شناسهٔ خبر: 174164 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

حاشیه ها و اخبار مجلس/11 آبان ماه؛

چرا برق مکرر قطع می شد؟/یقه سفیدهایی که ده ها میلیارد به جیب زده اند باید به سزای عمل خود برسند/ تفحص از سازمان بورس و جعبه سیاه ارزی دولت دوازدهم کلید خورد

مجلس شورای اسلامی "چرا برق مکرر قطع می شد؟"، "یقه سفیدهایی که ده ها میلیارد به جیب زده اند باید به سزای عمل خود برسند" و "تفحص از سازمان بورس و جعبه سیاه ارزی دولت دوازدهم کلید خورد" از مهمترین موضوعات امروز صحن علنی مجلس بود.

به گزارش خبرنگار «نماینده»، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز سه شنبه 11 آبان ماه به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، با حضور 225 از نمایندگان آغاز شد.

سیدناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی امروز در رابطه با اهمیت تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: وضعیت فعلی بورس در کشور بسیار اسفبار است و میلیون‌ها نفر سهامدار اصلی و خانواده‌های آنها امروز منتظر تصمیم نمایندگان مجلس هستند تا آنهایی که برای جیب خود سرمایه مادی مردم و از آن مهمتر اعتمادشان به دولت را سلب کرده‌اند، مجازات شوند.

وی با اشاره به یقه سفیدهایی که طی یک سال گذشته ده‌ها میلیارد تومان از بورس به جیب زده‌اند باید به سزای عمل خود برسند، خاطر نشان کرد: افزایش نرخ بهره بین بانکی و فروش اوراق توسط دولت، فروش سهام توسط دولت به منظور جبران کسری بودجه و شایعه قیمت‌گذاری دستوری در صنعت فولاد، تأییدها و تکذیب‌های پی در پی برای عرضه صندوق‌های ATF دولتی، فروش‌های هیجانی حقوقی‌های بازار در نمادهای مختلف و ... از جمله مسائلی است که موجب شد سقوط شاخص بورس رخ دهد. رشد حبابی شاخص، علت تشویق روحانی به حضور مردم در بورس بدون هیچ‌گونه آموزش، گرانفروشی سهام، فروش سهام کاغذی از دیگر مسائل مرتبط با موضوع مذکور است

نمایندگان در نشست علنی امروز با گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار با 174 رای موافق، 8 رای مخالف، 8 رای ممتنع از مجمع 216 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن قرائت گزارش مربوطه گفت: عدم رعایت تشریفات قانونی در نحوه دعوت و تشکیل جلسات رسمی شورایعالی بورس و اوراق بهادار منجر به ممانعت از اعمال نظارت مجلس شورای اسلامی بر اجرای قانون شد.

نمایندگان همچنین با درخواست جبار کوچکی نژاد نماینده رشت برای تحقیق و تفحص از «نحوه عملکرد دولت در اجرای قانون تامین کالای اساسی مردم و تخصیص ارز 4200 و ارز نیمایی و قوانین حقوق و دستمزد» با 174 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از 223 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

محمدمهدی مفتح با اشاره به درخواست جبار کوچکی نژادارم ساداتی نماینده مردم رشت درباره  تحقیق و تفحصی بر اساس گزارشات دولت در اجرای قانون تامین کالای اساسی مردم و تخصیص ارز 4200 و ارز نیمایی و قوانین حقوق و دستمزد که تخلفاتی دارد بر اساس ماده 212 ایین نامه داخلی تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد دولت در اجرای قانون اقدام کردیم.

وی در ادامه با اشاره به متن تحقیق و تفحص، عنوان کرد: سوال اصلی این بود که دولت در اجرای قانون تامین کالای اساسی مردم و تخصیص ارز 4200 و ارز نیمایی و قوانین حقوق و دستمزد تخلفاتی دارد که بر اساس ماده 212 آیین نامه داخلی تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد دولت در اجرای قانون را داریم و سوال فرعی نیز این بود که چرا دولت قانون را اجرا نمی کند؟

جبار کوچکی نژاد در تشریح علت تقاضای این تحقیق و تفحص، گفت: ارز 4200 تومانی بر مبنای قانون گذاشته نشد بلکه جهانگیری یکبار تصمیم گرفت وقتی ارز جهش پیدا کرد، ارز 4200 تومانی را بر مبنای واردات قرار دهد و آن زمان هرچه نمایندگان سوال کردند پاسخ قانع کننده ای دریافت نشد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در وهله اول ارز 4200 تومانی به همه کالاها، حتی کالاهای غیر ضروری تخصیص داده شد که ما گزارش های آن را از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی دریافت کردیم، عنوان کرد: این اقدام باعث شد بخشی از منابع هدر رود که بعد از آن گفتند این ارز صرفا به 18 کالا اختصاص یابد که در سفره مردم تاثیر بگذارد اما بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس باز هم کالاهای ضروری با همان ارز اصلی تامین می شد که در این رابطه دلالانی نیز دستگیر شدند که از منابع ارز 4200 تومانی سوءاستفاده می کردند در حالی که این ارز برای دهک های پایین بود.

وی افزود: مردم همچنان کالاهای ضروری را به سختی تامین می کنند و به خاطر عدم تغذیه مناسب دچار مشکل هستند و برای تامین برنج، گوشت و مرغ و برخی کالاهای دیگر با مشکل مواجه اند؛ حتی ارز 4200 تومانی به دلیل واردات برخی از کالاهای غیر ضروری به تولید داخلی نیز آسیب زد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در جریان قرائت گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره خاموشی های مکرر تابستان، درباره راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت برای جلوگیری از تکرار مجدد این اتفاق، گفت: صنایع بزرگ مولد برق باید ملزم به تولید برق در ایام پیک مصرف شده و همچنین قیمت گذاری برق و استخراج رمز ارزها ساماندهی شود.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در نشست علنی امروز گزارش کمیسیون اصل نود درخصوص علت قطع برق و خاموشی های مکرر در تابستان اخیر را قرائت کرد که در آن به میزان برق مصرف شده و علل خاموشی ها اشاره و در پایان راهکارهایی برای حل این مشکل در کوتاه مدت و بلندمدت ارائه شده است.

خاموشی های مکرر ماه های اخیر و نگرانی های بوجودآمده از قبیل تبعات سنگین این خاموشی ها بر مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و همچنین شکوائیه های واصله به این کمیسیون از سوی مردم درباره سوء مدیریت در سیاست گذاری ها و اجرای قوانین و مقررات در وزارت نیرو، موجب ورود کمیسیون برای رسیدگی به این موضوع گردید.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی عملکرد و قصور حسن روحانی در مدیریت کرونا را برای بررسی بیشتر به قوه قضائیه ارسال کردند.

سیدمحمد پاک مهر در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره عملکرد رئیس وقت ستاد ملی مقابله با کرونا (رئیس جمهور سابق) در اجرای ماده 234 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را قرائت کرد.

پس از استماع گزارش کمیسیون بهداشت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 167 رأی موافق، 28 رأی مخالف و 15 رأی ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر در جلسه با ارسال قصور رئیس جمهور سابق در زمینه مدیریت کرونا به قوه قضائیه موافقت کردند.

همچنین ۲۳۰ نفر از نمایندگان مردم در خانه ملت طی بیانیه ای از واکنش سریع و اطلاع رسانی به موقع رسانه ملی در ماجرای حمله سایبری به سامانه توزیع بنزین تقدیر و تشکر کردند.

انتهای پیام/

نظر شما