شناسهٔ خبر: 174569 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

اراده جدی مجلس برای اصلاح قوانین انتخاباتی

محمدصالح جوکار// رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی در راستای تحقق سیاست‌های بالادستی، اصلاح قوانین انتخاباتی را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش «نماینده»، محمد صالح جوکار در برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیو گفتگو افزود: اصلاح قوانین انتخاباتی و رفع نواقص و کاستی‌های قانون انتخابات، همواره یکی از چالش‌های نظام انتخاباتی برای کشور بوده است، به‌نحوی‌که به‌صورت مکرر از نهادهای مجری و ناظر انتخابات درخواست تغییر قانون انتخابات در ادوار مختلف مطرح شده است.
وی با اشاره به اراده دولت‌ها در ادوار گذشته برای اصلاح در قانون انتخابات اظهار کرد: این ضرورت‌ها باعث شد در سال ۱۳۹۵ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شود و بر ضرورت بر اصلاح قوانین انتخاباتی تاکید کنند، در همان نگاه نخست به این سیاست‌ها مشخص می‌شود آنچه مدنظر سیاست‌های کلی قرار گرفته است عمدتاً ناظر بر مسائلی است که نسبت به وضعیت قوانین موجود وجود داشته است.
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ادامه داد: تغییر قوانین باید در برگیرنده مسائل اساسی از جمله رعایت عدالت انتخاباتی در حوزه‌های انتخابیه، بررسی صلاحیت‌های فردی و فراهم شدن زمینه‌های حضور حداکثری مردم در انتخابات و شایسته‌گزینی باشد.
وی از برگزاری جلسات و نشست‌های تخصصی در مجامع و محافل مختلف در خصوص ضرورت اصلاح قوانین انتخاباتی و ایجاد سازوکارهای لازم جهت تحقق سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب خبر داد و گفت: متأسفانه جز در برخی از محورهای محدود، تغییرات و اصلاحات لازم صورت نگرفته است و کماکان شاهد هستیم قوانین موجود از آسیب‌ها و ایرادات متعددی رنج می‌برد که مجلس در صدد رفع آن است.

نظر شما