شناسهٔ خبر: 173634 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

روایت نماینده از شهادت دبیر حزب جمهوری اسلامی مشهد به دست منافقین که در جوار حرم امام رضا(ع) به خاک سپرده شد

شهید هاشمی نژاد سید عبدالکریم هاشمی نژاد عالم، نویسنده و از روحانیون مبارز انقلاب اسلامی در ایران بود؛ وی مبارزه با رژیم پهلوی را از سال ۱۳۴۲ آغاز و تا پیروزی انقلاب ادامه داد و پس از انقلاب دبیر حزب جمهوری اسلامی در مشهد شد.

به گزارش نماینده سید عبدالکریم هاشمی نژاد (۱۳۶۰-۱۳۱۱ش) عالم، نویسنده و از روحانیون مبارز انقلاب اسلامی در ایران بود؛ وی مبارزه با رژیم پهلوی را از سال ۱۳۴۲ آغاز و تا پیروزی انقلاب ادامه داد و پس از انقلاب دبیر حزب جمهوری اسلامی در مشهد شد. هاشمی نژاد با رای مردم استان مازندران به عنوان نماینده مجلس خبرگان قانون اساسی انتخاب شد. مناظرۀ دکتر و پیر، درسی که حسین علیه‌السلام از مشهورترین آثار اوست.
سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد ۵ مرداد سال ۱۳۱۱ش در شهرستان بهشهر استان مازندران متولد شد، هاشمی نژاد تحصیلات ابتدایی را تا چهارده سالگی در همان محل سکونت پدری گذراند و پس از آن برای تحصیلات بیشتر به حوزه علمیه آیت‌الله کوهستانی رفت. هاشمی‌نژاد در طول ۴ سال دروس مقدمات حوزی و مقداری از سطح فقه و اصول را به پایان رساند. سپس برای تکمیل تحصیلات حوزوی به قم نقل مکان کرد. در این شهر علی کاشانی فریدالاسلام را به عنوان استاد اخلاق برگزید. وی مقاطع بالاتر دانش حوزوی را در مجلس درس اساتیدی چون محمد صدوقی، سید رضا صدر، آیت‌الله مجاهدی، شیخ علی کاشی و سید محمد محقق داماد گذراند. وی سپس در درس خارج فقه و اصول آیت‌الله بروجردی، علامه طباطبایی و امام خمینی شرکت کرد. مدت اقامت او در قم ۱۴ سال به طول انجامید.
پس از فوت آیت الله بروجردی در سال ۱۳۴۰ش، هاشمی‌نژاد به مشهد مهاجرت کرده و در آن‌جا علاوه بر تدریس فقه و اصول و تشکیل جلسات و منابر تبلیغی، در درس خارج فقه سید محمد هادی میلانی و مدتی نیز در درس شیخ مجتبی قزوینی شرکت کرد.

پس از آغاز نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی در ۱۳۴۱ش، هاشمی‌نژاد نیز به جریان فعال انقلابیون پیوست و با سخنرانی‌های خود در مبارزه مشارکت داشت. وی در نیمه شب ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ش، به همراه تعدادی از علما، فضلا و وعاظ در تهران دستگیر شد و مدت چهل‌ و یک روز زندانی شد. پس از آزادی بار دیگر به دلیل سخنرانی انقلابی و حمله صریح به شاه در مسجد فیل مشهد، دستگیر و روانه زندان شد که بر اثر اعتراضات مردمی و تلاش علما،‌ سرانجام پس از گذشت بیش از سه ماه حبس آزاد شد. 

هاشمی نژاد در دوران مبارزه بارها بازداشت و زندانی شد؛ در ۲۴ خرداد ۱۳۵۳ش و به مناسبت سالگرد قیام ۱۵ خرداد، ‌راهپیمایی اعتراض‎آمیزی در مشهد ترتیب داد و بار دیگر دستگیر و روانه زندان شد و در سال ۱۳۵۴ش با ایراد سخنرانی دیگری علیه رژیم توسط ساواک دستگیر و به ۲ سال زندان محکوم شد.

هاشمی‌نژاد از بدو پیروزی انقلاب، ‌مبارزه خود را با منافقین و لیبرال‎‌ها آغاز کرد؛ وی در سال ۱۳۵۸ش دبیر حزب جمهوری اسلامی خراسان شد؛ او در همان دوران با رأی مردم استان مازندران به مجلس خبرگان راه یافت و در تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ایفای نقش کرد.
هاشمی‌ نژاد در جهت فعالیت تبلیغی به تألیف کتاب نیز پرداخته است. «مناظره دکتر و پیر» از مشهورترین آثار اوست که در زمان خود با استقبال زیادی مواجه شد تا جایی که رژیم پهلوی چاپ و نشر آن را ممنوع کرد.  وی در این کتاب که در سال‎های دهه چهل تالیف نمود در قالب یک رمان به نقد تمدن غرب و در کنار آن معرفی تمدن اسلامی و افتخارات جهان اسلام می‌پردازد.

سرانجام سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد ۷ مهر ۱۳۶۰ش هم زمان با شهادت امام جواد(ع) در محل دفتر حزب جمهوری اسلامی مشهد در حال خروج از کلاس درس توسط یکی از منافقان با عملیات انتحاری ترور شد و به شهادت رسید. پیکر وی در «دارالزهد» حرم امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما