شناسهٔ خبر: 172814 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رضاخواه در دیدار با نایب رئیس مجلس سنای هند:

روابط پارلمانی به ارتقا سطح همکاری‌های ایران و هند منتهی می‌شود

رضاخواه نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: امیدواریم در دروان جدید روابط دیپلماتیک، پارلمانی و سطح روابط اقتصادی افزایش پیدا کند.

به گزارش «نماینده» مجتبی رضاخواه در دیدار با نایب رئیس مجلس سنای هند در وین گفت: امیدواریم در دروان جدید روابط دیپلماتیک، پارلمانی و سطح روابط اقتصادی افزایش پیدا کند. ارتباطات پارلمانی و دیدارهای مستمر بین نمایندگان مجالس هند و ایران یکی از راه های حل موانع تعاملات اقتصادی است، دیدار روسای مجالس دو کشور به افزایش سطح روابط کمک می کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس بیان کرد: در سال های اخیر به دلیل رفتارهای ظالمانه آمریکا سطح روابط اقتصادی ایران و هند کاهش پیدا کرد این در حالی است که  ظرفیت هایی در دو کشور وجود دارد که کمیسیون های تخصصی مجالس دو کشور می توانند راه کارها را بررسی کنند.

وی با بیان اینکه برخی مسائل استراتژیک وجود دارد که با افزایش تعاملات راه کارهای مشخصی پیدا شود، اظهار داشت: نباید فرصت ها را به راحتی از دست دهیم، زمینه های همکاری و پروژه های متعددی وجود دارد که هر دو کشور با افزایش تعاملات از ظرفیت ها بهره مند می شوند.

این نماینده مجلس ضمن تشکر از هند برای صدور واکسن و تجهیزات بهداشتی مرتبط با کرونا، ابراز امیدواری کرد که ارسال مرسولات تا ریشه کنی کروناه ادامه پیدا کند و در ادامه گفت: ایران واکسن هند برای مقابله با کرونا را موثر می داند و آن را تایید کرده است.

رضاخواه در پایان گفت: تعاملات نمایندگان گروه های دوستی دو کشور را موثر می دانم  و از آنجایی که روابط ایران و هند سابقه طولانی دارد امیدواریم با افزایش ارتباط گروه های دوستی پارلمانی دو کشور سطح همکاری ها ارتقا پیدا کند.

واکسن هندی به ایران صادر می کنیم

نایب رئیس مجلس سنا در این دیدار با اشاره به قدمت روابط ایران و هند گفت: روابط ما محدود به تعاملات سیاسی نیست، مردمان دو کشور ارتباط تناتنگی دارند، شاهد رویدادهایی هستیم که باعث تحکیم روابط شده است از نظر هند ایران به دلیل موقعیت استراتژیک در منطقه بسیار تاثیر گذار است.

وی تاکید کرد: روابط پارلمانی در جهان امروز نقش مهمتری در تقویت میان کشورها دارد و باید از این ظرفیت استفاده کنیم. گروه های دوستی پارلمانی ایران و هند می توانند گسترش روابط را به دنبال داشته باشند چرا که گروه های دوستی با دیدارهای مستمر راه کارهای افزایش روابط و رفع موانع را بررسی کنند.

نایب رئیس مجلس سنای هند اظهار داشت: هند به بندر چابهار اهمیت می دهند، این بندر می تواند کانالی برای ارسال کمک به مردم باشد و زندگی دوباره ببخشد از این رو باید بندر فعال تر از قبل باشد.

وی تاکید کرد: شرایط کرونا در جهان باعث شد ساختار همه مناسبات را بهم بریزد و مناسبات  تجارت و بازرگانی بسیار تغییر کرد، کرونا به ما ثابت کرد هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند از بحران ها عبور کند. هند به شدت از کرونا آسیب دید اما با تلاش و پشتکار به کشوری تبدیل شد که توانست مردم را از بیماری نجات دهد در حال حاضر ۷۰۰ میلیون نفر در هند واکسن زده اند.

نایب رئیس مجلس سنای هند به لزوم ثبات و امنیت دریانوردی اشاره کرد و گفت: باید این ثبات را تضمین کنیم و تلاش های دیپلماتیک را برای گفت و گو موثر ادامه دهیم. از طرف کشور خود تعهد می دهم برای ارتقا سطح روابط میان دو کشور تلاش کنم و واکسن هندی به ایران صادر کنیم.

توسعه بندر شهید بهشتی و کُریدورهای ارتباطی توافق شده بین ایران و هند با جدیت پیگیری نمی شود

مجتبی یوسفی نیز در این دیدار بیان کرد: ایران بالغ بر ۵ هزار کیلومتر ساحل دارد که ۲ هزار و ۸۰۰ کلیومتر آن در جنوب است، در سفر ۲۰۱۶ نخست وزیر هند به ایران توافقات خوبی برای توسعه بندر شهید بهشتی و کُریدورهای ارتباطی صورت گرفت که اجرای آن با جدیت پیگیری نمی شود که لازم است توافقات در دستور کار قرار گیرد، زیرا راه های ترانزیتی باعث اتصال شرق به اروپا که قابلیت سرمایه گذاری دارد می شود.

نظر شما