شناسهٔ خبر: 173899 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

حاشیه ها و اخبار مجلس/25 مهرماه؛

پاشنه آشیل دولت رئیسی چیست؟/سیاست ماکیاولیستی اتاق عملیات علیه مجلس/"اولویت معلمان برای نمایندگان"/پیشنهاد تشکیل نهادی ذیل ستاد مقابله با کرونا و ریاست جمهوری

صحن مجلس "پاشنه آشیل دولت رئیسی چیست؟"/"سیاست ماکیاولیستی اتاق عملیات علیه مجلس"/"اولویت معلمان برای نمایندگان" و"پیشنهاد تشکیل یک نهاد جدید در ریاست جمهوری"از مهمترین موضوعات نشست امروز مجلس بودند.

به گزارش خبرنگار «نماینده» نمایندگان در جلسه علنی امروز یکشنبه 25 مهرماه مجلس شورای اسلامی با تقاضای بررسی اولویت دار لایحه رتبه‌بندی معلمان با 168 رأی موافق، 64 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 245 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

احمد امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه نگاه مجلس انقلابی به فرهنگیان و معلمان از نگاه هزینه‌ای به نگاه سرمایه‌ای تغییر کرده است، اظهار داشت: از آنجایی که در بند (و) تبصره (2) قانون بودجه 1400 کل کشور پیش‌بینی‌های لازم برای اجرای این لایحه شده است، لازم است هر چه سریعتر این موضوع تعیین تکلیف شود.
وی ادامه داد: امیدواریم با تعیین تکلیف این لایحه شاهد اجرای آن در 6 ماه دوم سال جاری و تحقق و اجرای کامل آن از ابتدای سال آینده باشیم تا مشکلی بابت تأخیر در اجرای آن پیش نیاید و در حال حاضر نیز بحث ما، بحث ماهیت و کلیات لایحه نیست بلکه فوریت در رسیدگی آن است و به موقع نیز به ماهیت آن ورود خواهیم کرد و پیشنهادات خوبی از سوی نمایندگان و کمیسیون نیز ارائه شده است که امیدواریم در جریان رسیدگی به این لایحه در آن اعمال شود.

امیرآبادی فراهانی تأکید کرد: نگاه مجلس انقلابی به معلمان تغییر کرده و این مقدمه‌ای است برای تغییر نگاه دولت مردمی آیت‌الله رئیسی و امروز نگاه هزینه‌ای به فرهنگیان و معلمان به یک نگاه سرمایه‌ای تبدیل شده است.

 محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پس از رأی‌گیری در خصوص تغییر اولویت این لایحه اظهارداشت: ان‌شاء الله این لایحه این هفته در دستور قرار گیرد.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه بحث محرمانه بودن اموال مسولان در مجلس نبوده و متأسفانه سیاستی که این آقایان در اتاق عملیات در پیش گرفته‌اند، سیاست ماکیاولیستی، دروغ سازی و غوغاسازی است، گفت: جالب است افرادی این دروغ را می‌سازند که پیش از این بیشترین مسائل محرمانه را داشتند و دولتشان دولتی بود که قراردادهای محرمانه اعم از نفتی، خرید هواپیما، پالرمو و توتال را داشت.

سلیمی تأکید کرد: امیدواریم افکار عمومی جدی بگیرند چرا که مردم امروز مسائل را درک می‌کنند و اسیر این فضاسازی‌ها نمی‌شوند.

سیدجلیل میرمحمدی میبدی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس ضمن تشکر از وزیر بهداشت و درمان بابت واکسیناسیون علیه بیماری کرونا، از رئیس جمهور خواست که در زمینه بهبود معیشت مردم درون و برون دولت اجماعی صورت گیرد تا مردم در کوتاه مدت طعم شیرین سفرهای استانی را احساس کنند.

میرمحمدی از رئیس جمهور خواست تا حمایت ها و هماهنگی های کیفی و کمّی در ترویج و نشر فعالیت های قرآنی را از وزرای فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش، علوم و بهداشت و درمان را پیگیری کند.

زهره الهیان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس نیز در جلسه امروز مجلس اظهارداشت: کرونا اولین  و آخرین تهدید زیستی نیست و تهدیدات جدید دیگری نیز ممکن است در راه باشد بنابراین مرکزیتی در کشور لازم است که به عنوان یک مرجع رصد و اطلاعات علمی را جمع‌آوری و برای تهدیدات نامتعارف زیستی، سیاست گذاری کند.

وی در همین زمینه پیشنهاد داد: به نظر می‌رسد نهادی ذیل ستاد مقابله با کرونا و ریاست جمهوری باید شکل گیرد تا مرجع تصمیم‌ساز تهدیدات نامتعارف زیستی باشد، شورای عالی امنیت ملی نیز باید ورود کند تا تهدیداتی که بعد ازاین کشور را به لحاظ سلامت تهدید می‌کند، مدیریت کرده و سلامت مردم را حفظ کند.

الیاس نادران نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در نطق میان دستور خود، گفت: خوشبختانه دولت مستقر شده و ارکان آن شکل گرفته و آرامش نسبی بر بازارها حاکم شده است.

وی اظهار کرد: قبلا هم گفته ام، اقتصاد پاشنه آشیل دولت رئیسی است؛ اینکه بزرگانی در حوزه اقتصاد را در کنار هم جمع کنیم، بسیار پسندیده است اما مهمتر هماهنگی تیم و سرداشتن آن است.

نادران ادامه داد: جسارتا ریاست جمهوری تصریحا اعلام کنند مسئولیت اقتصادی کشور با کیست؟ هرچند شفاها و تلویحا اعلام کرده اند. راهبردها، خط مشی ها و نقاط کلیدی اقتصاد کشور را چه کسی تبیین می کند؟ اجازه می خواهم اعلام کنم به شدت از پراکندگی نظارت آقایان و عدم تعیین مسئول حوزه اقتصادی نگران هستم.
۱۶۰ نفر از نمایندگان مجلس با امضای بیانیه ای خطاب به رئیس جمهور خواستار برنامه ریزی دولت و فعال شدن دیپلماسی اقتصادی برای استفاده حداکثری از عضویت جمهوری اسلامی ایران در پیمان شانگهای شدند.

انتهای پیام/

نظر شما