شناسهٔ خبر: 173545 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مخالفت نمایندگان مجلس با ایجاد ۲ منطقه آزاد تجاری

مجلس2 نمایندگان در جلسه علنی امروز با لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری-صنعتی سرخس- دوغارون و مازندران مخالفت کردند.

به گزارش «نماینده» رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری-صنعتی سرخس- دوغارون و مازندران اعاده شده از شورای نگهبان، در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار داشت.

نمایندگان در نهایت با گزارش کمیسیون اقتصادی درباره ایجاد این ۲ منطقه آزاد تجاری با ۱۱۱ رأی موافق، ۹۱ رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.

در ادامه جلسه براساس آیین نامه داخلی مجلس پیشنهادات جایگزین نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت که در این رابطه احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس یازدهم پیشنهاد جایگزینی عبارت "مدیریت مستقل" به جای"مدیریت واحد" را مطرح و در توضیح آن گفت: سرخس و دوغارون هر دو وابسته و تحت مدیریت آستان قدس رضوی هستند و از زیرساخت های مناسبی برخوردار هستند. پیشنهاد ما تغییر عبارت "مدیریت واحد" به عبارت "مدیریت مستقل" است و با این موضوع ابهام شورای نگهبان رفع می شود.

همچنین محسن زنگنه در مخالفت با پیشنهاد امیرآبادی گفت: در این موضوع دو ابهام وجود دارد، اولا اینکه برای هر کدام از این مناطق باید به صورت جداگانه رأی گیری شود و دوم اینکه مشکل این مناطق با تغییر عبارت "مدیریت واحد" یا "مدیریت مستقل" حل نمی شود. مشکلات و مسائل کشور با تشکیل مناطق آزاد اصلاح نمی شود، خواهشمندیم این موضوع به کمیسیون بازگردانده شود.

در ادامه علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت تاکید کرد: طبق آیین نامه نمی توان این مطلب را به کمیسیون بازگرداند.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در ادامه مطرح کرد: اصلاح قانون مناطق آزاد از مجلس دهم در دستور کار کمیسیون اقتصادی همواره وجود داشته و دغدغه اعضای کمیسیون اقتصادی بوده است.

سیدکاظم دلخوش اباتری نماینده صومعه سرا در مجلس نیز ضمن موافقت با پیشنهاد امیرآبادی مطرح کرد: این مناطق تجاری صنعتی مطرح شده، زیرساخت های مناسب را دارند و استان های مختلف را نیز می تواند به شکوفایی اقتصادی برساند.

بر اساس این گزارش نمایندگان با ۱۰۱ رأی موافق، ۱۰۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در صحن با این پیشنهاد امیرآبادی فراهانی مخالفت کردند.

نظر شما