شناسهٔ خبر: 175132 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

شعار سال در راستای توسعه ایران در قرن جدید است

طغیانی عضو کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی شعار سال را در راستای توسعه کشور در قرن جدید دانست و بر حمایت دولت از بخش‌های دانش بنیان تاکید کرد.

به گزارش «نماینده»، مهدی طغیانی درباره شعار سال با عنوان «سال تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» گفت: رهبر معظم انقلاب در چند سال گذشته عناوین مختلفی با محوریت اقتصاد، مانع زدایی یا پشتیبانی از تولید و همچنین اقتصاد مقاومتی را مطرح فرمودند و امسال هم موضوع مهم دانش بنیان را به عنوان شعار سال برگزیدند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از بخش هایی مهم این شعار این است که اقتصاد کشور از اتکا به نفت و منابع طبیعی رها شده و مبتنی بر خلق ثروت از دانش یا همان اقتصاد دانش بنیان شود. البته این هدف به معنای این نیست که از سایر بخش ها مانند کشاورزی، اقتصاد و صنایع بهره نبریم. بلکه باید همه این بخش ها برای خلق ثروت مبتنی بر دانش حرکت کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه تحقق شعار سال سبب از بین رفتن بیکاری می شود،‌ عنوان کرد: در بیشتر استان ها تعداد جوانان بیکار با مدرک دیپلم یا پایین تر کم است. اما در مقابل تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی در جستجوی کار هستند و وقتی به سمت اقتصاد دانش بنیان گام برداریم در بهبود شرایط اقتصادی کشور و جذب فارغ التحصلان دانشگاهی به فضای کسب کار کمک شایانی خواهد کرد.

این نماینده مجلس یازدهم با اشاره به ورود ایران به قرن جدید اظهار داشت: اقتصاد ایران باید استراتژی خود را برای پیشرفت و توسعه در قرن جدید مشخص کند و فرمایش رهبر معظم انقلاب در بیان شعار سال برای رسیدن به این هدف است.

طغیانی ادامه داد: برای سرمایه گذاری در اقتصاد نفتی و گازی نیازمند الزماتی از بالا دست به پایین هستم. اما جنس سرمایه گذاری در اقتصاد دانش بنیان با مدل نفتی و گازی متفاوت است و بر اساس توسعه حوزه دانش و فناوری پیش می رود. به عبارتی می توان میادین نفتی را تبدیل به شرکت های دانش بنیان کرد که حلقه بین دانشگاه و بخش های اقتصادی، کشاورزی، صنعت و خدمات هستند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بر اساس شعار سال نیاز است مشکلات مالی بخش های دانش بنیان کشور بر طرف شود، اظهار داشت: دارایی های بخش های دانش بنیان ناملموس است و بر مبنای ایده و فکر حرکت می کنند که این دارایی های ناملموس را باید ارزش گذاری کرد و فضای مالی این بخش ها را به رسمیت شناخت.

وی با تاکید بر اینکه فضای دانش بنیان متفاوت است و باید بر اساس تفاوت ها برنامه ریزی کرد، گفت: قانون جهش تولید دانش بنیان که سال گذشته در مجلس تصویب شد، پایه ریزی مناسبی در این بخش برای سال ۱۴۰۱ ایجاد کرد. البته به شرطی که خوب هم اجرا شود و مشکلات شرکت های دانش بنیان را به ویژه در بخش مالی برطرف کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به ۲۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور که از چند سال گذشته مطالبه رهبر معظم انقلاب برای بهبود شرایط آنها بود، یادآور شد: در صورت توجه به این تعداد عظیم شرکت های دانش بنیان و حمایت های مالی از آنها، شاید اقتصاد کشور برای یک قرن آینده بیمه شود.

بها دادن به بخش دانش بنیان کشور از مهاجرت متخصص ها جلوگیری خواهد کرد

وی درباره اینکه چه میزان توجه به بخش دانش بنیان کشور به ریشه کنی فقر منجر خواهد شد، یادآور شد: جنس بیکاری که این حوزه با آن دست به گریبان است به فارغ التحصیلان دانشگاهی مربوط می شود. به عبارتی در این بخش افرادی دارای فن هستند که نقش آفرینی آنها در کشور متفاوت است و چاره اندیشی درست برای این بخش مهم است. در غیر این صورت فضای مهاجرت فارغ التحصلان دانشگاهی به دلیل ناامیدی از اقتصاد پررنگ خواهد شد. هرچند که عکس آن هم صادق است.

طغیانی درباره بازدیدهایی که رییس جمهوری در سال گذشته از کارخانه های تولیدی داشتند و تاثیری این سرکشی ها در حمایت از اشتغال، گفت: صنعت ما در سال های گذشته درگیر رکود بود و بیشتر کارخانه دارها به دلیل این رکود از عهده بازپرداخت وام هایی که گرفته بودند، برنیامدند. بر همین اساس حرکت هایی که دولت و رییس جمهور در چند ماهه گذشته انجام دادند، در حمایت از این بخش ارزنده است. اما باید بازار صادراتی این بخش، توسعه یافته و حتی می توان در بعد ملی این بخش ها را با دانش بنیان ترکیب کرد.

نظر شما