت‌های تولید دانش‌بنیان در کشور بیان کرد: مجموعه سازمان تحقیقات کشاورزی وزارت جهادکشاورزی با فعالیت تحقیقاتی در تمامی استان‌های کشور و نیز با استقرار ایستگاه‌های تحقیقاتی در شهرها، اقدامات نوآورانه و دانش بنیان متعددی انجام داده است و ذخایر خوبی در حوزه ژنتیک بذر، دام و ... در اختیار دارند که متاسفانه تاکنون استفاده قابل قبول و چندانی از این ظرفیت‌ها نشده است.

او با اشاره به رویکرد مجلس شورای اسلامی در حمایت از تولیددانش بنیان تصریح کرد: مصوبه مجلس شورای اسلامی در حمایت از تولید دانش بنیان در مسیر تایید نهایی توسط شورای نگهبان قرار دارد و با اجرایی شدن این قانون می‌توان ظرفیتی را در بخش خصوصی اجرا کرد تا از زیرساخت‌های موجود در حوزه تحقیقات کشاورزی و ایستگاه های تحقیقاتی مستقر در شهرهایی نظیر خمین، ساوه، محلات، دلیجان و ... بهره‌برداری کرد تا تولید دانش بنیان در حوزه‌های مختلف بویژه کشاورزی متحول شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در قانون حمایت از تولید دانش بنیان، سیاست‌های حمایتی در حمایت از تولیدات دانش بنیان پیش بینی شده است که از جمله پرداخت مطالبات شرکت‌های دانش بنیان و ممنوعیت واردات محصولات دانش بنیانی که مشابه آن در کشور تولید می‌شود و حمایت نظام بانکی، ترویج محصولات دانش‌بنیان در بین کشاورزان برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، ایجاد نمایشگاههای مرتبط و تبادل اطلاعات است و این موضوعات در مصوبه مجلس وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش بنیان در گذشته حال و روز خوبی نداشته‌اند، افزود: بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان در کشور یا ورشکسته شده‌اند یا در آستانه ورشکستگی قرار دارند و مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی که به تایید شورای نگهبان خواهد رسید می‌تواند گره‌های اساسی را از کار مجموعه شرکت‌های دانش بنیان و تولیدات نوآورانه باز کند و منجر به تحول در این حوزه و ارتقای تولیدات دانش بنیان شود.

نظری افزود: در مصوبه مجلس به پیشگیری از چالش‌هایی مثل واردات بی رویه که در مسیر اقدامات دانش بنیان مانع ایجاد نکنند اشاره و تصریح شده واردات هر محصولی که به صورت نوآورانه و از طریق شرکت‌های دانش بنیان تولید و پوشش داده شود ممنوع خواهد بود تا بستر تقویت تولیدات دانش بنیان فراهم شود.

نظر شما