شناسهٔ خبر: 174091 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

پرونده ویژه "جهاد تبیین"_1/مقدم در گفت وگوی مشروح با نماینده:

6 نکته اساسی در "جهاد تبیین" چیست؟/باید به لوازم پاسخگویی مجهز شد/ضرورت اقناع و توجه به افکار عمومی/"جهاد" یعنی کاری متفاوت از کارهای عادی

بیژن مقدم کارشناس مسائل رسانه با تاکید بر اینکه وقتی درباره جهاد تبیین و اساساً درباره جهاد حرف میزنیم در واقع یک کار متفاوت از کارهای عادی منظور است، گفت: یعنی کاری که توجه و وقت زیاد برای آن گذاشته شود وگرنه کار عادی که کار جهادی نیست.

بیژن مقدم کارشناس مسائل رسانه  و مدیرمسئول سایت الف در گفت وگو با خبرنگار «نماینده» در خصوص الزامات "جهاد تبیین" که توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد، اظهارداشت:
 به عنوان اولین الزامات چندگانه در این زمینه، هوشیاری در مقابل پیام هایی است که دشمن طراحی میکند؛ یعنی شناسایی و عقبه این پیام ها؛ چراکه بسیاری از پیام ها ممکن است صادر شود ولی کسی نداند که هدف آن چیست و یا چه کسی آنها را منتشر کرده است.

*"ابزار و محتوا" لازمه پاسخگویی
مدیر مسوول پیشین روزنامه جام جم، برهمین اساس نکته بعدی را مجهز شدن به لوازم پاسخگویی دانست و اظهارداشت: یعنی وقتی شبهه ای را ببینید ممکن است نتوانید به آن پاسخ بدهید زیرا این امر لوازمی را لازم دارد که بخشی از این لوازم، آشنایی با ابزار ها است، برای مثال الان در بیشتر رسانه های جدید، فضای مجازی و سایت های اینترنتی با آن برخورد داریم.
وی در ادامه، بخش دیگر را مربوط به محتوا دانست و گفت: در حقیقت باید بدانید چگونه به آن محتوا پاسخ دهید چراکه پاسخگویی خود یک منطق دارد و به همین دلیل است که همه افراد توانایی انجام مناظره را ندارند؛ مناظره تکنیک ها و لوازمی دارد و یک ذهن خلاق و زنده ای را میخواهد که بتواند در شرایطی که یکدفعه و در لحظه و به صورت زنده، کسی شبهه ای را مطرح می کند به آن پاسخ بدهد.

*باید افکار عمومی را اقناع کنید
مقدم ادامه داد: نکته بعدی این است  که نباید مخاطب را فقط ارسال‌کننده پیام قرار داد چراکه این پیام به افراد مختلف منتقل شده و در حقیقت افکار عمومی با  آن پیام مواجه شده اند از این رو باید در مقام پاسخگویی، به افکار عمومی توجه داشت؛ یعنی بیشتر از اینکه بخواهید جواب یک دشمنی را بدهید باید افکار عمومی را اقناع کنید و ببینید افکار عمومی چه برداشتی از آن کرده اند.
این کارشناس مسائل رسانه درخصوص نوع بیان و ادبیات نیز گفت که توصیه شده در این موارد حتماً از چارچوب مسائل شرعی، اخلاقی و ارزش های دینی عدول نشود.
وی اضافه کرد: برخی در مقام پاسخگویی تصور می کنند، انجام وظیفه کرده و یا تکلیفی را به جا می آورند اما متاسفانه از ادبیات کاملاً منفی و زشتی استفاده می شود در حالی که این کارها توصیه نشده است و اگر قرار است پاسخی داده شود یا تضمینی باشد، هم ادبیات هم منطق و هم آن آرایه های مربوط به کلام و متن، باید رعایت شود.

*جهاد یک کار متفاوت از کارهای عادی است
مدیر مسوول سایت الف با تاکید بر اینکه وقتی درباره جهاد تبیین حرف میزنیم و اساساً وقتی درباره جهاد حرف میزنیم در واقع یک کار متفاوت از کارهای عادی منظور است، تصریح کرد: یعنی کاری که وقت و توجه زیادی را فرد برای آن قرار دهد وگرنه کار عادی که کار جهادی نیست کار عادی، کار عادی است.
وی اضافه کرد: این یک کار متفاوت از کار عادی است و این اقدام متفاوت را باید پیدا کرد حال چه در رصد یا در سرعت در پاسخگویی و چه در ادبیات خیلی بهتر و موثرتر و یا در به کارگیری اعتقادات و افکار های خوب؛ این مفهوم جهاد است وگرنه کار عادی که کار عادی است، حالا یا کسی کار شخصی عادی می کند یا کار اداری عادی می کند از این رو باید این موضوع را مد نظر داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما