شناسهٔ خبر: 175150 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اجرای مصوبه «حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان» شعار سال را محقق میکند

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر مجلس و دولت فقط بر روی اجرای مصوبه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تمرکز کنند، می‌توانیم در پایان سال کارنامه خوبی در راستای تحقق شعار سال داشته باشیم.

به گزارش «نماینده»، محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی  درباره شعار سال ۱۴۰۱ و تحقق آن گفت: عنوان سال که هر ساله توسط رهبر انقلاب انتخاب می‌شود، چراغ راهنمایی برای فعالیت‌ها و اقدامات دستگاه‌های اجرایی، قوای سه گانه کشور، نیروهای امنیتی و نظامی و نهادهای عمومی است تا در کنار تکالیفی که به صورت قانونی بر عهده دارند، اولویت و تأکیدی را برای سال پیش رو برای خود ایجاد کنند.

زنگنه تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب به عنوان دیده‌بان کلیت شرایط کشور و کسی که به خلاءها، مشکلات، نیازها، نقاط قوت و ظرفیت‌ها احاطه دارد، هر سال براساس شرایط موجود راهبرد و الگویی را برای کشور تعیین می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر بحث اقتصاد و به ویژه تولید مورد توجه بوده که این موضوع در بیانات رهبری نیز محرز است، عنوان کرد: امروز مهمترین معضلی که کشور با آن دست به گریبان است، مسائل اقتصادی هستند. بر اساس نظرات همه اقتصاددانان دنیا و با توجه به همه مدل‌های توسعه، تنها راه برون رفت از این وضعیت، تمرکز بر تولید و افزایش تولید ناخالص داخلی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: اینکه عبارت دانش بنیان و اشتغالزایی در شعار سال جدید در کنار تولید آمده است، به بخشی از خلاءها و ضعف‌های کشور اشاره دارد.

زنگنه ادامه داد: یکی از مهمترین ضعف‌هایی که در حوزه تولید داریم، عدم بهره‌وری است که در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعت، معدن و حتی در صنایع پایه و پزشکی وجود دارد.

وی تأکید کرد: بالا بودن هزینه‌های تولید باعث شده صنایع ما رقابت پذیر نباشند بنابراین علیرغم اینکه در برخی حوزه‌ها تولیدات زیادی از نظر کمّی داریم، اما هنوز رغبت زیادی برای واردات کالاهای مشابه به کشور وجود دارد. رهبر انقلاب برای رفع این خلاء بر «دانش بنیان» شدن تولید در شعار سال تاکید کرده‌اند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس بیان کرد: اگر ما از دانش، فناوری و تکنولوژی در صنایع تولیدی خود استفاده کنیم، میزان بهره‌وری بالا می‌رود، تولیدات روزآمد می‌شوند، هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد و در نهایت تنوع و کیفیت مطلوب مشتری مهیا خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت «اشتغال‌آفرینی» که بخش دیگری از شعار سال ۱۴۰۱ است، عنوان کرد: گاهی اوقات تمرکز دستگاه‌های اجرایی و تقنینی کشور صرفاً روی تولید است، رهبری با گنجاندن عبارت «اشتغال‌آفرینی» در شعار سال تأکید کردند که تولید باید با تمرکز بر حوزه‌هایی باشد که بتوانند اشتغال بیشتری در کشور ایجاد کنند تا نرخ بیکاری نیز کاهش یابد.

زنگنه تصریح کرد: همانطور که پیش‌بینی می‌شد، شعار امسال هم اقتصادی و با تاکید بر تولید انتخاب شد، اما در جزئیات آن، رهبری خلاءها و معضلات حوزه تولید کشور را مورد تأکید قرار داده و طبیعتاً انتظار دارند مجلس و دولت اقداماتی جدی در راستای رفع این مشکلات انجام دهند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تذکرات رهبری، مسئولان در برخورد با شعار سال دچار حواشی شده و از تحقق یافتن فاصله گرفته‌اند؟ بیان کرد: متأسفانه شاهد بوده‌ایم که هر سال بعد از اعلام شعار سال، دستگاه‌ها، ادارات و حتی تشکل‌های غیردولتی به اجرای برنامه‌های کلیشه‌ای بسنده می‌کردند و در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتاد، این موضوع تا جایی پیش رفت که رهبر انقلاب از آن گلایه کردند و گلایه درستی هم بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر بخواهیم در حوزه تولید و تحقق شعار سال کاری کنیم باید با اعداد و ارقام و ارائه شاخص‌ها در پایان سال اقدامات خود را به طور خلاصه و شفاف به مردم و رهبری گزارش دهیم.

وی تأکید کرد: در سال جاری مسئولان به جای سخنرانی، برگزاری همایش، بنر زدن و این قبیل اقدامات، اول، سرمایه تحقیق و پژوهش برای شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایعی که می‌خواهند به حوزه تولید بروند باید فراهم شود، چراکه این اقدامات هزینه‌های بالایی دارند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: بانک مرکزی باید ابتدای سال برای تأمین هزینه شرکت‌های دانش‌بنیان راهبردی جدی اتخاذ کند. دوم، محصولات و تولیدات باید تجاری‌سازی شوند.

زنگنه اظهار کرد: چیزی حدود ۴ هزار شرکت دانش‌بنیان داریم و دولت باید برای تجاری سازی تولیدات آنها فکری اساسی کند. سوم، باید برای شرکت‌ها و بخش‌های تولیدی در حوزه‌های مختلف مشوق‌هایی در نظر بگیریم تا آنها را به سمت دانش‌بنیان شدن تولیداتشان هدایت کنیم.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس تصریح کرد: سال گذشته مجلس قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را مصوب کرد. به نظر می‌رسد اگر مجلس و دولت فقط بر روی اجرای همین قانون تمرکز کنند، می‌توانیم در پایان سال کارنامه خوبی داشته باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان خاطر نشان کرد: نیازی به کارهای حاشیه‌ای، مطالعه و پژوهش‌های پیچیده و اقدامات این چنینی نداریم، اگر همین گام‌های مشخص و روشن برداشته شود، تحقق شعار سال و عملیاتی شدن فرمایشات رهبر معظم انقلاب بسیار نزدیک است.

نظر شما