شناسهٔ خبر: 174513 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مجلس آمادگی لازم برای تغییرات آزمون سراسری کنکور را دارد

مهدی اسماعیلی رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس گفت: اعضای کمیسیون آموزش در حال جمع بندی طرحی برای ساماندهی وضعیت کنکور هستند که بعد از جلسات بودجه مورد بررسی قرار خواهد گرفت، در هر صورت مجلس آمادگی لازم برای تغییرات آزمون سراسری کنکور را دارد.

به گزارش «نماینده»، مهدی اسماعیلی  با اشاره به ساماندهی سهمیه‌های کنکور گفت: در حال حاضر برگزاری کنکور با روند فعلی  مورد رضایت دانش آموزان و والدین آنها نیست، در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم به تغییر رویه کنکور بسیار تاکید شده است.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی افزود: بومی گزینی، شیوه برگزاری آزمون کنکور، تقاضا برای رشته‌های خاص، سهمیه‌ها و.. از جمله مواردی هستند که دست به دست هم داده و منجر به نارضایتی متقاضیان شده است. حدود ۲۶ سهمیه فعال کنکور داریم که اکثر آنها با هم در تناقض هستند و باید بازنگری و بازآرایی در خصوص آنها صورت پذیرد.

اسماعیلی یادآور شد: در کمیسیون آموزش مجلس ،کمیته‌ای با عنوان رصد عملکرد آموزش عالی تشکیل شد که عهده‌دار رسیدگی به مسائل آموزش عالی کشور است، این کمیته در طی یکساله اخیر با دعوت از وزیر علوم، بارها این مهم را در دستور کار قرار داده، یکی از مواردی که باعث تاخیر رسیدگی به مسئله کنکور شده  شورای عالی انقلاب فرهنگی است که باید به عنوان یک نهاد قانونگذار موضوع را رسیدگی کند.

ارائه طرحی برای ساماندهی کنکور از طرف مجلس

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قوانینی در اجرای کنکور وجود دارد که نمایندگان پارلمان را محق ورود در سیاستگذاری‌های کنکور می‌کند، اعضای کمیسیون آموزش در حال جمع بندی طرحی برای ساماندهی وضعیت کنکور هستند که بعد از جلسات بودجه مورد بررسی قرار خواهد گرفت، در همه حالت مجلس آمادگی لازم برای تغییرات آزمون سراسری کنکور را دارد.

ورود مجلس به مسئله کنکور می‌تواند شروع مناسبی برای سروسامان دادن به وضعیت کنکور باشد، اظهار نظرها و مخالفت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی منجر به تاخیر در بهبود وضعیت کنکور شده است
اسماعیلی بیان کرد: ورود مجلس به مسئله کنکور می‌تواند شروع مناسبی برای سروسامان دادن به وضعیت کنکور باشد، اظهار نظرها و مخالفت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی منجر به تاخیر در بهبود وضعیت کنکور شده است؛ امیدواریم با اتخاذ تصمیمات همسو از طرف مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی شاهد نتایج مطلوبی از طرف پارلمان و این شورا برای ماراتن کنکور باشیم.

رئیس کمیته آموزش وپرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بازنگری کلی در نحوه برگزاری کنکور می‌تواند از طریق ساماندهی وضعیت سهمیه‌ها، ایجاد توازن و تعادل در توان علمی ورودی‌های آموزش عالی، حمایت از جوانان با وضعیت علمی مناسب با تعیین حد نصاب نمره علمی قابل قبول، ایجاد رقابت سالم بین داوطلبان و افزایش احساس رضایت آنها و… باشد./

نظر شما