شناسهٔ خبر: 175331 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

نگاه تک بعدی به صنعت هوایی فرودگاه‌ها را به ترمینال تبدیل کرده است

مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: اداره تک بعدی فرودگاه‌ها و عدم نظارت بر مدیریت صنعت هوایی، فرودگاه های کشور را تبدیل به ترمینال کرده است.

به گزارش «نماینده» مجتبی یوسفی، در مورد فعالیت فرودگاه‌های کشور برای رونق گردشگری، تجارت و صنعت گفت: زمانی که سخن از صنعت هوایی کشور می‌شود یعنی فرودگاه‌های کشور را به روش ترمینال‌ها و سنتی اداره نکنیم، توجه بسیاری از کشورها به صنعت هوایی آنها را در سطح جهانی موفق کرده، بخشی از صنعت هوایی مربوط به ساخت قطعات هواپیمایی و قسمتی مربوط به فرودگاه و لجستیک است.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: به لحاظ موقعیت منطقه‌ای، تلاش نیروهای امنیتی، نظامی و پدافند می‌توانستیم یکی از برترین‌ها در منطقه باشیم؛ در حال حاضر بسیاری از کشورها علاقمند هستند کریدورهای هوایی آنها از کانال‌های هوایی امن کشور ما عبور کنند.

یوسفی با اشاره به قدمت فرودگاه‌های کشور تاکید کرد: زمانی ما قدمت فرودگاهی در منطقه داشتیم کشورهای حوزه خلیج فارس حرفی برای گفتن نداشتند و حتی کشوری همچون ترکیه هم به چنین توسعه‌ای دست نیافته بود  ا ما امروزه با سیاست‌های اشتباه و نادرست در صنعت هوایی شاهد ترمینال داری هستیم و متاسفانه کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه در این صنعت از ما سبقت گرفته‌اند.

صنعت هوایی کشور تک بُعدی اداره می‌شود

عضو کمیسیون عمران در مجلس یازدهم با انتقاد از تک بُعدی اداره شدن صنعت هوایی کشور، تصریح کرد: عدم نظارت بر مدیریت صنعت هوایی و تک بعدی اداره شدن آن از دیگر نقاط ضعف این صنعت است، در حال حاضر بیشترین منبع درآمد فرودگاه‌های کشور از محل حمل مسافر برنامه‌ریزی شده است؛ موقعیت‌های منطقه‌ای که کشور ما دارد برای توسعه پروازهای منطقه‌ای در حوزه حمل مسافر و بار یک فرصت استثنایی بود که نتوانستیم از آن به درستی استفاده کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: فرصت‌هایی همچون صادرات کالا و محصولات کشاورزی و صنعتی در کنار حمل مسافر از دیگر ظرفیت‌های فرودگاه‌های کشور است که  وزارتخانه مربوطه توانایی پررنگ کردن آن را نداشته و همیشه کوتاه‌ترین و راحت‌ترین مسیر را برای رونق و توسعه این صنعت در نظر گرفته و انحصار حاکم در این حوزه را از جیب مردم با افزایش بی ضابطه قیمت بلیط‌ها جبران کرده‌اند.

صنعت هوایی فعال ابعاد متفاوتی از مشاغل را در بر می‌گیرد

یوسفی تاکید کرد: زمانی که صنعت هوایی کشور فعال باشد تنها یک جنبه را تحت الشعاع قرار نمی‌دهد بلکه ابعاد متفاوتی از مشاغل در حوزه‌های مختلف از بهداشت و درمان گرفته تا صنعت گردشگری کشور و بسیاری از شغل‌های را تحت تاثیر قرار می‌دهند که هر یک از شاغلانی که در ارتباط با این صنعت هستند قطعا آسیب خواهند دید.

کاهش تلفات جاده‌ای با تقویت صنعت هوایی کشور

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از قربانیان جاده‌ای اظهار کرد: بخشی از  آمار تلفات جاده‌ای نوروز امسال به این صنعت بازمی‌گردد. مردم برای مسافرت‌های خود کوتاه‌ترین و ارزانترین مسیر همان مسافرت جاده‌ای را انتخاب کرده‌اند و متاسفانه بیشترین خسارات به جا مانده به واسطه نقاط حادثه خیز جاده‌ها و بی کیفیتی خودروها رخ داده است، تقویت این صنعت در راستای رونق گردشگری می‌تواند باعث کاهش تلفات جاده‌ای شود.عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اگر صنعت هوایی با قیمت مناسب جایگزین حمل و نقل زمینی می‌شد بی شک جبران کننده هزینه سوخت و برگشت سرمایه بود که متاسفانه شاهد چنین اتفاقی نبودیم، امیدواریم با سیاست‌ها و رویکردهایی که  دولت سیزدهم در حوزه منطقه و دیپلماسی دارد شاهد رونق این صنعت باشیم. بررسی و رسیدگی به این موضوعات هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است که در کوتاه مدت می‌تواند برگشت داشته باشد.

نظر شما