شناسهٔ خبر: 173398 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

محمودوند:

«تخصص و تعهد» مهمترین معیار برای انتخاب سفرا است

محمودوند عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه تخصص، تعهد و وجدان کاری باید مهمترین معیار انتخاب سفرا باشد، گفت: سفرا باید تقویت دیپلماسی اقتصادی را در اولیت قرار دهند، وزرای اقتصاد و خارجه هم با توجه به اهمیت این موضوع باید شرایط لازم را تعبیه کنند.

به گزارش «نماینده» مرتضی محمودوند پیرامون ویژگی‌هایی که سفرای جمهوری اسلامی ایران باید داشته باشند و موضوعاتی که باید در اولویت سفارتخانه‌های ایران در سایر کشورها قرار گیرد، گفت: دیپلماسی، پیشانی هر نظام، ملت و کشور است بنابراین وزیر امور خارجه در تعیین مسئولان ستادی و به ویژه سفرا باید سه ویژگی تعهد، تخصص و وجدان کاری را مورد نظر قرار دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، افزود: سفرا باید بر اساس تخصص، تعهد و وجدان کاری انتخاب شوند، این افراد باید از سابقه مرتبط کاری نیز برخوردار باشند. کمیسیون امنیت ملی نیز با استفاده از ابزارهای نظارتی این مسائل را رصد می‌کند. بنابراین تمام جابه‌جایی‌ها بر اساس منافع کشور انجام شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متناسب با هر منطقه جغرافیایی و سیاسی، سفرا باید انتخاب شوند کما اینکه خود سفرا هم باید مسلط به شرایط سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی کشوری باشند که قرار است به آنجا اعزام شوند.

 محمودوند در ادامه اظهار کرد: دیپلماسی پیشانی نظام و ملت است و تمام ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، تمدنی و سیاسی را شامل می‌شود بنابراین نماینده‌های ایران در دیگر کشورها باید از تخصص لازم در همه زمینه‌ها بهره مند باشند اما با توجه به شرایط داخلی و بین‌المللی دیپلماسی اقتصادی در اولویت است. جمهوری اسلامی ایران امروز در محاصره ظالمانه اقتصادی قرار دارد و وجدان بیدار بشریت باید مورد توجه این جنایت باشد.

وی افزود: جنایاتی که حوزه درمان و بهداشت مردم ایران را هدف قرار داده و اجازه نمی‌دهد دارو به دست مردم برسد، جنایاتی که مسائل معیشتی و غذای مردم را با مشکل مواجه کرده است، این جنایات در سایه تحریم‌های اقتصادی ظالمانه و نابرابر علیه این ملت وارد شده است. بنابراین ما در زمینه دیپلماسی اقتصادی به تجدید نظر نیاز داریم و وزارت اقتصادی به عنوان متولی باید امکانات بیشتر و شرایط بهتری را ایجاد کند تا از این پتانسیل  بزرگ بتوان استفاده کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: دیپلماسی اقتصادی باید در اولویت وزرای خارجه و اقتصاد باشد، به کمک تقویت دیپلماسی قدرتمند اقتصادی می‌توان بسیاری از گره‌های کور را باز کرد.

نظر شما