شناسهٔ خبر: 172278 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

عباسی:

۴ هزار واحد مرغداری غیرفعال نهاده دامی دولتی دریافت کرده‌اند

علیرضا عباسی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: حدود ۴ هزار واحد مرغداری فعال نیستند اما نهاده دریافت کرده‌اند و محل مصرف آن مشخص نیست.

به گزارش «نماینده» علیرضا عباسی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص اولویت‌های وزیر جهاد کشاورزی برای کنترل بازار گوشت سفید و قرمز، گفت: خود کفایی کشور در زمینه تامین گوشت قرمز و گوشت سفید متاسفانه پایدار نیست و نهاده‌های اصلی آن از خارج کشور تامین می‌شود.

نماینده مردم کرج ، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای تامین گوشت سفید و قرمز مورد نیاز کشور سالانه به حدود ۲۴ میلیون تن نهاده دامی نیاز داریم، ادامه داد: ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن از نهاده دامی مورد نیاز پرورش دام و طیور کشور در داخل تامین می‌شود که حدود ۴ میلیون تن از آن را علوفه‌های مرتعی تشکیل می‌دهند باقی مانده نیاز کشور به نهاده‌های دامی از طریق واردات تامین می‌گردد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر به سمت تولید پایدار نهاده‌های دامی حرکت نکنیم در آینده با مشکلاتی مواجه می‌شویم، عنوان کرد: یکی از اقداماتی که وزیر جهاد کشاورزی دولت جدید باید در دستور کار خود قرار دهد کاهش میزان نیاز به واردات نهاده‌های دامی است، زیرا نوسانات نرخ ارز و تحریم‌های ظالمانه خودکفایی در زمینه تولید گوشت قرمز و مرغ را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه باید با اجرای الگوی کشت صحیح، اصلاح الگوی مصرف و استفاده از مراکز دانشگاهی خلاء عملکردی را کاهش و میزان تولید در واحد سطح را افزایش دهیم، تصریح کرد: با افزایش میزان تولید در واحد سطح می‌توانیم بخشی از اراضی کشور را برای تولید نهاده‌های مورد نیاز بخش دامداری مورد استفاده قرار دهیم زیرا افزایش ظرفیت تولید با افزایش سطح زیر کشت و افزایش تولید در واحد سطح ممکن می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مواردی که باید مورد بررسی قرار بگیرد امکان تغییر خوراک دام‌ها و افزایش ضریب تبدیل است، افزود: نمی‌توانیم در زمینه تامین نهاده‌های دامی و تولید گوشت قرمز و سفید همواره نگاهمان به خارج از کشور باشد.

۵ میلیون تن نهاده دامی در بنادر کشور دپو شده و درحال کپک زدن است

عباسی با تاکید بر اینکه باید نهاده‌های دامی وارداتی از کشورهایی که با ما مشکلی ندارند تامین شود، عنوان کرد: مشکل اساسی طی سال‌های اخیر در زمینه نهاده‌های دامی مدیریت توزیع بوده است زیرا طی سال‌های گذشته شاهد مدیریت صحیح توزیع نبوده‌ایم و در حال حاضر نیز بیش از ۵ میلیون تن نهاده دامی در بنادر کشور دپو شده و درحال کپک زدن است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۴ هزار واحد مرغداری فعال نیستند اما نهاده دریافت کرده‌اند و محل مصرف آن مشخص نیست، افزود: برخی تولیدکنندگان واقعی مدعی هستند که تنها ۳۰ درصد نهاده دولتی دریافت کرده‌اند و مابقی نیاز را باید از بازار  آزاد تامین کنند،  تمامی این موارد باعث می‌شود تا مصرف کننده مرغ و گوشت قرمز را با قیمت سرسام آور خریداری کند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: زنجیره تولید گوشت مرغ و گوشت قرمز از ثبت سفارش نهاده‌ها تا توزیع محصول نهایی در بازار باید به صورت شفاف و قابل بررسی باشد و وزیر جهادکشاورزی باید برای ایجاد چنین سامانه‌‎ای برنامه جدی داشته باشد.

عباسی با بیان اینکه ظرفیت تولید گوشت مرغ در استان‌ها متفاوت است برخی از استان‌ها همانند البرز تنها ۲۰ درصد نیاز به گوشت مرغ خود را تولید می‌کنند، گفت: نهاده‌ها باید بر اساس نیاز در اختیار استانداران قرار بگیرد و به ازای گوشت تحویلی نهاده در اختیار مرغداران قرار دهند، تا کنون در این زمینه مدیریت مناسبی را شاهد نبوده‌ایم.

نظر شما