شناسهٔ خبر: 174749 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

منافع ملی از سوی تیم مذاکره کننده ایرانی حفظ شده است

شهریار حیدری نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اعضای تیم مذاکره کننده حافظ منافع ملی ایران هستند گفت: جلوگیری از فرسایشی شدن مذاکرات، زمان ندادن به طرف مقابل و تلاش برای لغو کلیه تحریم ها از نکات مثبتی بوده است که تاکنون در این دور از مذاکرات ادامه داشته است.

به گزارش «نماینده»، شهریار حیدری در مورد خطوط قرمز مذاکرات وین گفت:خطوط قرمز در این مذاکرات به گونه‌ای ترسیم  شده است که منافع ملی جمهوری اسلامی  را در نظر می‌گیرد منافع ملی ایران در این دور از مذاکرات لغو کلیه تحریم هاست و نظر حاکمیت هم اصرار بر این خواسته بحق ملت ایران است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:خواسته مجلس و دولت، رفع کامل تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران است و  بعد از تجربه تلخ خروج آمریکا از برجام، بدعهدی آنها برای همه جهانیان روشن شد  و این رفتار  هم نقطه ضعفی برای آمریکا تلقی شد و در این دور  از مذاکرات هم  برای لغو تحریم ها باید راستی آزمایی انجام شود.

نماینده مردم قصر شیرین با اشاره به وجود لابی های متعدد برای کارشکنی در مذاکرات وین تصریح کرد: اگرچه ادبیات حاکم بر  مذاکرات  وین گفت وگوهای ساده است، اما دست‌های پنهان و لابی های  این مذاکرات را پیچیده تر کرده است، لابی های صهیونیستی و عربی  در این مذاکرات حضور جدی دارند و تاثیر گذار هستند ، اما تیم مذاکره کننده هم با هوشیاری کامل این موضوعات را رصد می کند.

حیدری با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران بیان داشت: دولت سیزدهم  این قانون  را به خوبی عملیاتی کرده است و همواره مفاد این قانون مد نظر دولت بوده است  و  در مذاکرات وین  هم با دست پر از این قانون استفاده کرده است .

نماینده قصر شیرین بیان داشت: جلوگیری از فرسایشی شدن مذاکرات، زمان ندادن به طرف مقابل و در نهایت تلاش برای لغو  کلیه تحریم ها از نکات مثبتی بوده است که تاکنون در این دور از مذاکرات ادامه داشته است. 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه که مقام معظم رهبری در مورد مذاکرات مطرح کردند چارچوبی منطقی، علمی وحاکمیتی  است و همواره  مورد توجه تیم مذاکره کننده بوده است.

اعضای تیم مذاکره کننده حافظ منافع ملی ایران هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اظهارات برخی رسانه ها در مورد مذاکرات وین گفت: آقای باقری در این دور از مذاکرات شخصا تصمیم گیر نیست و تصمیمات کمیته راهبردی، دولت و مجلس را پیش می برد. اعضای تیم مذاکره کننده حافظ منافع ملی ایران هستند  و در این چارچوب مذاکره می کنند و قطعا چنین اختیاری هم ندارد که  بخواهند تصمیم گیری در این زمینه انجام دهند.تصمیمات در چارچوب کمیته راهبردی با تاکید بر رعایت منافع ملی و خواست بحق حاکمیت، مردم و مجلس است.

حیدری با بیان اینکه  مذاکرات  وین به خوبی پیش رفته است گفت: یکی از طرف‌های برجامی ما روسیه است و نقش این کشور در مذاکرات محوری است، امروزه که مذاکرات احیای برجام درحال نتیجه‌گیری است؛ روسیه در یک بحران خاصی قرار گرفته است و درگیر مسائل پیش آمده در اوکراین است و به شدت با کشورهای اروپایی و عضو ناتو درگیر شده از طرفی آمریکایی‌ها  به دنبال تحریم‌های بیشتری علیه‌ این کشور است و این می تواند بر روند مذاکرات تاثیر بگذارد. 

عضو کمیسیون امنیت ملی اضافه کرد:جنبه های روانی جنگ  اوکراین و  عدم توفیقات در روزهای  اولیه  جنگ باعث شد  که روسیه خواهان ادامه پیداکردن مذاکرات برجامی باشد  چون در رقابت آشکار و پنهانی با آمریکا دارد و  به دنبال این  است که هر ظرفیت اثر گذاری استفاده کند.

وی افزود:انتظار ما از روسیه و چین به عنوان دو قدرت جهانی  این است که همواره از  مواضع بحق جمهوری اسلامی دفاع کنند و تحت تاثیر جنبه های روانی جنگ  اوکراین قرار نگیرند  که بخواهند این موضوع مذاکرات ادامه پیدا کند.

نظر شما