شناسهٔ خبر: 174326 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ریاست جمهوری

مشروح/آیت الله رئیسی در سفر استانی به لرستان:

نباید از بانیان وضع موجود در اداره کشور استفاده شود/ دستور آغاز احداث سد معشوره/تاکید بر فراهم کردن شرایط ثبت جهانی فلک‌الافلاک

رئیسی رئس جمهور با تاکید بر توجه به کارآمدی در انتخاب مدیران کشور، گفت: نسبت به مدیران معتقدیم که هر کس که کارآمدی دارد از او استفاده شود کارآمدی، دلدادگی به انقلاب و نظام امر مهمی است اما از کسانی که بانیان وضع موجود هستند نباید استفاده شود.

به گزارش «نماینده» آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور صبح روز جمعه در یازدهمین سفر استانی خود وارد فرودگاه خرم آباد شد و در بدو ورود از سوی نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و مسئولین ارشد استانی مورد استقبال قرار گرفت؛ رئیس جمهور را در این سفر، رئیس دفتر رئیس جمهور، معاون اجرایی و وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، ورزش وجوانان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراهی می کنند.

تلاش می کنیم بیکاری در لرستان کاهش یابد/ علی رغم ظرفیت های خوب استان برخی واحدهای صنعتی تعطیل شده است

آیت الله رئیسی صبح جمعه در فرودگاه خرم آباد ضمن تبریک ولادت حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) و گرامیداشت شهدای استان لرستان گفت: توفیقی برای من است که در جمع مردم لرستان باشم و دوست داشتم در شهرهای مختلف این استان و اجتماعات مردمی حضور پیدا می کردم اما شرایط کرونایی مانع حضور در اجتماعات مردمی می شود.
رئیس جمهور با اشاره به دیدار با اقشار مختلف مردم، حضور در شورای اداری استان و سرکشی از برخی واحدهای نیمه تعطیل صنعتی این استان گفت: متاسفانه در این استان علی رغم ظرفیت های زیر ساختی خوبی که دارد واحدهای صنعتی نیمه تعطیل یا تعطیل شده است در حالی که نیاز به کار در این استان وجود دارد. این شرایط به شدت ما را رنج می دهد.
وی بیان داشت: ظرفیت های بسیاری در این استان وجود دارد اما در این استان پسران و دختران تحصیل کرده زیادی داریم که بیکاری آنها را رنج می دهد.
رئیسی در مورد محور برنامه های سفر خود به استان لرستان گفت: در این سفر موانع ومشکلات را بررسی کنیم و پیگیری می شود تا از بیکاری در استان بکاهیم و ظرفیت های استان بکارگیری شود.

بازدید آیت‌الله رئیسی از کارخانه یخچال‌سازی بوژان لرستان

آیت‌الله رئیسی بلافاصله پس از ورود به خرم آباد در کارخانه نیمه فعال یخچال سازی بوژان لرستان حضور یافت و در گفت‌وگو با مسئولین و کارگران این کارخانه در جریان ظرفیت‌ها و مشکلات این مجموعه تولیدی قرار گرفت.
رئیس جمهور در این بازدید با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی مدیران کارخانه یخچال سازی بوژان مبنی بر اینکه با یک پنجم ظرفیت فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: در حالی که این مجموعه از تمام ظرفیت‌های لازم برخوردار است لازم است مسئولین استان با جدیت پیگیری کنند تا ظرفیت این کارخانه به طور کامل فعال شود.
در این بازدید تعدادی از کارگران از نزدیک مشکلات و دغدغه‌های خود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند.

تاکید رئیس جمهور بر فراهم کردن شرایط ثبت جهانی فلک‌الافلاک

رئیس جمهور در جریان سفر به استان لرستان ضمن بازدید از بخش‌های مختلف قلعه فلک‌الافلاک از نزدیک در جریان ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری این مجموعه قرار گرفت.
رئیس جمهور بر ضرورت آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک به عنوان یکی از مشکلات این مجموعه تاریخی- فرهنگی تاکید کرد و گفت: قلعه فلک‌الافلاک از آثار تمدنی و مدنیت مردم این خطه است و باید به خوبی نگهداری و معرفی شود.
رئیسی خاطرنشان کرد: دولت برای ترمیم و نگهداری آثار تاریخی اعتبار مناسبی در نظر گرفته است و با توجه به اینکه میراث تاریخی و فرهنگی گنجینه‌های پرارزشی هستند، لذا باید برای نسلهای آینده به خوبی نگهداری شوند.
همچنین در این بازدید مدیرکل میراث فرهنگی و فرمانده سپاه استان توضیحاتی در مورد آزادسازی حریم قلعه فلک الافلک ارائه کردند و رئیس جمهور هم بر لزوم تسهیل در آزادسازی حریم این قلعه تاریخی برای ثبت جهانی تاکید کرد.

حضور آیت‌الله رئیسی در بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد

رئیس جمهور همچنین در جریان سفر به استان لرستان ضمن بازدید از بخشهای مختلف بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد، با تبریک ولادت حضرت زینب (سلام‌الله علیها) و روز پرستار به پرستاران و کادر درمان این بیمارستان، از فداکاری و تلاش آنان قدردانی کرد.
رئیس جمهور با تجلیل از صبر، ایثار و فداکاری پرستاران در روند درمان بیماران اظهار داشت: کادر بهداشت و درمان کشور به ویژه پرستاران در جریان مواجهه با بیماری کرونا خوش درخشیدند و جان خود را در طَبق اخلاص گذاشتند و این ایثار و فداکاری که از خود نشان دادند بسیار ارزشمند است.
وی همچنین بر اهتمام دولت نسبت به حل و فصل دغدغه‌ها و مشکلات کادر بهداشت و درمان تاکید کرد.
در این بازدید پرستاران بیمارستان شهید رحیمی نیز در گفت‌وگوی چهره به چهره برخی از مشکلات شغلی و دغدغه‌های خود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند.

رئیس جمهور در این بازدید همچنین از تعدادی از بیماران بستری در این بیمارستان عیادت و برای آنان آرزوی سلامت کرد.

وزارت بهداشت مشکلات پرستاران را تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری کند

سید ابراهیم رئیسی در دیدار صمیمی با جمعی از پرستاران لرستان که دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نیز به صورت ویدئوکنفرانس در آن شرکت داشتند با تبریک ولادت حضرت زینب کبری(سلام‌الله علیها) و روز پرستار گفت: شخصیت بانوی گرامی اسلام حضرت زینب کبری(سلام‌الله علیها) الگوی بی بدیلی برای همه مردان و زنان جامعه است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بصیرت، روشن‌بینی، نقش‌آفرینی در عاشورا و رساندن پیام عاشورای حسینی از ابعاد برجسته شخصیت این بانوی گرامی اسلام است و ایشان بهترین الگو در اخلاص، عمل صالح، مهربانی به دیگران و دگرخواهی در پرتو خداخواهی هستند و امروز پرستاران عزیز ایران به خوبی درس ایثار و فداکاری و دگرخواهی را از حضرت زینب کبری(سلام‌الله علیها) آموخته‌اند.

وی با قدردانی از تلاش و فداکاری شبانه‌روزی کادر درمان و به ویژه پرستاران در مقابله با بیماری کرونا گفت: شاید اگر کرونا وجود نداشت نقش پرستاران اینقدر برجسته نمی‌شد و حقیقتاً کرونا آزمونی برای همه دستگاه‌های متولی مقابله با کرونا بود و در این آزمون جامعه پرستاری کشور خیلی خوب درخشید و موفق و سربلند شد.

رئیس جمهور افزود: این در حالی است که بسیاری از کشورهای مدعی توسعه یافتگی، دارو و تجهیزات پزشکی را در فرودگاه از یکدیگر سرقت می‌کردند.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: همه دستگاههایی که می‌توانند در درمان بیماری کرونا تلاش کنند، از مسئولیت دارند و در این عرصه جامعه پرستاری کشور در خط مقدم خدمت‌رسانی قرار دارد.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات پرستاران تصریح کرد: مشکلات مربوط به پرستاران حتما باید حل و فصل شود و در این زمینه وزارت بهداشت و درمان وظیفه دارد این موضوع را تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری کند.

رئیسی با اشاره به صبر و تحمل بالای پرستاران اظهار داشت: کسی که به عنوان بیمار به بیمارستان مراجعه می‌کند نباید مشکل دیگری بر وی اضافه شود و امیدوارم جامعه پرستاری همواره با مهربانی و با آستانه تحمل بالا با بیماران برخورد کنند.

وی تاکید کرد: اگر فردی برای انجام امور خود به کارکنان دولت و نظام اداری کشور مراجعه کرد حتما باید با روی خوش، پاسخ به موقع و کامل به وی داده شود و همه باید بدانیم که قبل از اینکه به مردم پاسخگو باشیم در محضر خداوند متعال پاسخگو هستیم و همه رفتار و کردار ما در محضر الهی ثبت می‌شود.

در این مراسم شماری از پرستاران در سخنانی مشکلات، پیشنهادها و دغدغه‌های خود را مطرح کردند.

نیازمند راه‌اندازی صنایع تبدیلی هستیم تا از خام‌فروشی جلوگیری شود/ صادرات گیاهان دارویی می‌تواند ارزآوری زیادی برای کشور داشته باشد

آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به استان لرستان در نشست تخصصی با کشاورزان و دامداران با اشاره به ظرفیت‌های گسترده استان در حوزه‌های کشاورزی، دامداری، گیاهان دارویی، زنبورداری، آبزی پروری و مرغداری اظهار داشت: استان لرستان از ظرفیت‌های فراوانی برای رشد و توسعه مانند نعمت خاک حاصل خیز برخوردار است.
رئیس جمهور با اشاره به اهمیت احداث سد معشوره در رشد و توسعه کشاورزی استان بیان داشت: از جمله کارهایی که حتما باید در سطح استان به اتمام برسد احداث این سد است؛ البته بسیار زودتر از اینها باید این اقدام انجام می‌شد و امروز وظیفه داریم عقب‌ماندگی موجود در این زمینه را با سرعت جبران کنیم.

رئیسی با تاکید بر حمایت از نوآوری‌ و کسب و کارهای نوین در حوزه کشاورزی به فعالیت موفق یکی از جوانان استان درحوزه گیاهان دارویی که توانسته بود برای بیش از ۲ هزار نفر اشتغالزایی کند، اشاره کرد و گفت: فعالیت در بخش‌هایی مانند گیاهان دارویی و صادرات این محصول می‌تواند ارزآوری زیادی برای کشور داشته باشد، لذا باید از فعالیت کارآفرینان و کشاورزان در این حوزه حمایت شود ضمن اینکه این حوزه از ظرفیت اشتغالزایی فراوانی نیز برخوردار است.

رئیس جمهورضمن تاکید بر اینکه موانع رشد و توسعه کشاورزی استان لرستان باید برطرف شود، ایجاد صنایع تبدیلی را مهم ارزیابی کرد و در این باره گفت: امروز در مناطق مختلف کشور از جمله لرستان نیازمند راه‌اندازی صنایع تبدیلی هستیم تا از خام‌فروشی جلوگیری کرده و ارزش افزوده زیادی برای کشاورزان تامین شود و در این زمینه مسئولین مربوطه موظف هستند حمایت‌ها و پشتیبانی لازم را به عمل آورند.

وی مدیریت جدی آب را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: با مدیریت درست آب می‌توان کمبودها را جبران و آب را برای مصارف شرب، صنعتی و کشاورزی تامین کرد.

رئیس جمهور با اشاره به صحبت یکی از کشاورزان در زمینه مکانیزه کردن مزارع، گفت: دولت قصد دارد از این کار به نوعی حمایت کند که مکانیزه کردن مزارع توسط خودِ کشاورزان، دامداران و کارآفرینان انجام شود.

رئیسی همچنین با اشاره به موضوع اعطای تسهیلات به کشاورزان اظهار داشت: معتقدم بهترین محل برای مصرف امکانات و ظرفیت‌های مالی کشور اختصاص تسهیلات به بخش کشاورزی و دامداری کشور است.
رئیس جمهور همچنین بر تلاش دولت برای راه‌اندازی صنایع تعطیل شده و نیمه تعطیل استان به منظور برطرف کردن بخشی از بیکاری جوانان تاکید کرد.

در این مراسم مشکلات حوزه دامداری، گیاهان دارویی، زنبورداری، آبزی پروری و مرغداری توسط کشاورزان و فعالین این حوزه مطرح شد.

توسعه یافتگی در کشور باید تحت الشعاع عدالت باشد/ نباید از بانیان وضع موجود در اداره کشور استفاده شود

سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به استان لرستان در نشست با نخبگان، علما، خانواده شهدا و اقشار مختلف مردم با اشاره به میلاد حضرت زینب (سلام الله علیها) گفت: برای من بسیار دلنشین بود که در اجتماعات مردم لرستان حضور پیدا کنم اما شرایط کرونایی اینگونه ایجاب کرد که در یک مجلس محدودی خدمت عزیزان باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به ویژگی های مردم لرستان گفت: مردم متدین، مخلص، ولایتمدار، مقاوم استان لرستان درهشت سال دفاع مقدس پشتوانه عظیمی برای جبهه و جنگ بودند.

وی افزود: گواه بر صداقت مردم لرستان ۶هزار و ۳۰۰ شهید، جانبازان، آزادگان و ایثارگرانی است که این استان همواره به عنوان سند افتخار در خود جای داده است. این اصطلاح همگان است که وقتی کسی می‌گوید می‌خواهم لری حرف بزنم یعنی با صداقت، می‌خواهم آنچه در دل دارم بیان کنم.

رئیس جمهور در مورد افتخارات این استان بیان داشت: بزرگانی چون مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، آقای کمالوند، مرحوم آیت‌الله حاج سید حسن طاهری خرم‌آبادی و اندیشمندان این خطه مثل مرحوم دکتر سید جعفر شهیدی، دکتر عبدالحسین زرین کوب وخانواده شهدا از مفاخر این استان هستند.

رئیسی با اشاره به ظرفیت های فراوان استان لرستان مانند خاک حاصلخیز، معادن ارزشمند، کشاورزی و فضای کشت بسیار خوب و نیروی انسانی توانمند، گفت: زمینه‌های بسیاری برای کار و تلاش در استان لرستان وجود دارد که باید از این موهبت‌های الهی بهره‌برداری کنیم. باید یک بازنگاهی در نوع بهره‌برداری از امکانات استان شود و در این زمینه هم فرهیختگان و هم اهل نظر استان کمک کنند تا این بازنگاه باعث یک تحول شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تحول در استفاده بهینه از ظرفیت های استان باید شناختی، فرآیندی و نهادی باشند، اظهار داشت: امکان رشد وضعیت فعلی استان به دلیل وجود یرساخت‌ها وجود دارد.

وی وجود آسیب های اجتماعی را در استان لرستان رنج آور دانست و گفت: با تحول، امکان از بین رفتن آسیب های اجتماعی وجود دارد. همه دلسوزان، مردم و نهادها با کمک به دولت هدف مشترک تحول را دنبال کنند.این تحول نیازمند اراده جدی است.

رئیس جمهور مدیریت آب را مهم برشمرد و گفت: با مدیریت صحیح آب؛ منابع آبی شرب، صنعتی و کشاورزی تامین خواهد شد. با توجه به اقدامات کارشناسی که انجام شده است احداث سد معشوره را آغاز کنید زیرا نباید آب هدر رود و به سیل تبدیل شود.

آیت الله رئیسی در مورد اهمیت توجه به صنعت سنگ در لرستان گفت: در زمینه این صنعت باید یک پژوهشکده خاص داشته باشیم تا از خام فروشی جلوگیری شود.

رئیس جمهور افزود: نمی شود از یک طرف بیکاری داشته باشیم از طرف دیگر صنایع تعطیل یا نیمه‌تعطیل باشد. اولویت ما در استان لرستان راه اندازی صنایع نیمه تعطیل و تعطیل است. این استان زمینه خوبی هم در گردشگری دارد و در این صنعت باید سرمایه گذاری شود.

وی با اشاره به توسعه کشاورزی و کشت گلخانه‌ای، گفت: کشت گلخانه ای موجب کاهش مصرف آب را در کشاورزی می شود.

رئیسی خاطر نشان کرد: مشکل نبود صنایع تبدیلی تنها برای استان لرستان نیست و در اکثر استان‌های کشور باید صنایع تبدیلی ایجاد شود. در این زمینه اقدامات خوبی در دولت شده است.

رئیس جمهور وضعیت اشتغال در استان لرستان را رنج آور دانست و گفت: وضعیت بیکاری در برخی از استان‌ها از جمله استان لرستان که چنین امکاناتی دارد به هیچ‌وجه برای ما قابل قبول نیست و باید این وضعیت را متحول کنیم.

آیت الله رئیسی با تاکید بر توجه به کارآمدی در انتخاب مدیران کشور، گفت: نسبت به مدیران معتقدیم که هر کس که کارآمدی دارد از او استفاده شود کارآمدی، دلدادگی به انقلاب و نظام امر مهمی است اما از کسانی که بانیان وضع موجود هستند نباید استفاده شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه عشایر به گردن همه ما حق دارند، بیان داشت: امام خمینی (ره) فرمودند که عشایر ذخایر انقلاب هستند.

رئیسی تصریح کرد: یک عقب ماندگی در استان وجود دارد سدسازی و توسعه ریلی باید قبلا انجام می شد. سال ها پیش باید مشکل راه آهن خرم آباد حل می شد. دولت به دنبال جبران عقب‌ماندگی‌ها در کشور است. ما طرح‌ها و حرف های جدیدی داریم اما از آنها سخن به میان نمی‌آوریم چون پیش از حرف‌های جدید باید کارهای گذشته را به جایی برسانیم بعد بیاییم حرف‌های جدید برای مردم بزنیم.
رئیس جمهور توسعه یافتگی در کشور را زیر سایه عدالت دانست و بیان داشت: ما نیازمند توسعه‌یافتگی در کشور هستیم اما این توسعه یافتگی باید در پرتو و تحت‌الشعاع اجرای عدالت باشد والا در عالم خیلی از نقاط توسعه یافته است اما از عدالت در آنها خبری نیست.

رئیسی تاکید کرد: مساله عدالت برای ما مهم است. محور اقدامات دولت بر عدالت استوار است. هاضمه نظام اسلامی هیچ گونه فقر، فساد و تبعیض را نمی‌پذیرد و با آن سازگاری ندارد. نظام عالم بر عدالت استوار است. یک عده می‌خواهند با طغیان، زیاده‌خواهی‌، سلطه طلبی‌ و تفرعن به عالم و مردم ظلم کنند.

رئیس جمهور در خاتمه اظهار داشت: امیدواریم که آنچه مردم از دولت انتظار دارند عملی شود و دولت هم به نحوی عمل کند که رضایت خداوند متعال و افزایش اعتماد عمومی حاصل شود.

بازدید رئیس جمهور از نمایشگاه نهادهای نظارتی درباره مسائل استان لرستان

سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در جریان سفر به استان لرستان در بازدید یک ساعته از این نمایشگاه، بطور کامل در جریان مسائل، موانع و ظرفیت‌های پیشرفت و آبادانی استان در حوزه های مختلف اقتصادی، کشاورزی زیر بنایی و مسائل اجتماعی و فرهنگی قرار گرفت.
با توجه به فشردگی برنامه های سفر عملا امکان بازدید رئیس جمهور از همه طرح ها و توانمندی‌های زیربنایی که بعضا مغفول مانده، وجود ندارد و بررسی و اطلاع حضوری از تمام مسائل استان میسر نبوده لذا با برپایی این نمایشگاه تلاش شده در کنار طرح مسائل و موضوعات استان و آسیب‌شناسی آنها، راهکارهای برون رفت از مشکلات موجود نیز ارائه شود تا اشراف و اطلاع کاملی نسبت به مسائل استان فراهم شود.
در این نمایشگاه عوامل و ریشه مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی استان لرستان به نمایش گذاشته شد.
همچنین در بخش دیگری از نمایشگاه مذکور، آخرین وضعیت طرح‌های نیمه تمام و ظرفیت‌های معطل مانده استان از جمله سدهای معشوره و بختیاری، راه آهن خرم آباد و کارخانه پارسی لون همراه با راهکارها و اعتبارات مورد نیاز برای فعال کردن این پروژه‌ها ارائه گردید.

انتهای پیام/

نظر شما