شناسهٔ خبر: 174213 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

تلاش کمیسیون کشاورزی برای حذف بروکراسی در بخش کشاورزی

محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: از ابتدای مجلس یازدهم کمیسیون کشاورزی تلاش کرده تا بروکراسی سنگین در بخش کشاورزی را برطرف کند.

به گزارش «نماینده» در جریان نظارت میدانی کمیسیون کشاورزی از استان چهارمحال و بختیاری صبح امروز (جمعه، ۱۴ آبان ماه) اعضای این کمیسیون در نشست با فعالین حوزه کشاورزی و دامداری شرکت کردند.

در این نشست معاونین و مسئولین وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو نیز حضور داشتند.

براساس این گزارش محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی در این نشست گفت: به عنوان خادم مردم درمجلس دست یکایک فعالین حوزه تولید بخش کشاورزی را می بوسم، امروز کشور درگیر جنگ اقتصادی است و تلاش خود را در راستای تحقق مطالبات شما می کنیم.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از ابتدای مجلس یازدهم تلاش کردیم تا بروکراسی سنگین در بخش تولید کشاورزی را برطرف کنیم، ادامه داد: تلاش کردیم تا با احصاء مشکلات آن ها را در برنامه ای زمانبندی شده برطرف کنیم، در طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی رفع تمامی مشکلات مدنظر قرار گرفته شده تا مسیر امنیت غذایی که امنیت ملی به آن گره خورده است را هموار کنیم، ایرادات شورای نگهبان از این طرح را برطرف کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه در گذشته شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی وجود نداشت و در شورای اقتصادی با کمترین اطلاعات از وضعیت حوزه کشاورزی در خصوص قیمت تولیدات آن تصمیم گیری می کردند، عنوان کرد: در حال حاضر با حضور ۶ نفر از نخبگان و نمایندگان تشکل های بخش کشاورزی و ۲ نماینده ناظر مجلس در شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی کفه ترازو به نفع تولیدکنندگان سنگین تر است و با این اقدام تصمیمات از حالت دستوری خارج شده زیرا تصمیمات دستوری مشکل زا بوده اند.

عسکری با بیان اینکه در چتد سال گذشته هیچ گاه اعتبارات بخش کشاورزی به این میزان افزایش داده نشده بود که این امر با تلاش مجلس انقلابی محقق شد، تصریح کرد: با اجرا و تقویت خرید تضمینی تلاش کرده ایم تا تولیدکنندگان بتوانند بدون دغدغه فعالیت کنند، در زمینه صادرات محصولات کشاورزی نشست ها و تصمیم گیری هایی داشته ایم، باید مسیر صادرات محصولات کشاورزی را تسهیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بالغ بر ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت کشورهای همسایه خواستار محصولات کشاورزی ایرانی هستند و باید از این ظرفیت استفاده شود، ادامه داد: در بودجه سال جاری بیمه محصولات کشاورزی مورد توجه قرار گرفته و ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص پیدا کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه استان چهارمحال و بختیاری ظرفیت های ارزشمند بسیار زیادی دارد و باید تلاش کنیم که تمامی آن ها از حالت بالفعل به بالقوه تبدیل شوند، عنوان کرد: در آستانه تدوین بودجه ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه هستیم تلاش می کنیم در نشست جمع بندی نظارت میدانی مصوباتی داشته باشیم و آن ها را برای عملیاتی شدن به دستگاه های اجرایی ابلاغ کنیم.

وی با اشاره به اینکه از روز گذشته در مناطق مختلف استان چهارمحال و بختیاری بازدیدهایی داشته ایم و با مسائل و مشکلات حوزه آب استان از نزدیک روبه رو شده ایم، گفت: در حوزه آب باید مدیریت، توزیع عادلانه و صرفه جویی مدنظر قرار بگیرد و دغدغه مردم از بین رود. سازمان جنگل ها و مراتع باید برای طرح های آبخیزداری نقشه راهی را تدوین کند و آن را به کمیسیون ارائه نماید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه خام فروشی یکی از معضلات بخش کشاورزی است و با توجه به ظرفیت های موجود تلاش می کنیم قوانین کهنه را به روز کنیم، عنوان کرد: در حوزه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی چالش هایی وجود دارد که دغدغه ما رفع آن ها است، استان چهارمحال و بختیاری در بخش شیلات ظرفیت های بسیار زیادی دارد که باید به نحو احسن از آن ها استفاده شود.

عسکری با تاکید بر اینکه باید حذف بروکراسی اداری حوزه کشت گلخانه ای در دستورکار قرار بگیرد، گفت: رئیس اداره گاز استان باید مشکلات را بررسی و آن ها را رفع نماید، مجددا به صورت میدانی از استان چهارمحال و بختیاری بازدید می کنیم تا روند اقدامات را بررسی نماییم.

وی با بیان اینکه در حوزه تامین نهاده های دامی سال گذشته با خشکسالی و سوءمدیریت مواجه شدیم، تصریح کرد: متاسفانه باندهای مافیایی واردات نهاده های دامی را در دست دارند، طی مدت زمان حضور در کمیسیون کشاورزی در راستای تامین نهاده های دامی بازدیدهایی را از بندر امام خمینی و سایر بنادر کشور داشته ام، متاسفانه در برخی موارد با استفاده از یک پلاک ۱۰ کامیون از بندر خارج می شد و نهاده خارج شده پس از تداخل با خاک اره به بازار عرضه می شد.

عسکری با تاکید بر اینکه با پای کار آوردن تمامی ظرفیت ها تعداد کامیون های حمل نهاده از بندر امام از ۸۰۰ کامیون به ۳ هزار کامیون افزایش پیدا کرد، گفت: متاسفانه به ظرفیت های داخلی تولید نهاده های دامی توجه نشده است، ۱۰ سال پیش باید با دستور مقام معظم رهبری پروژه های ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام و پروژه ۴۲ هزار هکتاری سیستان و بلوچستان عملیاتی می شد اما تاکنون این پروژه ها بطور کامل به بهره برداری نرسیده اند.

وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون اراده ای برای سند دار کردن اراضی کشاورزی وجود نداشته است، خاطرنشان کرد: در طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی سنددار کردن اراضی کشاورزی مورد توجه قرار گرفته تا کشاورزان برای دریافت وام به ضامن نیاز نداشته باشند و از سند اراضی خود استفاده کنند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه باید دام مازاد دامداران توسط پشتیبانی امور دام خریداری شود، گفت: وزارت جهاد کشاورزی یک منطقه را برای صادرات دام زنده آزاد کرده بود که طی نامه ای خواستار فراهم سازی صادرات دام زنده از ۴ مبادی قانونی شدیم.

نظر شما