شناسهٔ خبر: 175460 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

پژمان‌فر: عملکرد دولت قبل موجب از بین رفتن خودکفایی در تولید گندم شد

پژمانفر// نایب رییس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: عملکرد دولت روحانی موجب شد تا ما پس از ۱۵ سال خودکفایی در تولید گندم در سال ۹۷ ناچار به واردات ۳ میلیون تن گندم شویم.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک گفت: کشور ما به مدت ۱۵ سال در تولید گندم خودکفا بود،متاسفانه به خاطر عملکرد غلط دولت روحانی مبنی بر اعلام دیرهنگام قیمت خرید تضمینی گندم  شاهد کاهش چشمگیر تولید گندم در کشور بودیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قیمت خرید تضمینی گندم در آغاز سال زراعی یعنی مهرماه باید اعلام شود اما دولت قبل در سال ۹۶ قیمت خرید تضمینی گندم را در بهمن ماه اعلام کرد.

نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: این اقدام دولت باعث شد تا تعدادی از کشاورزان به جای گندم، کشت دیگر محصولات را در دستور کار خود قرار دهند و از طرفی به دلیل قیمت پایین خرید تضمینی گندم تعدادی  از کشاورزان نیز ترجیح دادند تا گندم خود را به مصارف دیگر همچون مصرف دام برسانند.

پژمانفر اظهار کرد: این عملکرد دولت باعث شد تا ما پس از ۱۵ سال خودکفایی در تولید محصول استراتژیک گندم در سال ۹۷ ناچار به واردات ۳ میلیون تن گندم از خارج شویم.

وی تصریح کرد: دولت با تخصیص ارز ترجیحی با قیمت ۴۲۰۰ تومان به واردات گندم معادل ریالی این ارز را مبنای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم در داخل کشور قرار داد و همین محاسبه ناعادلانه موجب شد قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان بسیار پایین باشد.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: این عملکرد دولت سابق موجب شد تا سال گذشته با کاهش ۶ و نیم میلیون تنی خرید تضمینی گندم مواجه شویم.

پژمانفر اظهار کرد: با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم توسط دولت فعلی امیدواریم تا بار دیگر شاهد خودکفایی در تولید گندم در کشور باشیم امید و انگیزه برای کشاورزان ایجاد شود تا به جای محصولات کم اهمیت کرد و محصولاتی که ضمانتی برای فروش آنها در بازار نیست به کشت گندم روی بیاورند.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزان ما این آمادگی را دارند تا بار دیگر کشور را در تولید گندم به خودکفایی برسانند اما نکته مهم اینجاست که قیمت تعیین شده برای خرید گندم از آنها باید کفاف هزینه‌های تولید را بکند.

نایب رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار داشت: با توجه به اهمیت تولید دانه‌های روغنی باید به منظور خودکفایی در این حوزه، خرید تضمینی دانه‌های روغنی از کشاورزان نیز به طور جدی در دستور کار دولت قرار گیرد.

نظر شما